PDA

View Full Version : aantal vraagjes



sebass
27 april 2002, 01:27
Ik wil nu serieus gaan opnemen en ik heb aardig wat vragen. Ik gebruikte hiervoor een heel oud programma de werking beviel me wel maar het geluid niet. Ik heb nu ook cakewalk, goldwave, cool edit 200. Hoe zit dat met midi. Voor cakewalk moet je volgens mij via de midi in opnemen maar hoe zit dat met je gitaar?
en bij welk programma kun je bepaalde al ingespeelde tracks afspelen terwijl je een nieuwe opneemt zodat de timing klopt bij het improviseren.
Ik wilde ook met een mike voor mijn speaker mijn gitaar opnemen. Ik hoorde dat een joe meke(?) microfoon goed is maar wat moet er vervolgens nog tussen. Is een 4 sporen paneeltje genoeg? En kun je deze dan rechtstreeks op de computer aan sluiten.
Oh ja mijn geluidskaart is de soundblaster live 5.1
en hoe zit het met de zang. Kan ik gewoon een microfoon rechtstreeks in de computer doen of is het beter om er een mengpaneeltje tussen te zetten.
Veel vragen maar ik zou er enorm mee geholpen worden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-05-01 18:01 ]</font>

sebass
1 mei 2002, 19:00
Nou nou weer veel info :sad: Ik gebruik nu maar cool edit pro voor het opnemen en afmixen en cool edit 2000 om de wave te bewerken. Dus het meersporig opnemen lukt wel. Ik heb nog steeds geen mike gekocht om via mijn versterker op te nemen en zang op te nemen.

Mij rest nu nog de vraag hoe werkt het opnemen met midi (ik heb cakewalk guitar pro maar daarmee kan alleen via midi opnemen?? met een gitaar???)
en hoe zit het met het opnemen van de zang in de computer want een microfoon werkt toch met via een XLR kabel en die kan niet in mijn geluidskaart. Dus moet je of een mengpaneel of een andere geluidskaart,of niet?

Megalodon
2 mei 2002, 21:42
Op 2002-05-01 18:00, schreef sebass:
Nou nou weer veel info &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif"> Ik gebruik nu maar cool edit pro voor het opnemen en afmixen en cool edit 2000 om de wave te bewerken. Dus het meersporig opnemen lukt wel. Ik heb nog steeds geen mike gekocht om via mijn versterker op te nemen en zang op te nemen.

Mij rest nu nog de vraag hoe werkt het opnemen met midi (ik heb cakewalk guitar pro maar daarmee kan alleen via midi opnemen?? met een gitaar???)
en hoe zit het met het opnemen van de zang in de computer want een microfoon werkt toch met via een XLR kabel en die kan niet in mijn geluidskaart. Dus moet je of een mengpaneel of een andere geluidskaart,of niet?



Wat die mic betreft...Ik doe niets met microfoons, maar ik heb er wel 's eentje in gehad. Je moet een soort van voorversterker hebben volgens mij. Als je je microfoon direct in je geluidskaart zou stoppen wordt het signaal te zwak en mis je volume. Ik stop dat ding gewoon in m'n gitaarprocessor en die gaat dan weer in m'n geluidskaar. Je zou 'm ook in je versterker kunnen doen en dan die versterker weer aansluiten op je geluidskaart denk ik, maar dat moet je ff proberen. Het nadeel van een versterker die aangesloten staat op je geluidskaart is die zoem die ik niet makkelijk wegkrijg.

Dus als je een effectenbakke/gitaarprocessor hebt, stop daar die microffon dan in (gewoon via 'IN') en dan OUT naar je geluidskaart.

Met midi heb ik geen ervaring.

x.studio
3 mei 2002, 02:41
Hoi,
Om te beginnen is midi geen muziek, maar niks anders dan een reeks commando's, je stuurt er een apparaat mee aan die midi'spreekt' om het even simpel te zeggen. Voor simpelweg je gitaar opnemen heb je er niks aan, wel kun je met midi in samenwerking met je geluidskaart of bv een softsynth er eventuele bas en drumpartijen bijfabrieken. Anderen kunnen je hierover in detail waarschijnlijk meer over vertellen, ik werk eigenlijk alleen met 'hardware' zooi.
Hoe serieus is serieus voor je. Het echte serieuzere wek gaat je behalve veel lees en leerwerk nl ook wat knaken kosten. Zoek eens naar de site van schoondermark.com , heb je vast een beginnetje qua info, is al meer dan ik zin heb hier neer te typen, is ook niet te doen om hier een cursus HD recording neer te poten, maar wat basis dingetjes is no problem.
Om te beginnen je geluidskaart,dat is een leuke kaart voor spellen en de line-in zal zolang je geen pro of semi-pro kwaliteit eist er best mee door kunnen, de mic ingang laten voor wat het is. De gemiddelde kaart heeft geen fatsoenlijke microfooningang en al helemaal geen 'phantom'power die je nodig hebt als je met een condensator mic werkt. Een Shure sm57 leent zich prima voor gitaaropnames en heeft geen 'phantom' nodig. Qua plug kun je aan de andere kant van die XLR-plug van alles solderen/kopen maar je blijft dan nog met een prutingang zitten op je pc, zodat het eindresultaat dus prut is.
Als je geen idioot dure kaart wil kopen, zul je het dus van je line-in moeten hebben en om daar een fatsoenlijk mic signaal doorheen te krijgen zul je aan een mic-pre-amp moeten.
Dat kan een aparte unit zijn,maar ook een goed mengpaneel levert die.
Als ik jou was zou ik beginnen met heel veel te lezen alvorens je veel geld uitgeeft, en dan kijken wat voor jou de beste set-up is. Het scheelt nl nogal of je het alleen opbouwt voor thuis wat te pielen of dat je er mobiel mee wil zijn.
Uit je verhaal begrijp ik dat je gewoon thuis je 'eigen' cd wil maken en als ik me enkel tot je vragen beperk kan ik bevestigen dat die Joemeeks goede mic's zijn, ze worden geloof ik ook verkocht als setje samen met een mic-pre-amp welke rechtstreeks je line-in inkunnen. Wat je net zo goed kunt doen, want vroeg of laat komt er toch een mengpaneel als je serieus gaat, is een goed mengpaneel kopen met phantom uiteraard en alles via dat paneel naar je pc sluizen. 4 kanalen is op zich voldoende als je alleen speelt. Alternatief is een zogenaamde 'channel-strip' dat is eigenlijk een enkel kanaal van een heel dure topstudiotafel uitgevoerd als een 1U hoge 19" unit, met digitale uitgang die je via je uiteraard digitale ingang je pc invoert. Je hebt dan een top mic-amp goede regelaars en top AD converters.
Ach er zijn zoveel wegen naar dat Rome, eventueel 2de hands HD-recorder is ook nog een optie en wat ook nog kan....bla bla.. voor ik door ga draven, wil je het betaalbaar en niet te moeilijk doen dan paneeltje kopen, goede mic en kabels en inprikken en spelen.

