PDA

View Full Version : prijs verschil humbucker



ewoud
29 juni 2004, 23:51
hey,
ik kreeg laatst een vraag in me op over een humbucker met een metalen achterkant, of een ingegoten humbucker met was. wat is het verschil en wat is het verschil in prijs?

fred dons
30 juni 2004, 08:20
helaas kun je niet een verschil in prijs aangeven tussen beide types omdat ze allebei bij hele goedkope en hele dure pickups voorkomen

grof gezegt, de pickups in plastic gegoten zijn vaak aktieve (emg) pups (maar dat hoeft dus niet)
de pups met een metalen onderkant zijn passief, de aktieve pups hoeven niet geaard tee worden en er hoeft (waarschijnlijk daarom) geen metalen onderkant onder.

overigens worden de pups met een metalen onderkant ook gewaxed (op een paar uitzonderingen zoals de Seth Lover na)

gerrekat
30 juni 2004, 09:03
Er is weinig verschil alle PU's van Dimarzio, Duncan en EMG zitten tussen de 100 en 130 EURO

fred dons
30 juni 2004, 09:28
maar er zijn nog wel meer pickup bouwers dan de grote 3 :D

emg select kost bijvoorbeeld maar 40 euro, emg hz vanaf zo'n 70
kent armstrong vanaf 35, gibson zit meer in de eur 175 range
(en dan heb je nog de boutique bouwers die daar weer boven kunnen komen)

gerrekat
30 juni 2004, 09:31
Tuurlijk, Bill lawrence bijvoorbeeld..

maar ieredeen kan wel wat van zijn smaak vinden bij de bovengenoemde 3, denk dat ze 95% van de markt in handen hebben met zijn 3'en


GIBSON PU's zijn belachelijk, ze klinken IMO nergens naar en kosten VEEL te veel...

Ik snap niet waarom iemand een EMG select of HZ zou kopen.....dat is eerder een verslechtering dan een verbetering in de meeste gevallen.

fred dons
30 juni 2004, 10:54
de selects vallen nog wel mee (voor hun geld) het zijn stille pups
(ook in de enkelspoels versie) en om een chinese squier te upgraden
zijn ze goed genoeg

de gibson ceramics vind ik ook niet zo, maar de 57 en 57 + zijn prima
(maar veel te dure) pups (en 95% van de DM's en SD's hebben natuurlijk
wel de Gibson als voorbeeld genomen)

gerrekat
30 juni 2004, 11:02
Nou een Gibson 57 klinkt toch echt niet als een Dimarzio Super Distortion, maar al die merken maken natuurlijk wel Paf achtige varianten met alnico magneten....

Maar 175 voor een PU'tje vind ik persoonlijk van de gekken...