PDA

View Full Version : keuze tussen een Ibanez en een Fender



Anavrin
29 juni 2004, 18:46
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede basgitaar. Ik twijfel nu (als ik niks meer hoor van degene die de bas verkoopt uit dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=34171 ) tussen de Ibanez SR 500:
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/pict_big/SR500BM-1M-01.jpg
met deze specs:
• 5pcs SR4 Wenge/Bubinga neck
• Mahogany body
• Medium frets
• Accu-Cast B20 bridge(19mm string spacing)
• Bartolini MK1 neck pu
• Bartolini MK1 bridge pu
• Bartolini MK1 3-band EQ
• Elixir equipped

en de Fender Deluxe Active Jazz:
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0136700_xl.jpg
met deze specs:
BODY Alder
NECK Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish)
MACHINE HEADS Standard
FINGERBOARD Rosewood (9.5” Radius/241 mm)
NO. OF FRETS 20 Medium Jumbo Frets
PICKUPS 2 U.S. Made Deluxe Humbucking Jazz Bass Pickups (Mid & Bridge)
CONTROLS Master Volume, Pan Pot, 3-Band Active EQ with:
Treble Boost/Cut: +/- 10 db @ 8kHz, a shift in the cut frequency, and about a 2dB slope per octave.
Mid Boost/Cut: +10dB, -15dB @ 500Hz, and a wide band slope.
Bass Boost/Cut: +/- 12 db @ 40 Hz, with a 4dB slope per octave.
BRIDGE Standard Vintage Style
PICKUP SWITCHING Pan Pot
HARDWARE Chrome
STRINGS Fender Super Bass 7250ML, NPS,
Gauges: (.045, .065, .080, .100),
p/n 073-7250-005
CASE Deluxe Gig Bag
PICKGUARD 4-Ply Brown Shell
SCALE LENGTH 34” (864 mm)
WIDTH AT NUT 1.50” (38mm)
UNIQUE FEATURES U.S. Made Active Electronics
ACCESSORIES Deluxe Gig Bag
INTRODUCED 1997

wat is volgens jullie de beste keus, en vertel zeker waarom.
Oh ja, de Fender zou ik in deze kleur of in sunburst nemen (wat weer 45 euro duurder is). De Ibanez zal rond de 600 euro kosten en de Fender rond de 800 euro.[/list]

koen_V
29 juni 2004, 19:03
Ik heb dezelfde fender als jij zou willen kopen, ook in sunburst.
Na er een nieuwe brug op te zetten ben ik er best tevreden over.
Door de actieve elektronica kan je er echt echt wel heel veel uithalen.
De reden waarom ik er een nieuwe brug heb opgezet is omdat ik ervoor heel veel last had van frettbuz doordat ik mijn actie vrij laag heb staan. Ik heb er nu een shaller opgezet en het is een stuk minder.
Of ik ze opnieuw zou kopen weet ik niet, maar niet omdat ik deze slecht vind ofzo, maar gewoon om het feit dat je voor 200€ meer in Duitsland tegenwoordig een MIA hebt. vIk kan natuurlijke de vergelijking niet maken tussen de fender en de ibanez omdat ik nog niet op die ibanez heb gespeelt. Maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van voorkeur, waar jij het liefste op gaat spelen, de kwaliteit zal wel ver hetzelfde zijn.
Alleen heb je bij fender het voordeel dat het er oo zoo geil uitziet in die kleurencombinatie :)
en ik hou ook niet van de ibanez modellen, dus ik zou voor de Fender gaan. Als je nog vragen hebt ofzo over de bas mag je altijd vragen.

Anavrin
29 juni 2004, 20:21
ik heb toevallig vorige week zondag op zo'n Fender gespeeld, en was dan toch wel van plan om er een dikke-klomp-metaal-brug zoals een badass of zo op te zetten. Misschien wel dezelfde brug als op de Ibanez sr3000 (lijkt me ook wel fijn):
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/know_more/images/sr3000e_d_tuners.jpg

met van die losse zadels:
The Mono-Rail bridges on Soundgear Prestige models provide complete string to string isolation for better sound.

KLinkt goed.

emielow
29 juni 2004, 20:25
ik zou zeker voor de fender gaan! ik hou ook nie zo van ibanezzen :-?

sickpunk
29 juni 2004, 20:47
ik zou voor de fender gaan!!! ibanez hals vind ik zwaar klote... en ik vind de hele vorm van die bodys niet mooi! en vind een fender eigenlijk wel erg zwaar lekker klinken!!

