PDA

View Full Version : gloeilamp als attentuator ???????????????



heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 13:32
Nu er hier blijkbaar enkele techneuten op de site zitten, een vraag. Lach me niet uit, ik heb het enkel maar op internet gelezen :

om de eindtrap toch goed te kunnen open zetten, werd er geadviseerd om een gloeilamp (a bulb, in het engels) tussen versterker en speaker te zetten. Dit zou fungeren als een attentuator (powerbrake, powersoaker... whatever). Is dit een kwakkel van je welste of klopt dit? Vraag me juist af wat de nadelen hiervan zijn, mocht dit effectief kunnen? Waarom doen niet meer gitaristen, producenten dit?

emeas
1 juli 2004, 14:58
Als je een gloeilamp van b.v. 100W in serie met de luidspreker(s) zet dan zou je inderdaad een gedeelte van het vermogen in de gloeilamp op kunnen branden.
Maar gloeilampen hebben wel de neiging om kapot te gaan op de meest ongelukkige momenten(Murphy).
Als je nu lekker met vol vermogen via je gloeilamp staat te spelen en het
lampje geeft dan de geest dan is de kans dat je uitgangstrafo het begeeft
zeer groot, omdat de belasting op de eindtrap dan in een keer wegvalt loopt de spanning in de uitgangstrafo op tot zeer hoge waarden en zal vervolgens rokend zijn einde naderen.

Guinness
1 juli 2004, 15:44
Dan zet je er toch een paar parallel naast elkaar.... Of is dit stom?

:???:

Guinness
1 juli 2004, 15:52
Ja, net zoals een 4x12 box. 2 in serie en dan parallel. Als er dan eentje doorbrandt verhoog je de totale weerstand en brandt er dus niets door. De weerstand totaal is dus gelijk aan 1 lamp.... :lol: Perfect, de att bouwers kunnen dus naar huis, voor 2 euro maak je je eigen att.

Guinness
1 juli 2004, 15:59
En die lampvoetjes schroef je dan bovenop je top. En kun je natuurlijk vervangen door gekleurde :-D Leuk, vier gekleurde lampen op je top...

heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 18:16
En die lampvoetjes schroef je dan bovenop je top. En kun je natuurlijk vervangen door gekleurde :-D Leuk, vier gekleurde lampen op je top...

euh, sorry, maareuh ik had eerder gedacht aan een bataljon spaarlampen (met rood, groen, gele lampen), kwestie van mijn gitaarspel wat meer kleur te geven.

On topic, heeft er iemand de truc met die lampen al gedaan? Wat geeft dit aan klank....

Al
1 juli 2004, 20:29
om de eindtrap toch goed te kunnen open zetten, werd er geadviseerd om een gloeilamp (a bulb, in het engels) tussen versterker en speaker te zetten. Dit zou fungeren als een attentuator (powerbrake, powersoaker... whatever). Is dit een kwakkel van je welste of klopt dit? Vraag me juist af wat de nadelen hiervan zijn, mocht dit effectief kunnen? Waarom doen niet meer gitaristen, producenten dit?

Volgens mij heeft Bose een systeem met een lamp gehad om overload te voorkomen. Geen idee wat de 'imp'(?!) van een lamp is dus maar een beetje uitkijken als je hem in serie met je speaker gaat zitten. Een buizen uitgang houdt niet van een te hoge load. Een lamp lijkt me ook geen reactieve load zoals een speaker dat is. Een goed systeem is de Weber Mass.

Al

birt
1 juli 2004, 23:52
ik zou ook wel eens willen weten of dat echt kan werken, ik heb alleen geen zin om het zelf proefondervindelijk te merken :D

the sure thing
3 juli 2004, 16:58
... dit is toch sinds tijden weer een leuk en origineel onderwerp op dit forum :-D :-D :-D

emeas
4 juli 2004, 10:52
test

emeas
4 juli 2004, 10:52
volgens mij wordt dit truukje wel toegepast in de PA wereld en dan met name om de tweeters te beschermen tegen overbelasting,als het lampje gaat branden dan ben je behoorlijk hard aan het blazen en gaat het te gek dan is het de bedoeling dat het lampje eerder kapot gaat dan de tweeter want dat is goedkoper en sneller te vervangen.

schwalbe
5 juli 2004, 14:47
Ergens in de oertijd werden dit soort trucs wel eens toegepast in de PA-wereld, maar ik zou het niet uitproberen op je buizenamp...want de eindtrapbuizen+trafo reageren op de impedantiecurve van je speakers op een manier die erg belangrijk is voor je sound en door het lampje verander je de impedantiecurve en dus mogelijk je geluid. En bovendien zit er geen tweeter in je speakercabinet die beschermd moet worden. Een powersoak is echt niet zo simpel te maken als dit.

emeas
5 juli 2004, 22:13
zo is dat!