PDA

View Full Version : Eerst volgende model na de Martin D28 is de OM?



Dylan61
1 juli 2004, 11:13
Het is mij niet duidelijk welke eerst volgende (kleiner model) komt na de Dreadnough, ook op de site van Martin kom ik niet verder. Is de 00021 gelijk aan OM.

Weet iemand dit?

Alvast bedankt

Daniël_san
1 juli 2004, 11:20
OOOM is customshop misschien heb je er iets aan...

bert k
1 juli 2004, 12:39
Het systeem was ooit: hoe meer O's, hoe groter, maar hoe de OM erin past weet ik eigenlijk niet. Ik dacht tussen de OOO en de Dread in. Zelfde maat als de x14 modellen van Taylor.

CGCGCE
1 juli 2004, 14:52
Martin maakte 12-fret dreadnoughts sinds 1916, maar tot begin jaren 30 werden die voor de firma Ditson onder die naam verkocht, en Martin zelf hechtte er weinig belang aan.
Eind jaren 20 maakte Martin de eerste gitaren waarbij de hals ter hoogte van de 14de fret aan de hals was bevestigd. Daarvoor gebruikten ze het grootste model dat ze toen hadden (de dreadnought niet meegerekend, maar dat was dus nog geen "echte" Martin), de 12-fret 000 (bestond sinds begin van de eeuw), verkortten een beetje de klankkast ter hoogte van de hals en verschoven de brug wat korter bij het klankgat om plaats te maken voor de twee bijkomende frets. Het nieuwe model werd de OM. Gegin jaren 30 deden ze hetzelfde met de dreadnought modellen, die ze dan wel onder hun eigen naam verkochten, met het gekende succes.
Om het wat ingewikkelder te maken maakte Martin later (nu nog) ook OOO's met 14 frets, die precies dezelfde vorm hebben als de OM, het enige verschil is dat de toets wat smaller is.
Resultaat is dat je nu de volgende modellen hebt :
-OM (14 frets, breedte toets aan de kam 1 3/4")
-000 (14 frets, zelfde vorm als OM, toets 1 11/16")
-000 12-fret (iets langere klankkast, brug meer naar achter, breedte toets 1 3/4"). Deze modellen worden aangeduid met een "s" achter het nummer, bv. 000-28s.
't Is een lange uitleg, maar ik heb dat allemaal opgezocht toen ik zelf een OM gekocht heb.

Dylan61
3 juli 2004, 09:14
Bedankt!

CGCGCE Hoe bevalt jouw OM trouwens?

Ik heb een kleiner model Martin geprobeerd in vergelijking met de Taylor 314, de Martin heb ik gelijk teruggegeven daar zat geen volume in en bij het flatpicking een grote modderige brom. Nou moet ik zeggen dat ik de spinnenwebben in het klankgat zag zitten, (nou zelfs bij een vrouw is dat niet best).

Later dacht ik hoe kan dat nou welke zou ik geprobeerd hebben, ik weet dat de body veel minder diep en aflopend was.

Dus het moet de 000 of OM wel geweest zijn.

CGCGCE
5 juli 2004, 11:41
Mijn OM is niet van Martin, maar een OM/PW (=pre-war) van Santa Cruz, die min of meer gebaseerd is op de vooroorlogse OM 21 of 28 van Martin. Klinkt warm, rond, vol van de laagste tot de hoogste noot, met een stevige bas en een groot dynamisch bereik. Uitstekend zowel voor fingerpicking als flatpicking. Ook behoorlijk luid, luider dan een Guild dreadnought die ik vroeger had. Prachtig (maar duur :oops: ) !
Ik heb ook nog een OM-01 van Larrivee, voor zijn prijs (800 euro) een onovertroffen gitaar, volgens mij beter dan de Martins (of ieder ander merk) in die prijsklasse.
Dylan61, die Martin die je geprobeerd hebt was misschien een 00 (kleiner dan 000/OM) ?

Dylan61
6 juli 2004, 00:07
Bedankt CGCGCE,

Ik heb wat lopen zoeken over de Larrivee OM en 0 Standard deze gitaren komen er zeker erg goed vanaf, zijn ze ook in Nederland verkrijgbaar?

Ik ben zeer benieuwd.
TX