PDA

View Full Version : Music Man top



gretsch
30 juni 2004, 02:21
Ik heb al heel lang een Music Man HD130 gitaartop.
Ook ooit live mee gespeeld, erg goede en betrouwbare versterker.
Ik zou er wel wat meer over willen weten, zoals bouwjaar enzo.
Het chassisnr is: 2275 - 130 EX
Het serienr: B008099

Verder vraag ik mij af: er zitten 4 EL34 eindbuizen in, de rest is
transistor.
Er heeft ooit in een vorige serie een 12ax7 buisje ingezeten als
'rectifier'.
Heeft iemand zo'n versterker en zit daar dan klankmatig veel verschil in?
Mijn versterker heeft een mooie klank als je 'm clean gebruikt.
De oversturing (kanaal open, master bijna dicht) is minder fijn.
Is de oversturing bij een oudere serie met buisje wel okee?
En is zo'n buisje makkelijk alsnog in te bouwen of loont dat de moeite niet?

groet, Robert
:amp:

Mr.Jay
30 juni 2004, 11:43
[quote="gretsch"]
Verder vraag ik mij af: er zitten 4 EL34 eindbuizen in, de rest is
transistor.Er heeft ooit in een vorige serie een 12ax7 buisje ingezeten als
'rectifier'.

nee, die kleine buis was de Phase inverter.

>Heeft iemand zo'n versterker en zit daar dan klankmatig veel verschil in?
Is de oversturing bij een oudere serie met buisje wel okee?
En is zo'n buisje makkelijk alsnog in te bouwen of loont dat de moeite niet?

Ik ken alleen die versie met het buisje.
Maar oversturing klinkt ook daarvan niet, maaklt wat dat betreft geen verschil ook.
Hou em lekker clean en gebruik een pedaaltje

JaY

emeas
30 juni 2004, 14:17
Op de website van Ernie Ball Music Man kun je via de link "amps"
zeer veel nuttige informatie vinden over MM amps.

Toaster
30 juni 2004, 16:03
He als je die musicman ooit kwijt wilt moet je bij mij zijn...

op harmonycentral.com ind je ook wel informatie over je versterker.

PeeVee
30 juni 2004, 18:45
Ik heb al heel lang een Music Man HD130 gitaartop. Ik zou er wel wat meer over willen weten, zoals bouwjaar enzo.
Probeer even serienummer van de potmeters (achterkant) te vinden, of serienummer van de speakers of misschien staat er iets op de trafo's, een code die met 606 begint?

> Het chassisnr is: 2275 - 130 EX
Zou 2275 niet duiden op week 22 van 1975 en dan serienummertje 130?


er zitten 4 EL34 eindbuizen in, de rest is
transistor.
Klopt, alleen de eindtrap is buizen, de rest is solid state, niet zo slecht bedacht want de warmte en druk komt toch voornamelijk uit de eindtrap, Musicman was m.n. gericht op warm / clean basisgeluid (country scene) en da's dus goed gelukt


Er heeft ooit in een vorige serie een 12ax7 buisje ingezeten als 'rectifier'.
Nee, "rectifier" betekent "gelijkrichter" en een 12AX7 is geen gelijkrichter maar een dubbel triode preamp buisje. De 12AX7 in die modellen was de "phase inverter" oftewel fasedraaier. Bij mijn weten zat die trouwens in alle Musicmans, maar blijkbaar heeft men een solid state oplossing gevonden om de push pull eindtrap aan te sturen. In de de eindtrap van jouw MM zit nl. één helft (2 eindbuizen) die duwt, en een andere helft (ook 2 buizen) die trekt. Als ze dat op het zelfde signaal zouden doen, zou je niets overhouden, daarom heb je een dingetje nodig die het signaal 180 graden uit fase kan brengen zodat het duwen en trekken elkaar versterkt (denk maar aan auto naar VOREN duwen en naar ACHTEREN trekken).

Alles doet mee in de klank, maar in dat geval denk ik niet dat het een wereld van verschil, het zou een nuance kunnen zijn. Met FET-jes kun je trouwens ook prachtige warme klanken produceren dus maak je maar niet druk.


De oversturing (kanaal open, master bijna dicht) is minder fijn.
Dat kun je wel zeggen ja... is de meest afschuwelijke transistor vervorming die ik ooit heb gehoord; ONEVEN harmonischen; typisch voor transistor.


Is de oversturing bij een oudere serie met buisje wel okee?
Nee, dat sukt big time, tenminste, op mijn MM 210 Sixty Five niet om aan te horen, daarom heb ik 'm ook weggedaan. Goed pedaaltje ervoor is prima remedie though.


En is zo'n buisje makkelijk alsnog in te bouwen
In principe wel ja, vermits trafo de extra gloeispanning kan leveren en dat is niet zoveel dus zal wel lukken.


of loont dat de moeite niet?
Je zegt het zelf al, dat loont de moeite niet. Beter een goed pedaaltje kopen

PeeVee
30 juni 2004, 18:46
Oh... eeh... Mr. Jay was me al voor... Ik had zijn reactie nog niet gelezen ik zweer het!! Wat zijn we het weer lekker eens John ;-)

jpb
1 juli 2004, 09:47
Nu jullie het toch over MM's hebben: Is het denkbaar dat die transistor pre-amps het door ouderdom begeven, en zit je dan niet met een heel groot probleem? Want je kunt dan niet even een buisje vervangen; moet een hele nieuwe transistor in???

Toaster
1 juli 2004, 13:11
Dan zal het waarschijnlijk ook niet één transistor zijn maar allemaal, (als je de defecte niet kan vinden)

transistors zijn gebruikt omdat ze goedkoper zijn in de productie... dus de kosten zullen denk ik niet de pan uitrijzen

PeeVee
1 juli 2004, 20:54
Nu jullie het toch over MM's hebben: Is het denkbaar dat die transistor pre-amps het door ouderdom begeven, en zit je dan niet met een heel groot probleem? Want je kunt dan niet even een buisje vervangen; moet een hele nieuwe transistor in???
Dat ga jij niet meer meemaken hoor!

Transistors zijn ook geintroduceerd omdat ze, vermits goed afgeregeld enzo, een leven lang meegaan. Als een transistor kapot gaat dat is dat vaak een "gevolg van" (b.v. kapotte weerstand of cap) maar die gaan niet uit zichzelf.

gretsch
5 juli 2004, 00:13
Dank aan allen voor de reacties, ik laat 'm zo. 't Is een hele fijne (cleane) versterker.
Dat ik niet eerder reageer komt doordat ik dacht dat het posten niet gelukt was , errors enzo.


groet, Robert