PDA

View Full Version : pedalen voor gigs



Moonchild
26 april 2002, 21:15
in hoeverre kan je multi effect machines zoals de GT-6 gebruiken voor optredens?
ik bedoel, volgens mij zie je professionals echt niet met die dingen uit het feedback blaadje staan op het podium.

wie heeft er wel es opgetreden met multi-effecten?

en nog wat, kan ik op die site van Marc Seal, Guitarmania dacht ik, demo's van de gt-6 vinden?

PeArLjAm
26 april 2002, 21:45
Er zijn mensen die gt6en gebruiken voor optredens. Ze gebruiken dan de voorversterker van het multieffect, dan naar een aparte eindversterker en dan naar een speakerkast, dit hoor ik af en toe. Verder zijn er heel veel die via het multieffect zo de P.A. ingaan.

Moonchild
27 april 2002, 01:38
mensen? wat voor mensen? :smile:

EmgMaster
27 april 2002, 08:59
Je weet wel.
Twee benen.
Twee armen
En afstammelingen van de apen

lars
27 april 2002, 10:01
homo erectus.

foute naam trouwens.

vorige week nog bij een concert geweest waar beide gitaristen een gt3 hadden

Moonchild
27 april 2002, 11:59
nee ff serieus, ik bedoel, waren het prof's amateurs, erges tussenin?

PeArLjAm
27 april 2002, 12:20
Nou ja over het algemeen kan je zeggen dat ze meestal door amateurs en semi-pro's gebruikt worden, die toch niet in zulke grote zalen spelen. De echte pro's hebben meestal gewoon een (paar) grote buizenversterker(s). Ik heb iig nog nooit een bekende muzikant met een gt3 0f 6 zien spelen..

Pee
27 april 2002, 12:28
pro's gebruiken rack ipv effectenpedalen

ellelaur
27 april 2002, 13:11
Gitaristen met een eigen sound en die het zich kunnen permitteren die live altijd te gebruiken, hebben geen multi-fx. In een coverband met veel verschillende geluiden is het ideaal en wordt het veel gebruikt.
In de studio ligt het weer anders. Sambora gebruikt bijvoorbeeld vaak een Roland VG 88!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ellelaur op 2002-04-27 19:40 ]</font>

Missing Act
24 mei 2002, 14:26
Jarenlang met een GT-5 opgetreden in zalen tot ongeveer 500 man. Peavey 50/50 eindtrap erachter en 2 Marshall boxen. Ging prima. Voordeel is dattie zo lekker flexibel is.

Voor echte prof-optredens zou ik hem niet gebruiken. Toch zie je bij profs ook steeds meer digitale techniek. 3 doors down vorig jaar op Lowlands speelde over 2 line6 stacks. Dit jaar op pinkpop ook de Vetta gezien en veel stompboxes van line6. Matt Belamy van Muse gebruikt een POD voor, jawel, zijn stemgeluid...

greetz,

Robbert
24 mei 2002, 15:37
Echt waar? Dat wist ik niet eens. Ik heb Muse voor het eerst een jaar of.. wacht effe.. 06-01-2000 gezien, toen gebruikte hij gewoon nog een megafoon naast zijn gewone microfoon.
Was toen een geweldig optreden, knap dat iemand zo vol overgave kan zingen en gitaarspelen tegelijkertijd.
Wordt wel ontzettend saai hoor, maar dat terzijde.

Moonchild
24 mei 2002, 22:29
Op 2002-05-24 14:26, schreef Missing Act:
Jarenlang met een GT-5 opgetreden in zalen tot ongeveer 500 man. Peavey 50/50 eindtrap erachter en 2 Marshall boxen. Ging prima. Voordeel is dattie zo lekker flexibel is.



wat ben je eigenlijk kwijt aan zo'n setup?

Missing Act
25 mei 2002, 15:02
FF Kijken... (in guldens wel teverstaan), Gt-5 2e-hands gekocht fl 1200,-, Peavey nieuw gekocht voor 1800,- en 2 Marshall 1912 cabinets (1 12" speaker per cabinet) dealtje voor fl 1000,- per 2 => fl 4000,- nog wat snoeren en toebehoren reken ik even niet mee.

Voordeel van 2 kleine cabinets tov 1 grote kast is dat je je geluid veel beter kunt richten (vooral zonder PA is dat ideaal) en de stereo effecten van de GT-5 komen veel beter uit, stereo chorus, ping-pong delay's enz.

greetz,

The Dude
25 mei 2002, 20:23
Ik blijf mijn gewone effectpedalen verkiezen boven allerhande effectenprocessoren.

Ik heb een Distortion en een Metalzone, voor de scheur. En dan een gewoon Phaser, Chorus/Flanger, en Digital Delay pedaal. Als laatst (eigenlijk eromheen) zit een Noise Suprresor om alles binnen de perken te houden en mijn signaal te kunnen bypassen.

Bij gewone pedalen kan je tenminste lekker aan alle knopjes draaien, je bent niet beperkt tot 1 of 2 parameter(s).
En wat heb je nou aan zo'n leuke ampmodeller, je hebt je eigenlijk geluid en dat word bepaald door de versterker, toch ? Wat heb je er nou aan om het geluid van je versterker te veranderen, dan koop je die versterker die je wil nabootsen toch gewoon ?!?

En dat je met gewone pedalen iets meer heen en weer moet springen om ze in te kunnen trappen, maakt mij dan al niet meer uit.

dungekste
25 mei 2002, 20:47
Een beetje effect processor heeft wel meer dan 2 parameters en is ruimer instelbaar dan een los pedaaltje ooit zal zijn.

Dirk_Hendrik
26 mei 2002, 16:35
En de meeste van die parameters gebruik je uiteidelijk toch niet. Niet voor niets dat zoveel "pro's" nog steeds lekker een rijtje pedaaltjes hebben liggen.
Verder een statement wat mijn mening is (maar waarschijnlijk door velen gedeeld wordt):
Digitale distortion klinkt niet.

Lucky
27 mei 2002, 14:42
helamaal mee eens!
effect doosjes hebben vaak last van ruis, ze vreten je toon op (tenzij ze true bypass zijn) maar ze zijn negen van de tien keer veel mooier en karaktervoller van geluid dan de gemidelde effectprocessor.

Grooveyard21
28 mei 2002, 09:59
absoluut mee eens!

ff nog over muse, ze gebruiken de pod alleen maar een bepaald stukje, er is een nummer, sorry ik weet zo niet precies welk nummer, waar matt de gitaarsolo zingt over een zwaar overstuurde marshall, dit wordt live gesimuleerd met de pod. that's it.