PDA

View Full Version : Blues schema?



Barret Wallace
1 juli 2004, 16:29
Vaak hoor je mensen praten over de standaard blues schema's en dan komen ze met bijv. I, II, IV etc. ? Horen bij de nrs standaard akkoorden ofzo? Ik snap hier geen hol van :-?

Als het iemand het me kan uitleggen, graag :)

GuitarMaster
1 juli 2004, 17:18
Een standaard blues bestaat uit 4 akkoorden, een I akkoord, een IV en een V akkoord. Als je bijvoorbeeld in A speelt is het I akkoord een A, je IV akkoord een D en je V akkoord een E.

pimmetje
1 juli 2004, 17:42
Even zodat je 't ook met andere schema's en op andere toonsoorten toe kan passen...

Die romeinse cijfers staan voor een plaats in de majeurladder als akkoord. Een majeurladder heeft de volgende intervallen:
1 ... 1 ... 1/2 ... 1 ... 1 ... 1 ... 1/2

Dus in C krijg je:
grondtoon C
+1 toon = D
+1 toon = E
+1/2 toon = F
+1 toon = G
+1 toon = A
+1 toon = B
+1/2 toon = C

Dus C D E F G A B.

Terug naar die romeinse cijfers... I IV V schema:
I = C
IV = F
V = G
Dit zijn dus de akkoorden van een I IV V schema in C...

Wickeh
1 juli 2004, 20:12
Even zodat je 't ook met andere schema's en op andere toonsoorten toe kan passen...

Die romeinse cijfers staan voor een plaats in de majeurladder als akkoord. Een majeurladder heeft de volgende intervallen:
1 ... 1 ... 1/2 ... 1 ... 1 ... 1 ... 1/2

Dus in C krijg je:
grondtoon C
+1 toon = D
+1 toon = E
+1/2 toon = F
+1 toon = G
+1 toon = A
+1 toon = B
+1/2 toon = C

Dus C D E F G A B.

Terug naar die romeinse cijfers... I IV V schema:
I = C
IV = F
V = G
Dit zijn dus de akkoorden van een I IV V schema in C...

Je hebt moeite gedaan voor Barret. Je bent een goed mens. Gefeliciteerd!

:D

Bluesbreaker
1 juli 2004, 21:59
klopt helemaal,

I is de tonica (1e trap) uit de majeurladder van de toon waarin je speelt
IV is de subdominant (4e trap) uit de majeurladder van de toon waarin je speelt
V is de dominant (5e trap) uit de majeurladder van de toon waarin je
speelt

het standaard schema is dan

| I | I | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | I |

het meest gebruikte schema is

| I | IV | I | I | IV | IV | I | I | V | IV | I | V |

Barret Wallace
1 juli 2004, 23:55
Hey mannen bedankt allemaal! Ik snap het nu helemaal 8-) 8-) 8-)

Nu maar ff een paar blues leads leren, schemaatjes opstellen en het bluesen kan beginnen :D

Harry
2 juli 2004, 08:35
blues is een gevoel, en dat kun je niet aanleren. Misschien helpt het als je je posts in off-topic nog even doorleest, soms krijg ik daar de blues van.










geintje hoor Bart!!

Mithrandir
2 juli 2004, 08:51
Waarom krijg ik bij elk topic van berrut toch het gevoel dat ie iedereen in de zeik neemt......

pimmetje
2 juli 2004, 11:04
Kolere, nu moeten we ook nog gaan opletten WIE een vraag stelt.

schaap
2 juli 2004, 13:56
Boeiend het is voor vele anderen die het lezen ook nuttig om het te begrijpen of weer even opnieuw te bekijken.

Harry
2 juli 2004, 16:57
daarom komt Bart Wallis er ook mee. Zelf heeft ie het niet nodig.

Een beurt van een stel grote negers heeft hij wel nodig, lijkt het.

Bluesbreaker
2 juli 2004, 17:01
bleusnegers?

Diedo
2 juli 2004, 22:14
muhahahahahaa barret ownt jullie allemaal :-D

heavy-metal-thunder
6 juli 2004, 14:16
7 !!! Blues is 7, dominant septiem!!!

dus in A (zeg nooit over blues mineur of majeur):

A7/ A7 / A7 / A7
D7/ D7 / A7 /A7
E7 / D7/ A7/ A7

Je hoeft niet noodzakelijk het ganse akkoord te spelen. Vb in shuffle met A7 kan je volgende noten spelen la (6de snaar 5de fret) met mi (5de sn, 7de fr), daarna la met fa# en la met sol. De sol is immers de verminderde 7 zoals uit het dominant septiem akkoord (la (1ste trap) do# (3de trap) mi (5de trap) en sol (b7).

volgende les leg ik uit waarom blues noch mineur noch majeur is + ook de turnaround, maar da's tegen betaling :-D .

heavy-metal-thunder
6 juli 2004, 14:20
Een standaard blues bestaat uit 4 akkoorden, een I akkoord, een IV en een V akkoord. Als je bijvoorbeeld in A speelt is het I akkoord een A, je IV akkoord een D en je V akkoord een E.


4? vier? I, iV en V is toch 3???

heavy-metal-thunder
6 juli 2004, 14:35
blues is een gevoel, en dat kun je niet aanleren.

Ja, blues komt van de zwarte negerkes die door de boze blanke man werden gevangen genomen, in een klote schip werden gesmeten en dan geketend op de plantages mochten werken. De zwartinnekes waren er nog beter af, die kregen het er warm van, werd door blanke meester lekker gedekt. Van Al die miserie en shit zongen ze klaagliederen. En om zich ook nog af te zetten wouden ze zich distantieren van blanke man zijn muziek. Maakten alle akkoorden septiem en dan dat septiem op de Vde graad : toaal vreemd van de toonladder waarin het staat (vb. in do : G7 akkoord : sol, si , re en fa). => sol is 5de trap, si 3de trap, re is 2de en fa vierde trap van do groot).

GuitarMaster
6 juli 2004, 17:12
Een standaard blues bestaat uit 4 akkoorden, een I akkoord, een IV en een V akkoord. Als je bijvoorbeeld in A speelt is het I akkoord een A, je IV akkoord een D en je V akkoord een E.


4? vier? I, iV en V is toch 3???

ik zie het, foutje jah :-?