MuNKeY
29 juni 2004, 22:52
eigenlijk , met deze 2 bassen kun je gewoon kiezen voor geluid

bespeeldbaarheid van deze 2 zal ongetwijveld bijna hetzelfde zijn (iig allebij zeer goed bespeelbaar)

dus wat voor geluid wil jij hebben in je bas ?

laat je niet doof schreeuwen door iedereen die hier jankt dat ze ibanez kut vinden , ik heb zelf ook een ibanez , en meerdere fenders/andere bassen bespeeld , ik vind zelf ibanez ook zeer goed

dus , test beide bassen op geluid , en of jij ze fijn vind spelen , en negeer alle andere meningen over merken en dergelijke

Anavrin
29 juni 2004, 23:57
het was iig wel de bedoeling om ze allebei te gaan bespelen. Ik vroeg het ook met name voor de zaken die ik misschien zelf zou vergeten (bijvoorbeeld een klotebrug, of mindere afwerking of zo). Ik laat gewoon alle adviezen op me af komen, en heb dan hopelijk over een tijdje een goed idee van de voor- en nadelen van de 1 tov de ander. Dus kom maar op met die adviezen.

Lazy B.
30 juni 2004, 08:37
Fender! :D :D :D

Anavrin
30 juni 2004, 11:02
ja, maar waarom?

Dirk_Hendrik
30 juni 2004, 11:39
Op het moment dat je een topic opent met deze titel kun je natuurlijk dit soort leeghoofd opmerkingen verwachten... :wink:

Watvoor muziek speel je/wil je spelen, watvoor geluid zoek je etc etc?? Dat is waar je je bas bij gaat zoeken. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet zo goed inzien wat je met een klepperende Fender moet als je metal staat te spelen. Get the drift. Laat je in elk geval niet teveel beiinvloeden door het uiterlijk. Een instrument is een gebruiksvoorwerp. Looks zijn mooi meegenomen maar moeten niet het hoofdarument voor een keuze zijn.

Als slotantwoord op je vraag.: Ibanez. Waarom? Veel meer voor minder geld.

Venomer
30 juni 2004, 12:16
De Ibanez zal een wat modernere HiFi klank hebben. De Fender heeft een klassiek geluid. Wat spreekt jou het meeste aan?

Anavrin
30 juni 2004, 12:25
de enige reden dat ik enthousiast ben geworden voor de Fender is dat een vriend van me er 1 heeft, en ik daar vorige week zondag lekker op heb staan spelen. Speelt lekker en het geluid is ook goed (voor hoever je dat kan beoordelen op een brakke oefenruimte-versterker). De bas zou ik met name gaan gebruiken voor hardcore-metal-punk-achtige geluiden, waar die vriend van me de Fender ook voor gebruikt, dus dat moet gaan lukken. Ik speel thuis ook echter veel rustiger muziek, dus eigenlijk moet de bas lekker veelzijdig zijn, en dat leek mij bij deze 2 het geval te zijn, want ze zijn allebei uitgerust met een uitgebreide equalizer. Oh ja, voor de band speel ik in D (D-G-C-F). Ik weet dus niet of de ene daar meer problemen mee heeft dan de andere.

MuNKeY
30 juni 2004, 16:11
bij de fender moet je alleen wel meteen die crappy brug gaan vervangen :P

bassopotmus
1 juli 2004, 11:52
Naar je wensen kijkende zou ik voor de ibbi gaan (ja ik heb het gezegt!)

heskez
1 juli 2004, 12:07
Ik speel zelf op een Ibanez SR500 en ik kan je vertellen dat het een heerlijk basje is met een mooi geluid, die bartolini's klinken loepzuiver, en een retesnelle hals. De kwaliteit/prijs verhouding is gewoon erg goed.

Maar ik zou eerst beide bassen uitproberen, en afgaan op het geluid en speelbaarheid.

Met die Ibanez heb je natuurlijk het voordeel dat ie meteen "speelklaar" is. Aan een Fender moet nog al eens wat worden gesleuteld, denk aan een andere brug, om hem helemaal naar wens te krijgen.

Anavrin
10 juli 2004, 14:00
@heskez: jij hebt neem ik aan dan de 2004-versie (die ik ook wil, want de voorgaande modellen vind ik nog niks). Wat voor amp gebruik je? Ik heb zelf een Hartke HA3500 met een Trace Elliot 1048H speakerkast:
http://members.home.nl/anavrin88/images/fullsetup.JPG
ik neem aan dat dat wel zal klinken...
Als ik deze dan zou kopen, hoeveel zou ik dan terug kunnen krijgen/ kunnen vragen voor deze bas:
http://members.home.nl/anavrin88/images/actieve_bas_001.jpg
Het is een Yamaha RBX-260 van ongeveer 4 jaar oud, nog in goede staat. Er is vorige zomer het 1 en ander aan veranderd door Stegers, een gitaarbouwer hier uit de buurt. De bas is toen voorzien van een voorversterker en een andere output (Strat-output). De voorversterker kan aan en uit gezet worden door een mini-switch tussen de toonknop en de output. Verder is de hele electronica-ruimte (incl de holte van de elementen) daar afgeschermd met zogenaamd zilvergrafiet, waardoor de bas nu helemaal storingsvrij is. Als ik 'm ga inruilen, dan zet ik er de originele zwarte draaiknoppen waarschijnlijk weer op (de knoppen die er nu op zitten waren nogal duur), of zilveren plastic knoppen.

