PDA

View Full Version : simultaan???



ewoud
2 juli 2004, 11:23
ik heb wat gelezen over opname apparaten en ik zag staan dat er apparaten waren met 4 sporen tracking(geloof ik) en 2 sporen simultaan...wat is dat? simultaan opnemen? sommige apparaten hebben het ook niet, is dit belangrijk of wat doet het eigenlijk.

gerjo1980
2 juli 2004, 13:11
Met simultaan opnemen bedoelen ze dat je op meerdere kanalen tegelijk kan opnemen.

Dus bijvoorbeeld gitaar en zang tegelijk.

Niet simultaan opnemen is eerst het ene opnemen en later de tweede partij.

ewoud
2 juli 2004, 15:49
maar die cassetterecorders, die ook in sporen kunnen, hoe kun je daar nu dan later iets over heen nemen? of kan dat gewoon? dus eerst drum dan gitaar end an zang bijv. dat gaat goed daarmee??

Super Slinky
2 juli 2004, 20:01
Het lijkt me dat op dit moment niemand meer cassetterecorders gebruikt voor het opnemen omdat we inmiddels in het digitale tijdperk zijn beland.

Maar er bestond iets als een 4 sporencassetedeck. Ik had er zelf ook eentje van Teac nl. de Tacsam porta 1.
De kop van dat dek verdeeld je bandje in 4 sporen. That's all.

Simultaan wil inderdaad zeggen dat je op meerdere sporen tegelijk opneemt. Bijvoorbeeld als je drums wilt opnemen kun je bij het drumstel microfoons plaatsen op bijvoorbeeld 8 verschillende plekken. Als je dan een recorder hebt die 8 sporen simultaan kan opnemen speel je de drums in 1 keer in en kun je daarna de vershillende sporen bewerken. Bijvoorbeeld de snaredrum harder of zachter zetten, van galm voorzien, de basdrum bewerken, de bekkens afstellen etc.etc.

Een 4 sporenrecorder kan meestal maar 2 sporen tegelijk opnemen, een 8 sporen recorder neemt 4 sporen simultaan op en en een 16 sporen recorder neemt 8 sporen simultaan op.

Als je met een drumcomputer werkt kun je gewoon inpluggen op 1 spoor en daarna je bas en daarna je gitaar en daarna je zang daarna je weet ik wat inspelen. Dus als je in je eentje iets wilt maken/opnemen heb je aan 4 sporen genoeg. Dit is redelijk betaalbaar.

Wil je met een band iets opnemen moet je minimaal 8 sopren simultaan kunnen opnemen om de drums goed te krijgen.

Wat duidelijker allemaal?

bert k
3 juli 2004, 00:20
Een 4 sporenrecorder kan meestal maar 2 sporen tegelijk opnemen, een 8 sporen recorder neemt 4 sporen simultaan op en en een 16 sporen recorder neemt 8 sporen simultaan op.


Dan heb je dus wel goedkope meuk. Een wat serieuzere recorder kan gewoon alles in 1 keer opnemen. (de rest van je verhaal is glashelder hoor :) )

Horus
5 juli 2004, 12:13
Volgens mij word er gewoon stereo bedoelt.

Veel mixers/recorders hebben een aantal mono sporen en een aantal stereo sporen, dat zegt niets over hoeveel sporen tegelijk je kunt opnemen (vaak allemaal).

Frits van Mourik
11 juli 2004, 01:43
In een ver en grijs verleden had je de bandrecorder.
Deze had (naast een wiskop) een aparte opname- en weergavekop.
Door het tijdsverschil tussen die twee was het onmogelijk om tegelijkertijd weer te geven & op te nemen.
Teac kwam met de 3340, een 4-sporenrecorder waarbij je tijdens opname je eerder ingespeelde track kon terughoren via de opnamekop, met schuifschakelaartjes op het koppendeksel. Simul/Sync, simultaan opnemen, dus!
Begin jaren '70 bracht de firma Helios te Haarlem een dikke gestencilde
catalogus uit, met daarin een heel verhaal, hoe je met deze 4-track een
volledige band kon opnemen.
Multitrack homerecording was geboren...

ewoud
21 juli 2004, 21:21
oke bedankt voor jullie antwoorden, ik ben weer een stuk wijzer :-D