PDA

View Full Version : Conclin "Vliegdekschepen"



Wouter J
29 juni 2004, 23:52
Ik heb ooit eens een Knooren zessnarige bas gehad, een mooi instrument met een prachtige klank maar ik kwam steeds in verwarring met het aantal snaren en heb hem uiteindelijk verkocht.

en dan zie ik bassen zoals dit...

http://www.conklinguitars.com/facebass/facebass8/billy9.jpg

besnaarde surfplanken gewoon, om maar te zwijgen wat voor een crime het moet zijn om voor zulke gevallen snaren te vinden.

Bovendien maken bassisten zoals Victor Wooten duidelijk dat je met een gewone viersnaar ook een heel eind komt.

prs
30 juni 2004, 00:05
Hey Wouter,

Heb je toevallig nog wat foto's liggen van jou verkochte Knooren?
Ben erg benieuwd!
Jesse

Easy Rider
30 juni 2004, 10:08
Aha, maar Bill Dickens is dan ook wel een bijzondere bassist!
Zelf vind ik 6 of meer snarige bassen wel erg stoer, moet ik toegeven. Iedereen staat dan te staren naar dat ding met de vraag 'hoe bespeelt-ie dat??', toch wel leuk. Hetzelfde met een onbelijnde fretless, vooral (domme) gitaristen houden dan hun bek met hun 'bas is makkelijk(er)' praatjes. :D
De lage F# heb je wel bijzondere versterking voor nodig, en het is zo laag dat de toon er bijna niet meer uit te halen is. Zelf hoef ik zoiets dan ook niet, een 6-snarige is (voorlopig?) het mikpunt. Dure krengen...

Het kan nog erger overigens:

http://www.otheroom.com/namm/images/Instruments/AdlerSingleCut.jpg

11-snarige Adler met een lage C# :o en gestemd in kwarten... overkill...

frenske
30 juni 2004, 11:11
Volgens mij is dat niet de eigenaar, want dat is niet de manier hoe een 11-snarige bas bespeelt (tenzij je alleen voor de hoge snaren gaat). De beste manier lijkt me toch om te tappen. Maar ja ik ben dan ook geen expert op het gebied op 11-snarige bassen, laat staan 5 en meer!

Laus
30 juni 2004, 12:17
*zucht*

die dingen zijn typisch een geval van 'was ik maar gitarist geworden'.

ToolRulez
30 juni 2004, 12:29
Bill Dickens is gaaf :), zag laatst een filmpje van hem (ik geloof op NAMM, bij de Nordstrand-booth, kan dat?) en het is echt ongelooflijk hoe funky die gast weet te spelen op die instrumenten.
Daarom denk ik dus dat "veel-snaren" wel zin hebben als je het weet te gebruiken, het moet natuurlijk geen zaak worden van "hoe meer hoe beter".

frenske
30 juni 2004, 13:08
http://www.otheroom.com/namm/images/Instruments/AdlerSingleCut.jpg

11-snarige Adler met een lage C# :o en gestemd in kwarten... overkill...

Had de bassist van Lemur (of zo iets, Limburgse progressive rock band) ook zo iets niet?

Sir Peckerkäse
30 juni 2004, 15:10
ik begrijp het niet, gitaristen hebben altijd zat aan 6/7 snaren maar bassisten moeten weer op zulke spoorbielzen spelen

Wilbert
30 juni 2004, 16:06
ik snap t ook niet. Ik heb aan 4 snaren genoeg. 5 is leuk voor af en toe, maar 4 kan ik prima mee uit de voeten...

Laus
30 juni 2004, 16:51
het klinkt als een bas maar het is geen bas meer.

punt.

Sir Peckerkäse
30 juni 2004, 18:09
ik zou het eerder een harp noemen

Clunk
30 juni 2004, 18:13
laat eens en foto van je pink zien :D

MazeMouse
30 juni 2004, 18:23
Ik speel op 5 en eigenlijk wil ik liever 6 maar goed, ik red het er prima mee :)
Maar opzich het bereik van een 9 snaar is ENORM
Lijkt me wel gaaf als je een gitarist hebt die niet durft te soleren :P