Anavrin
14 juli 2004, 15:47
Ok, niemand een idee :???:

heskez
21 juli 2004, 12:23
Hai,

Sorry voor de late reply, ik was op vakantie 8)

Ik speel zelf op een Trace elliot amp met een 15inch (zelfbouw) cabinet. Samen met die Soundgear een verrukkelijke combinatie.

Ik heb geen idee wat die Yamaha van jou zou moeten opleveren. Ruw geschat denk ik zo rond de 400 Euro. Je zou even op ebay.com kunnen kijken om een idee te krijgen waar je ongeveer moet zitten met je prijs.

Succes!

Chris Wolstenholme
21 juli 2004, 16:27
400 :D whahaha echt niet

200E met mazzel denk ik, nieuw is ie goedkoper

frenske
21 juli 2004, 16:46
Kun je de RBX 260 nog krijgen? Maar inderdaad 200 euro dat zou echt een heel mooi prijsje zijn! Zo'n 175 euro zou eigenlijk eerlijker zijn, want het is en blijft een Yamaha! No offence :D

Chris Wolstenholme
21 juli 2004, 23:39
ik heb een RBX 270 voor ongv 400E en die is P/J en heb ik barts in gegooid :) topbas moet ik zeggen nu, als die 260 ( nog te koop jah ) net zo speelt kan je dat er wel voor vangen.

Bassbitch
22 juli 2004, 20:38
RBX370 voor minder dan 400 euro NIEUW!
dus 400 euro denk ik niet :P

Shaggy
23 juli 2004, 16:07
Het zijn twee compleet verschillende basjes .. de iba heeft volgens mij humbuckers en fender sc's

Waarschijnlijk speelt die iba ook lichter dan de fender..

kortom is een persoonlijke keuze .. die jazzbass kinkt wat knorrig is heeft echt een mooie funky sound met een vleugje chorus .. ja .. ik zou voor de aktieve fender gaan

Laus
23 juli 2004, 18:05
ik heb bij Fenders altijd het idee dat ze beter door een mix heenprikken. Klopt dat beeld een beetje?

bassopotmus
25 juli 2004, 17:05
dat ligt aan zoveel factoren, meestal herken je een jazz wel, niet meteen een Fedner jazz.. Ligt vooral aan hout gebruik en vooral aan de single coils. Draai je nog een betje mid bij en ja, niemand kan meer om je geluid heen.

basske
5 oktober 2005, 16:49
ik heb voor dezelfde vraag gestaan.
het is uiteindelijk de SR500 geworden.
REDEN?
-De klank benaderd sterk de Fender als de mid iets teruggedraaid wordt, en de bas ietsje geboost wordt.
-met iets extra meer boost -> zeer warme klank
-voordeel is dat er mid geboosd kan worden. (knorrend geluid op de J pickups)
-zeer snelle hals (bijna sneller dan jouw schaduw) :lol:
-maar waar ik het meest nog voor ging : de SR 500 is EXTRA LICHT !!! na 2 uur spelen is het een festijn voor de rug dit in tegenstelling tot de Fender die in mijnogen loodzwaar is !! Ook de SR900 is zwaarder!
-met de 3 band Bartolini is er een groot klankenpallet voor handen zonder aan de preamp te moeten sleutelen.

Laat je niet leiden door vooroordelen. De SR500 klink heel warm en is ook in het "knorrend" gedeelte nog steeds warm van klank!


Groetjes, edwin

basske
5 oktober 2005, 16:50
ik heb voor dezelfde vraag gestaan.
het is uiteindelijk de SR500 geworden.
REDEN?
-De klank benaderd sterk de Fender als de mid iets teruggedraaid wordt, en de bas ietsje geboost wordt.
-met iets extra meer boost -> zeer warme klank
-voordeel is dat er mid geboosd kan worden. (knorrend geluid op de J pickups)
-zeer snelle hals (bijna sneller dan jouw schaduw) :lol:
-maar waar ik het meest nog voor ging : de SR 500 is EXTRA LICHT !!! na 2 uur spelen is het een festijn voor de rug dit in tegenstelling tot de Fender die in mijnogen loodzwaar is !! Ook de SR900 is zwaarder!
-met de 3 band Bartolini is er een groot klankenpallet voor handen zonder aan de preamp te moeten sleutelen.

