PDA

View Full Version : brom in Fender 75



Firebird
1 juli 2004, 12:22
test

Firebird
1 juli 2004, 12:23
Oke, probleempje:

In de Fender 75 die ik te koop heb staan zit een of andere vage brom. Als ik de versterker aanzet (en de buizen zijn warm genoeg) dan komt er een brom uit. Maakt niet uit of dat het volume op 0 of op 10 staat, de brom blijft.

De 6L6 buizen zijn vorige week nieuw gekocht (Tube Amp Doctor - Ruby Tubes) en 3 van de 5 12AT7 buisje zijn vervangen. daar kan het - volgens mij - niet aan liggen.

Nu had ik afgelopen week iemand die interesse had in de Fender maar hij stuurde vanochtend een mailtje dat hij toch van de koop af ziet omdat hij bang was dat de reparatie van de brom hem teveel geld zou kosten.

Weet iemand nu wat dit is en hoe dit verholpen kan worden? Ik heb net m'n andere Fender 75 een aangesloten en wat blijkt: die heeft het ook, maar in mindere mate.

Nog even een buizenvraagje: ik haalde er net een 'Fender'buisje uit en er stond in het rood '7025' op en in het grijs van boven naar beneden '12AT7'. Wordt met beide hetzelfde bedoeld?

En is het misschien mogelijk dat de brom wordt veroorzaakt omdat de 6L6 buizen nog niet gebiast zijn?

heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 13:27
Ik heb gemerkt dat Fender nummers geeft aan hun buizen. Heb dat gezien aan de 12AX7 buizen uit mijn Blues Junior.

Toen ik onlangs een gitaar ging kopen, stond daar een Fender The Twin 100 W en die bromde er ook op los. Zaten ook nieuwe buizen in. Zou niet weten wat de oorzaak is.

nicoverduin
1 juli 2004, 19:18
Kan vele redenen hebben:
- Bij een twin heb ik al eens een verbrande smoorspoel meegemaakt. De wwerstnd was nog maar 2-3 ohm. Veel brom via de galm in at geval.
- Elco's kunnen slecht zijn
- slecht aarde kontakt van binnen
- Vuile ge-oxideerde gitaar jacks
- buisvoeten ge-oxideert
- slecht gematchde eindbuizen
Kan niks zijn, maar ook tegenvallen dus.

Nico

Al
1 juli 2004, 20:21
De 6L6 buizen zijn vorige week nieuw gekocht

Zijn de buizen goed ingeregeld of heb je ze er zo ingestopt? (ik lees nu dat ze NIET gebiast zijn --> dat kan je je buizen kosten. Ja, als ze te heet worden krijg je een brom........ NOOIT DOEN !

Bedoel je niet AX7 ipv AT7? Er horen niet zoveel AT's in te zitten.


Nog even een buizenvraagje: ik haalde er net een 'Fender'buisje uit en er stond in het rood '7025' op en in het grijs van boven naar beneden '12AT7'. Wordt met beide hetzelfde bedoeld?

Een 7025 is een AX7, niet een AT7. Kijk nog eens goed.

Succes
Al

heavy-metal-thunder
2 juli 2004, 08:31
Ik had al een paar dagen een geronk op mijn laney. Tijdens het spelen was het niet te horen, maar als je niet speelde was het enrom storend. Ik had al andere jacks geprobeerd. Geen verbetering.
Toen dacht ik eraan dat ik een dominostekker tussen de versterker en de contactdoos had geplaatst. Gauw de domino ervan tussen gehaald en... gedaan met geronk.
Dus probeer evt. ook eens een ander stopcontact, zie of er geen andere storende bronnen op het circuit zitten.
Hopelijk voor jou is het hiermee opgelost.

soapwater
2 juli 2004, 18:41
waarschijnlijk was dat een domino-stekker met een slechte of fout aangesloten aarding... Let op hé, kan je je leven kosten (350V DC)
Ik heb het ook eens gehad bij een Marshall Valvestate. Nadat de versterker in z'n geheel was omvergevallen was er enorm veel brom en ruis te horen op het 'overdrive-kanaal'. De oorzaak was de voorversterkerbuis die niet goed in de buisvoet zat.

Greetz