PDA

View Full Version : Showmodellen



Theije
30 juni 2004, 16:36
Test

Theije
30 juni 2004, 16:36
Misschien is het mijn eigen mierenn**kerij of misschien zijn er meer mensen die met dit dillemma zitten of hebben gezeten maar ik vroeg mij het volgende af.
Wanneer je een nieuwe amp koopt in de gemiddelde kleine tot middelgrote muziekzaak dan krijg je vaak het exemplaar mee naar huis die uitgestalt staat in de winkel en waar dus al meerdere zo niet tientallen mensen op gespeelt hebben.
In mijn ogen is dit dus een 'showmodel' en op het moment dat ik 2000 (of zelfs meer) euro uit ga geven aan een nieuwe amp dan wil ik er ook zeker van zijn dat deze brand spankin' new is, en wil ik niet een amp waar al meerdere keren op gespeelt is.
Ben ik de enige die hier mee zit? ik zou iig graag jullie meningen en ervaringen horen.
Alvast bedankt!

Wicked Willy
30 juni 2004, 16:42
Ligt eraan een gitaar koop je ook gewoon uit het rek (iedere gitaar is anders dus wil je de gitaar die je koopt eerst uitproberen). Volgens mij valt het met een versterker mee, bovendien kun je tsjekken wanneer de versterker gebouwd is en hoe lang ie ongeveer in de winkel staat..........wat mij betreft is het geen probleem als ie een dur al een jaartje staat....zolang ie technisch maar in orde is, de buizen zullen meestal nog niet op hun kloten hebben gehad, maar ik heb bij mijn multitone gevraagd om een nieuw stetje eindbuizen toen ik hem kocht en dat was geen probleem....maar dat hangt van de winkel en de verkoper af.....ik beschouwde het meer als een soort extra service.

skabouter
30 juni 2004, 18:52
in de praktijk zal het wel niet zo werken, maar ik vind het best vanzelfsprekend dat je nieuwe buizen in je amp mag als je die krijgt. dat ze de oude dan zelf houden is ook logisch, maar zet er dan wel nieuwe buizen in, OF geef ze er gratis bij.

en als iets ook maar "wat" beschadiging heeft, haal dan iets van de prijs. bij feedback had k een cab getest, van 1200 euro. er zat een flinke jaap in het tolex, en toen mocht ie voor 1000 weg, toen ik er wat van zei. das best redelijk opzich.

vooral bij dure dingen (mesa, diezel, bogner) is het niet echt vanzelfsprekend dat je een brand nieuwe meekrijgt, ze hebben er vaak maar 1, dus krijg je het "testmodel". als je bijv een roland cube koopt, dan krijg je wel altijd eeen nieuwe, bij feedback staan die tot aan het plafond opgestapeld in dozen.

BLOK182
30 juni 2004, 20:39
Ik snap wat je bedoelt, maar goed, die amp die jij test en uiteindelijk koopt klinkt in jouw oren precies als zoals de bedoeling is, kan je beter die nemen. Maar kleinere dingen zoals cubes, tja, die heb ik ook graag uit een doos :)

BramVersteeg
30 juni 2004, 23:23
Idd, test amps zijn vaak nog nieuw en pas door een paar mensen bespeeld. Daar kunnen ze niet slechter door klinken. En bij beschadigingen spreekt het denk ik wel voor zich dat er iets van de prijs afgaat.

BartL
30 juni 2004, 23:26
364 dagen geleden een Marshall dsl 201 gekocht bij Arons. Daarnaast stond ook een dsl 401. Die 401 is nog altijd niet verkocht en is in deze winkel de VASTE amp om gitaren op uit te testen. Deze staat dus gewoon standaard in het test-hok. Hij staat echter wel (nog altijd voor hetzelfde bedrag; 700 euro) te koop. Daar zou je een punt hebben...

Mr.Bluesbreaker
1 juli 2004, 00:23
Je zou toch verwachten dat ze een standaard testamp een transistor ding zouden doen zegmaar, omdat die buizen anders wel sneller slijten.... maarja zal wel aan mij liggen.

Epic
1 juli 2004, 10:22
Ik denk dat er meestal wel wat valt te onderhandelen over de prijs, zeker bij duurdere versterkers. Dit is dan wel een goed punt om over te beginnen.

Dirk_Hendrik
1 juli 2004, 11:13
Bekijk het eens positief. Een versterker die al een paar weken als demoversterker heeft gedraaid heeft minder kans om produkttiefoutjes te hebben daar die anders in de winkel al waren opgemerkt.