Sir Peckerkäse
30 juni 2004, 18:40
laat eens en foto van je pink zien :D

he kom op, zo'n foto komt nog eens op homosexueel getinde sites zo

AntY
30 juni 2004, 19:08
zulke bassen horen niet. LATEN WE DE MAKERS STENIGEN!!!! :roll:

en dan stuurt JP een brief naar gitaarnet



maar even serieus, laat je mening even verder dwalen en haal de hersencellen weer even uit de mottenballen. 53 jaar geleden dachten mensen ook zo over de "fender bass". die hadden toen ook gelijk, toch?


het is nou eenmaal zo dat muziek zich steeds verder ontwikkelt, en daarmee ook de instrumenten waarmee die muziek gemaakt wordt. in de popmuziek zoals wij die kennen heb je inderdaad vaak genoeg aan een 4-snarige bas. voor andere muziek is het weer fijner bassen met meerdere snaren te hebben. ook sommige solobassisten zijn hier blijer mee.

misschien is het geen bas meer, maar om dingen te roepen als "jaco only needed 4" en "overkill" en beledigende dingen als
"besnaarde surfplanken" hoeft van mij niet zo.

uiteindelijk zijn het dit soort mensen die met dit soort instrumenten voor wat vooruitgang brengen in de manier waarop we muziek maken. zonder hen luisterden we nu misschien nog steeds naar jungle-trommels en niets anders. waarvoor dank. want ook ik ben erg blij met de muziek van vandaag, en niet altijd met die van gisteren of morgen ;)

Sir Peckerkäse
30 juni 2004, 19:20
onze voorouders sloegen ook niet op 11 jungle trommels tegelijk 8-)

The Mule
1 juli 2004, 07:51
onze voorouders sloegen ook niet op 11 jungle trommels tegelijk 8-)

Maar ze zaten ook de godganse dag in een grot aan hun kont te krabben.
Een deel van de mensheid is inmiddels een stukje verder, evolutie noemen we dat... :wink:

Het mooie van bas(sisten) is dat het er in het algemeen een stuk minder conservatief aan toegaat dan in de gitaarscene, ik heb echt niets met dat misplaatste purisme. Als iemand goed uit de voeten kan op 6, 7, 8 of meer snaren kan dat prachtige muziek opleveren, en daar gaat het om! Typisch Amerikaans, dus overdreven, maar op Talkbass kan gezeur over meersnarige bas(sisten) je een ban opleveren. Loopt daar af en toe de spuigaten uit, en een paar mods zijn het kennelijk zat...

Lazy B.
1 juli 2004, 16:50
[quote="Easy Rider"]
Het kan nog erger overigens:
http://www.otheroom.com/namm/images/Instruments/AdlerSingleCut.jpg
11-snarige Adler met een lage C# :o en gestemd in kwarten... overkill.../quote]

Sorry hoor, maar dit gaat toch helemaal nérgens meer over :o :o :o

MazeMouse
1 juli 2004, 17:37
Ik zou zo'n ding dan weer niet willen hebben.
Hooguit 7 snaren voor de F# maar meer ook niet.
Heb ik al het bereik dat ik ooit nodig zal hebben :)

Easy Rider
1 juli 2004, 18:31
misschien is het geen bas meer, maar om dingen te roepen als [...] "overkill" [...] hoeft van mij niet zo.

Je moet ook niet beledigd zijn als ik dat overkill vind. Dat is wat ik vind, punt.
Maar wat veel belangrijker is, ik bedoel overkill niet negatief! Want...

Overkill is the way to go! Overkill is lekker, overkill is fijn.
Overkill, ja houden zo! Daarvan zou er meer moeten zijn.

Zet daar dan een leuk melodietje op en tap het op een 11-snarige. :)
Ik heb niets dan respect voor de mensen die op die dingen spelen, ik wou dat ik dat kon (betalen).

Overigens, de Chapman stick heeft geloof ik nog meer snaren toch? Dat klinkt toch wel zo vet zo'n ding! Pianisten, eat your heart out!

EZ

Bassbitch
3 juli 2004, 13:02
Het kan nog erger overigens:

http://www.otheroom.com/namm/images/Instruments/AdlerSingleCut.jpg

11-snarige Adler met een lage C# :o en gestemd in kwarten... overkill...

lelijk!


Volgens mij is dat niet de eigenaar, want dat is niet de manier hoe een 11-snarige bas bespeelt (tenzij je alleen voor de hoge snaren gaat). De beste manier lijkt me toch om te tappen. Maar ja ik ben dan ook geen expert op het gebied op 11-snarige bassen, laat staan 5 en meer!

die bas is idd niet van hem! het prijskaartje hangt er nog aan namelijk ;)