zo weer genoeg ingetikt voor vanacht

grt Pieter

sebass
4 mei 2002, 01:18
Bedankt voor alle moeite.
Ik ben inderdaad nu bezig met me in de opname techniek te verdiepen. Ik heb namelijk vorig jaar studio opnamen gemaakt en vanaf die tijd ben ik me er zeg maar verder in gaan verdiepen. Het enige wat ik niet weet is wat voor geluidskaart hij heeft gebruikt maar ik was helemaal weg van het geluid van de akoestische gitaar heel helder en mogelijk nog mooier (zonder filters) dan de gitaar in het echt. maarja we gebruikt voor die opnamen drie akg c 1000s microfoons door een spirit lx 7/32 mengpaneel en toen de computer in en vervolgens met cubase verwerkt.
Ik ben zelf van plan om een eigen studio te bouwen met ook alle instrumenten. Oftewel een hele kamer daarvoor in te richten dat ook gasten die iets kunnen spelen ook zo opgenomen kunnen worden. Mijn eigen muziek paradijsje zeg maar. Dit neemt natuurlijk jaren in beslag. Vooral omdat ik weg ben van mooi geluid zoals het geluid van die steinway &amp; sons piano's en martin gitaren. Maar dat is toekomst muziek.
Maar om weer even terug op aarde te komen ik zit hier nu nog steeds alleen met een stel gitaren een marshall een korg effecten processor een yamaha keyboard en een oude duitse piano. Kijk het probleem is ik weet niet waar ik moet beginnen, maar aangezien ik voorlopig toch niet genoeg geld heb ben ik me maar overal zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen wat misschien nog wel het allerbelangrijkste is. Er is gewoon teveel keus op dat gebied ben ik bang. En tja dan kun je ook nog eens alles door een mooi 19" rack laten lopen voor effecten equilizers boosters noise supressoren etc.
Wat jij zei: Alternatief is een zogenaamde 'channel-strip' dat is eigenlijk een enkel kanaal van een heel dure topstudiotafel uitgevoerd als een 1U hoge 19" unit, met digitale uitgang die je via je uiteraard digitale ingang je pc invoert. Je hebt dan een top mic-amp goede regelaars en top AD converters.
Dit klinkt aardig leuk. Ik ga daar ook maar eens even naar kijken dat lijkt mij wel een heel leuk begin. Want die geluidskaarten van 1500 piek wil ik nog niet aan beginnen als ik verder nog geen goede spullen heb. Dus het zou mooi zijn als die inderdaad via de digitale ingang kan gaan dan koop ik wel een goede microfoon met oog op een joe meek of een akg c 1000s. En dan zou ik tussen die microfoon ook nog eens wat behringer 19" stuff tussen zetten zoals die noise supressor die equilizer die effectenprocessor etc. want die dingen zijn toch niet zo duur en later zal ik ze vervangen voor betere. Het mooie is dat dit allemaal stuk voor stuk kan.
Ah volgens mij heb ik er een paar gevonden (over die mike pre amps): focusrite trakmaster, samson s vox, behringer vx 2000, joemeek vc 1 q, mindprint envoice.
Nou ik weet weer wat ik te doen heb.

Nogmaals bedankt voor je info ik heb er weer een hele andere kijk op gekregen.

Groetjes Sebastiaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-05-04 00:21 ]</font>

sebass
4 mei 2002, 01:39
Oh ja het mengpaneel kon ook wel eens een allen &amp; heath gl2200/24 zijn.

x.studio
4 mei 2002, 03:40
Hoi Sebass
Zo te lezen wil je inderdaad serieus aan de slag, tis een dure hobby maar wel een mooie. Als je een complete homestudio wil bouwen tezijnertijd zou ik ook eens een kijkje nemen bij de afdeling 'audioworkstations' of wel de betere harddiskrecorder, Je kunt bescheiden beginnen en als het budget het toelaat doorgroeien naar hoe groot als je zelf wil. Ik werk zelf met een Roland vs2480, en dat lijkt een hele pak euro's maar als je al het ingebouwde los moet aanschaffen ben je het dubbele kwijt, plus dat je nog enigzins mobiel bent voor bv opnames van live optredens of de betere repetitieruimte opnames. Laat even weten wat het geworden is.

succes Pieter