PDA

View Full Version : Crybaby huilt niet meer



Izz84
1 juli 2004, 09:27
Hallo

Ik heb voor een zacht prijsje een crybaby op de kop getikt die dus niet meer waht. Als k het pedaal heen en weer beweeg is er alleen een "treble change". Nou heb ik op deze site http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm gelezen dat dan de zgn. inductor 'open' is en daarom vervangen moet worden.
Hebben anderen dit probleem ook gehad? Kan iemand mij wellicht uitleggen wat men bedoelt met dat 'open' en waar ik eventueel een nieuwe inductor (is toch gewoon een spoeltje o.i.d.?) kan kopen en laten installeren?
BVD

Ralph

Antal
1 juli 2004, 11:52
Een inductor is idd een spoeltje. Deze kun je bestellen bij Small Bear Electronics (www.smallbearelec.com). Ze zijn echter niet echt goedkoop (ik geloof zo'n 25 dollar), dus ik zou er eerst voor zorgen dat je zeker weet dat dat het probleem is.

Ik neem aan dat je je info trouwens van deze site hebt: The Technology of Wah Pedals (http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/wahped.htm)

Izz84
1 juli 2004, 13:06
Ja dat is dezelfde site... ;)
Maar hoe kan ik dan controleren of het daadwerkelijk het spoeltje is? Is daar een handigheidje voor of zoiets?
Ik heb trouwens ook deze site gevonden www.wah-wah.co.uk. Hier kun je ook van die spoeltje kopen en zelfs complete vervangingsboardjes voor allerhande wah's. Heeft iemand ervaring met deze site en is het de moeite waard om evt. zo'n vervangend boardje te bestellen?

Dirk_Hendrik
1 juli 2004, 15:49
Waarom een vervangbordje kopen als alleen de spoel stuk is.

handleiding:
Zorg voor een multimeter (lenen?) en meet weerstand op de aansluitdraden van de spoel. Een lage (10 tallen tot honderden ohms) is goed. Een hoge 9kilo ohms is fout.

Antal
2 juli 2004, 13:52
Zo'n vervangingsbordje lijkt me niet nuttig. Tenzij je originele stuk is natuurlijk, maar zo lang daar niets aan mankeerd is het zonde van je geld.

Heb je die spoel al doorgemeten trouwens?

Izz84
2 juli 2004, 14:56
Nog niet gedaan, een vriend van me heeft wel zulk spul om dat te meten enzo, maar heeft pas volgende week tijd, dus helaas zal t nog wel ff duren :( kZal tegen die tijd nog wel berichten hoe het is gegaan...
In de tussentijd, stel dat die spoel daadwerkelijk kapot is, is er hier in Nederland geen zaak die dit soort dingen verkoopt?
Iig bedankt voor de reacties tot nu toe!

Antal
2 juli 2004, 15:10
is er hier in Nederland geen zaak die dit soort dingen verkoopt?

Vast wel, maar dat zal er niet goedkoper op worden vrees ik.

Izz84
12 juli 2004, 21:59
Goed... nou, na testen en meten bleek dus dat de inductor niet kapot was, maar iets anders op dat bordje, erg vreemde zaak, konden de eventuele boosdoener niet vinden... Nu speel ik dus met de gedachte om ergens een vervangingsbordje te bestellen, is dit een goed idee of zijn er andere alternatieven?
Ik heb dus al gekeken op www.wah-wah.co.uk, maar deze schijnt uit de lucht te zijn...
BVD

Antal
12 juli 2004, 22:28
Lijkt me zoals al gezegt geen goed idee. Ook al is je spoel goed, dan zou ik eerst kijken wat er niet goed is. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het probleem in het printplaatje zit.

Ik denk dat je er meer aan hebt om een schema van dat ding op te zoeken en dat dan na te lopen om te kijken of alles klopt en goed is.

Succes

Izz84
12 juli 2004, 22:37
Ja dat is het hem juist... dat hebben we gedaan, alle weerstanden e.d. nagelopen en alles klopte, maar wah-en doet ie niet!

Robbert
13 juli 2004, 00:46
Goed... nou, na testen en meten bleek dus dat de inductor niet kapot was, maar iets anders op dat bordje, erg vreemde zaak, konden de eventuele boosdoener niet vinden... Nu speel ik dus met de gedachte om ergens een vervangingsbordje te bestellen, is dit een goed idee of zijn er andere alternatieven?
Ik heb dus al gekeken op www.wah-wah.co.uk, maar deze schijnt uit de lucht te zijn...
BVD

Zijn site is inderdaad offline, vaag.

Hier een oude site van hem: http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz
Daar kun je een mail adres vinden. Kijk maar of het nog werkt.

Dirk_Hendrik
13 juli 2004, 09:54
Alternatief:

Trek het bordje er uit en stuur het naar mij op. Prik ik het in mij crybaby, fix het en stuur het terug waarna jij het weer in jouw crybaby prikt.

Izz84
13 juli 2004, 10:19
Alternatief:

Trek het bordje er uit en stuur het naar mij op. Prik ik het in mij crybaby, fix het en stuur het terug waarna jij het weer in jouw crybaby prikt.

Je hebt een PM... Bedankt alvast!

Dirk_Hendrik
13 juli 2004, 11:12
Nee, Jij hebt PM :D