Laat je niet leiden door vooroordelen. De SR500 klink heel warm en is ook in het "knorrend" gedeelte nog steeds warm van klank!


Groetjes, edwin

basske
5 oktober 2005, 16:51
ik heb voor dezelfde vraag gestaan.
het is uiteindelijk de SR500 geworden.
REDEN?
-De klank benaderd sterk de Fender als de mid iets teruggedraaid wordt, en de bas ietsje geboost wordt.
-met iets extra meer boost -> zeer warme klank
-voordeel is dat er mid geboosd kan worden. (knorrend geluid op de J pickups)
-zeer snelle hals (bijna sneller dan jouw schaduw) :lol:
-maar waar ik het meest nog voor ging : de SR 500 is EXTRA LICHT !!! na 2 uur spelen is het een festijn voor de rug dit in tegenstelling tot de Fender die in mijnogen loodzwaar is !! Ook de SR900 is zwaarder!
-met de 3 band Bartolini is er een groot klankenpallet voor handen zonder aan de preamp te moeten sleutelen.

Laat je niet leiden door vooroordelen. De SR500 klink heel warm en is ook in het "knorrend" gedeelte nog steeds warm van klank!


Groetjes, edwin

basske
5 oktober 2005, 16:51
ik heb voor dezelfde vraag gestaan.
het is uiteindelijk de SR500 geworden.
REDEN?
-De klank benaderd sterk de Fender als de mid iets teruggedraaid wordt, en de bas ietsje geboost wordt.
-met iets extra meer boost -> zeer warme klank
-voordeel is dat er mid geboosd kan worden. (knorrend geluid op de J pickups)
-zeer snelle hals (bijna sneller dan jouw schaduw) :lol:
-maar waar ik het meest nog voor ging : de SR 500 is EXTRA LICHT !!! na 2 uur spelen is het een festijn voor de rug dit in tegenstelling tot de Fender die in mijnogen loodzwaar is !! Ook de SR900 is zwaarder!
-met de 3 band Bartolini is er een groot klankenpallet voor handen zonder aan de preamp te moeten sleutelen.

Laat je niet leiden door vooroordelen. De SR500 klink heel warm en is ook in het "knorrend" gedeelte nog steeds warm van klank!


Groetjes, edwin

Yvette
10 oktober 2005, 10:35
Hoi,

Ik ben dol op Fenders (maar dat is persoonlijk). Ik zou echter weer nooit een actieve kopen. Als je echt graag actief wil zou ik ik inderdaad een Ibanez of iets dergelijks kopen, maar ik zou zeker ook naar passieve fenders (jazz) kijken, misschien een Mexicaan of een highway1, maar dan moet je wel tegen het snel verouderende uiterlijk kiunnen (iets dat ik erg mooi vind).

Succes met kiezen,

Yvette

PS ik heb een Amerikaanse Jazz en ik zou werkelijk niet weten wat er mis is met de brug, ook niet op de Mexicaan die ik hiervoor had, het zal gerust een kwestie van smaak zijn, maar ik zie geen enkele reden om de brug te vervangen.

Anavrin
10 oktober 2005, 11:20
dit topic gaat ineens van 25 juli 2004... naar 5 oktober 2005... Leipe shit.

Mijn probleem is echter al lang opgelost... Ik heb namelijk op 25 oktober 2004 een Ibanez ATK 100 gekocht en ben daar heel tevreden mee. Zo tevreden dat ik later nog een ATK heb gekocht, maar dan een ATK 400.
http://members.home.nl/100procentmafkees/atk400en100.JPG

All Dirt
10 oktober 2005, 22:01
Die rechter is echt wel vvet !

zijn die nog een beetje te krijgen die 400 modellekes ???

Lijkt me wel wat...

Wat vind je van de jazz pickup aan de hals? waar gebruik je die voor? klinkt ie wel "Precision" ?

Anavrin
11 oktober 2005, 01:00
Ik gebruik dat Jazz-element eigenlijk nooit, en ga waarschijnlijk als ik binnenkort niks te doen heb de ATK 400 ombouwen tot een ATK 100, maar dan zo dat er altijd weer een 400 van valt te maken (ik ga dus niks zagen/boren).
Hij klinkt niet Precision, maar meer MM Stingray

Zover ik weet zstaan die ATK's regelmatig op marktplaats en dergelijke, maar dan vaak de 300's. Gewoon een beetje in de gaten houden, elke maand staat er wel iets tofs op.

Oh ja, die Yamaha waar ik het 2 pagina's terug over had heb ik in kunnen ruilen bij die gast waar ik die ATK 400 heb gehaald (en ik kreeg er 225 euro voor)