PDA

View Full Version : meerdere versterkers opelkaar



Moonchild
27 april 2002, 01:48
ik kijk net beetje rond op http://www.guitargeek.com, zie ik dat bijna iedereen meerdere versterkers gebruikt, en daarmee bedoel ik dus bijvoorbeeld 3 top met 6 kasten ofzo, die 6 kasten begrijp ik wel, maar wat moet je in hemelsnaam met meerdere tops? kan je ze schakelen ofzo?

en wat ik ook zag was bijvoorbeel 2 combi's, wat kan je daarmee dan?

pimmetje
27 april 2002, 06:56
Het heeft voor zover ik weet twee effecten:
(1) Je hebt extra speakers, dus net als bij het toevoegen van extra speakers, krijg je meer laag (door het totale oppervlak), meer speakerdruk en een ander geluid doordat je andere speakers aansluit.
(2) De toegevoegde versterker heeft een ander geluid dan de andere(n), dus je totaalgeluid verandert. Hoeveel van welk geluid je wilt kan je dan weer instellen door het onderling volume van de versterkers te variëren. Je kan 't dan eigenlijk als een soort van prijzig effect zien :smile:

pimmetje
27 april 2002, 07:00
Oh ja. Er schiet me nog een mogelijkheid te binnen. Die zag ik bij Johnny LaGrand (geen gitaar, maar dat doet er niet toe). Je kan richting één versterker een delay gebruiken die je niet op een ander gebruikt. Dat geeft dan wel een apart soort galm. Het geluid van de eerste tonen is dan natuurlijk anders dan van hun echo. Je zou zelfs de echo harder kunnen zetten dan het originele geluid.

FNaRK
28 april 2002, 11:35
en heel vaak hebben de "grote jongens" gewoon een complete stack als back-up, mocht er 1 kapot gaan....
En bij de heavy metal bands is het gewoon uiterlijk vertoon, zitten er vaak geeneens speakers in de kasten, maar "het staat zo cool".
Ik heb gezien dat een roadie bovenop een rij Marshall 1960 kabinetten in z'n eentje nog een kabinetje plaatste...dan ben je of erg sterk of het is een lege kast (in dit geval scheen er licht vanachter door en bleek pijnlijk duidelijk dat de kast leeg was)

De Klaas
1 mei 2002, 16:49
Meer geluidjes is geloof ik wel de balangrijkste reden. Zelf heb ik twee 100w tops met twee 4*12" kasten die ik kan selecteren met een amp-switch. Een versterker gebruik ik voor clean en wat losse pedalentroep, de andere is een Mesa, dus daar hangt verder niets aan. Ben van plan nog uit te breiden met nog een 100w top, Mesa Gear of course :smile:

Plectrum
18 februari 2003, 18:09
Uiteraard Mesa!!

andy
18 februari 2003, 19:35
Omdat je broekspijpen wat meer wapperen bij twee of drie stacks.
Luchtverplaatsing, meer laag.
En je kunt je amps wat zachter zetten en hetzelfde volume horen, maar je hebt achteraf minder piep in je oren. Want oordoppen zijn natuurlijk voor watjes, hahaha. Hoop niet dat mijn bandleden dit lezen.
En je kunt natuurlijk leuke dingen doen met een delay.
En natuurlijk staat het stoer, niet te onderschatten, soort podiumdecor.

BLOK182
18 februari 2003, 19:39
Op 2002-05-01 16:49, schreef De Klaas:
Meer geluidjes is geloof ik wel de balangrijkste reden. Zelf heb ik twee 100w tops met twee 4*12" kasten die ik kan selecteren met een amp-switch. Een versterker gebruik ik voor clean en wat losse pedalentroep, de andere is een Mesa, dus daar hangt verder niets aan. Ben van plan nog uit te breiden met nog een 100w top, Mesa Gear of course :smile:

Jij hebt het goed bekeken. Als ik nog een keer echt geld te veel heb wil ik ook zoiets doen, 1 mooie cleane fender top combineren met een brute scheurbak.

Negative K3 fan
18 februari 2003, 21:01
ded enige echte reden is natuurlijk dat verschillende versterkers verschillende geluiden opleveren. Want een fulls tack gaat al hard genoeg.

Braindead
18 februari 2003, 21:29
Ja ik zag laatst ik meen in de music Produktiv catalogus, dat ze ook lege marshall cabinetten verkopen. Dus zonder speakers. Dus zeg maar een kat in de zak kopen met voorbedachte raden.
Stoer he?!?!?!?

Negative K3 fan
18 februari 2003, 21:30
Op 2003-02-18 21:29, schreef Braindead:
Ja ik zag laatst ik meen in de music Produktiv catalogus, dat ze ook lege marshall cabinetten verkopen. Dus zonder speakers. Dus zeg maar een kat in de zak kopen met voorbedachte raden.
Stoer he?!?!?!?


Jep, het verbaast me nog dat die dummys zo duur zijn.

habberdoedas
18 februari 2003, 21:43
Ja Ja erg leuk en mooi allemaal Met 3 tops spelen of met een 2 complete stacks. Ik heb me altijd afgevraagd hoe vervoeren jullie dit allemaal als je een optreden hebt. Ik liep altijd te kloten met hoe laad ik twee 4 x 12 marshall kasten en 2 tops en mijn 3 gitaren in m'n Opel Astra???. Nee ik ben wijzer geworden en speel nu over een 2x12" marshall kast en een Mesa Boogie guitar rackset van 4HE. Het is klein maar fijn en het opbouwen, aansluitenen en afbouwen is zo gebeurt.

Ic3gl0vE
18 februari 2003, 23:08
een 1x12 combo voldoet voor mij ook wel

maar dat zal ooit nog wel eens veranderen

andy
19 februari 2003, 16:57
Op 2003-02-18 21:43, schreef habberdoedas:
Ja Ja erg leuk en mooi allemaal Met 3 tops spelen of met een 2 complete stacks. Ik heb me altijd afgevraagd hoe vervoeren jullie dit allemaal als je een optreden hebt.


We hebben een busje en we zijn maar een trio.

sash
19 februari 2003, 17:34
Een vriend van me speelt met 2 en soms zelfs 3 Fender buizencombo's: 2 gemodificeerde Blackface Super Reverbs (een met 6550 en ander met EL34's en allebei grotere OT) en een brownface Vibrolux. De Vibrolux gebruikte hij meestal om z'n leslie te poweren en de andere 2 tegelijkertijd.

signsofzodiac
19 februari 2003, 20:39
Ik ga binnenkort ook over op een driewegsysteem. Bijna het geld voor een Engl 930/60 eindtrap en nog twee 4x12 boxen.

Geluid worden gemaakt door m'n Engl Savage SE, 50% wordt dan door de effectloop uitgestuurd naar m'n TC M-One. Het droge geluid blijft dus in het midden, via de top naar de 1e kast, het stereosignaal links en rechts via de poweramp. Geluid om van te dromen :smile: Om nog maar niet te spreken van de extra druk. Laat die broekspijpen maar wapperen.

Heb alleen nog geen idee hoe ik dit op mijn studentenflat allemaal kwijtraak :smile: Het liefst nog twee SE-topjes gekocht maar dat gaat wel errug uit de klauwen lopen financieel gezien....