PDA

View Full Version : vals op de hals....



daron_kurt
2 juli 2004, 11:48
Ik heb op mn gitaar met vaste brug nieuwe snaren gezet (van setje 09 naar setje 11-54), maar nu is hij als ik hem gwn gestemd heb op de losse snaren, vals op de hals. Alle snaren geven een net iets te lage toon dan. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

p.s. mijn hals staat nog wel gewoon recht...

Vexx
2 juli 2004, 11:49
Je moet je gitaar opnieuw intoneren, maar hoe dat precies gaat bij jóuw gitaar zou ik niet weten...

SiNiSTRaL
2 juli 2004, 11:51
bij een vaste brug stop je de snaren door die tailpiece en dan lopen ze over die brug met die schuifjes, die kan je (net onder de snaren volgens mij) met schroefjes verschuiven...elk schuifje moet zo staan dat de harmonic op de 12e fret gelijk klinkt aan de noot op de 12e fret....succ6 :)

daron_kurt
2 juli 2004, 11:55
ok tnx, die gaat ik ff proberen.

wietse
2 juli 2004, 17:59
bij een vaste brug stop je de snaren door die tailpiece en dan lopen ze over die brug met die schuifjes, die kan je (net onder de snaren volgens mij) met schroefjes verschuiven...elk schuifje moet zo staan dat de harmonic op de 12e fret gelijk klinkt aan de noot op de 12e fret....succ6 :)
ik doe altijd de gefrette noot op de 12e fret moet gelijk zijn aan de noot op de open snaar heb je wel een stemkastje voor nodig.

Mitch
2 juli 2004, 18:11
De meningen over de beste manier lopen uiteen, ik ga zelf voor: gefrette toon op 12e fret moet zuiver een octaaf hoger zijn.
Dikke kans dat met verandering van .009 naar .011 ook de hals iets moet worden bijgesteld, er staat nu wel een stuk hogere spanning op !