PDA

View Full Version : Kraken op clean



Elvert
1 juli 2004, 12:58
Ik kan aan een versterker komen die behoorlijk vintage is, de eigenaar zegt dat hij kraakt als je m hard aanslaat.
Is dit normaal?
Is dit te verhelpen?
En het lag volgens hem niet aan de speakers.

Alvast bedankt

Elvert

pimmetje
1 juli 2004, 13:20
Er zou ook een buis kaduuk kunnen zijn... dan dus vervangen.
Je zou de buisjes 'ns aan kunnen duwen... 't wil wel 'ns gebeuren dat dat 't verhelpt.
Als 't tenminste een buizenbak is :D... daar ging ik door "vintage" wel van uit.

Elvert
1 juli 2004, 13:27
Nou hij claimt dat het een vroege transitor is van farfisa

nicoverduin
1 juli 2004, 18:56
kan ook gewoon een soldeerbreuk zijn.
Nico

Al
1 juli 2004, 20:24
Is dit normaal?

nee..



Is dit te verhelpen?

vast wel


En het lag volgens hem niet aan de speakers.

Kan. Om het zeker te weten even met een andere amp de speakers beluisteren.

Succes
Al

PeeVee
1 juli 2004, 20:49
Ik kan aan een versterker komen die behoorlijk vintage is, de eigenaar zegt dat hij kraakt als je m hard aanslaat.
Ach die man weet niet waar ie over praat... Dat is nou net die sprankelen vintage TOOOONE die we allemaal zoeken... romige crunch, mooi gecompresste break-up... Tja, je kunt het ook "kraak" noemen :-D


Is dit normaal?
Tuurlijk, alle vintage amps kraken, dat is bekend. Gewoon terugkraken of KT88's instoppen, dat schijnt ook goed te helpen las ergens anders.


Is dit te verhelpen?
Meestal wel ja, even alle gekheid op een stukje, het kan van alles zijn, preamp buisjes, eindbuizen, rotte caps, rotte weerstanden en inderdaad ook rotte speakers (maar meestal is het de versterker zelf). Ligt er een beetje aan wat het is (merk / type), maar een goeie vintage amp is a joy forever dus als het een beetje fatsoenlijk merk is dan is het meestal wel de moeite waard om 'm even weg te brengen naar een tech, er zitten hier een aantal in het forum die je misschien kunnen helpen (Jay, Nico, Al) en er zijn ook wat zaken in Nederland die aan buizen versterkers werken o.a. Peter van Weelden omg. Arnhem en FNS Tube-Tech / Marble in Renkum.

Vertel eens... wat is het voor merk / type?!

PeeVee
1 juli 2004, 20:50
Ooooh... vintage transistor meuk?! STAY AWAY!!

Elvert
2 juli 2004, 02:28
tis een farfisa


laten waaien?

Harry
2 juli 2004, 08:28
die maakten toch orgeltjes die ook vaak kraakten als het niet uitkwam?

Lijkt me niet de meest toonaangevende gitaarversterkerbouwer.......