PeteRS
1 juli 2004, 12:59
Bekijk het eens positief. Een versterker die al een paar weken als demoversterker heeft gedraaid heeft minder kans om produkttiefoutjes te hebben daar die anders in de winkel al waren opgemerkt.
Klopt, maar er komen ook natuurlijk ook figuren van "waar is dit knopje voor, ik zie het al: het aan/uit knopje, ik zet hem meteen weer aan, waar is het stand-by knopje dan eigenlijk voor?"

PeteRS
1 juli 2004, 13:00
Bekijk het eens positief. Een versterker die al een paar weken als demoversterker heeft gedraaid heeft minder kans om produkttiefoutjes te hebben daar die anders in de winkel al waren opgemerkt.
Klopt, maar er komen ook natuurlijk ook figuren van "waar is dit knopje voor, ik zie het al: het aan/uit knopje, ik zet hem meteen weer aan, waar is het stand-by knopje dan eigenlijk voor?"

jorrit
1 juli 2004, 18:41
sjah de standby knop is toch alleen als je ff pauze neemt, dan zet je hm ff standby. aan en uit is gewoon voor aan en uit.

Nicci
1 juli 2004, 18:49
ik heb daar geen enkele moeite mee. kom op. een auto probeer je toch ook voordat je hem neemt. en stel je neemt hem niet . . . . dan heeft de volgende klant 'recht' op korting??
en het is maar goed ook, want waarschijnlijk zullen ze jou de volgende keer heeeel erg lang aankijken, nadat je gevraagd hebt of je een €2000 plus versterker mag uitproberen . . . .

PeteRS
1 juli 2004, 20:06
Die vergelijking gaat inderdaad op voor tweedehands auto's, maar als ik een splinternieuwe koop wil ik niet dat een of andere idioot er een proefrit in heeft gemaakt, dan moet de klok op nul staan. Maar eerlijk is eerlijk: bij een versterker ben ik ook minder kritisch, als ie goed klinkt, geen bijgeluiden heeft en nog strak in de tolex zit is het OK.

Nicci
1 juli 2004, 22:06
je hebt gelijk, voor nieuwe auto's geldt dat niet, maar je begrijpt wat ik bedoel . . . .

Theije
1 juli 2004, 23:04
Hehehe ja ik wou net zeggen als je een auto koopt maak je een proefrit en als je besluit hem te kopen moet je nog 2 maand wachten tot ie nieuw! van de fabriek komt speciaal voor jou.

Maar ik begrijp dat het niet zo heel veel uitmaakt als er af en toe iemand op heeft gespeeld alleen het gaat me meer om het idee, ik betaal die 2000 E voor een nieuwe versterker dan wil ik ook een nieuwe versterker.
Ik snap dat dat bij kleine muziekzaken geen haalbare kaart is maar hoe zit het met grote zaken als Musik Produktiv? die hebben zo'n gigantisch magazijn ik kan me niet voorstellen dat je daar ook het 'showmodel' mee krijgt en dat als je weg bent de verkoper een nieuwe uit het magazijn gaat halen en die vervolgens in de winkel neerzet :)

Michael AE
2 juli 2004, 03:24
Het maakt mij eigenlijk geen moer uit. Ik ga voor de sound. Als een versterker een beetje schade heeft, dan verwacht ik van de verkoper korting, puur omdat dat een soort ongeschreven wet is, maar eerlijk gezegd maakt het me niet uit of hij nog vers in de tolex zit of schade heeft. Mijn Ubershall was eerst van Leendert Haaksma, die hem in de studio heeft gebruikt en waarschijnlijk heeft laten vallen. Toen ik hem bij vd Haar kocht, was het chassis kapot; er waren diverse beschadegingen aan het tolex en het chassis zat los, maar ik kreeg wel 500 euro korting. Met een boutje is de boel weer opgelost. Ik vind het eigenelijk meer relevant of de elektronica nog goed is.

Sterker nog, ik heb mijn Ubershall zelf een keer laten vallen voor een optreden; zeker een meter of twee. Toen ik tijdens de soundcheck nog een broekspijpstrijkende toon hoorde, wist ik dat dit goed spul was.

Ik heb bijv. een tijdje een TriAxis/2:90 setje gehad, dat ik gloednieuw gekocht had. Na drie dagen was de 2:90 al aan stront. Ik heb er geloof ik 4 of 5 gehad daarna. De laatste die ik had was prima, maar ik heb geen geluk gehad met de anderen.

Nocki
3 juli 2004, 01:02
kheb bij feedback ooit een formula preamp gekocht. eerst uitgetest in hun rack en kreeg later een mee in doos. die klonk dus helemaal anders zoals vaak met buizan amps. dus nee. gaaf mij maar de amp die ik gehoord heb...

NOcki