PDA

View Full Version : Hulp bij 4 kabel methode GT-5



hans hiemstra
29 juni 2004, 11:57
Er is al veel over geschreven maar ik ga het toch nog eens proberen,
Ik heb mijn gt5 aangesloten volgens de 4 kabel methode.

-gitaar in input gt-5
-gt5 send naar input versterker
-gt5 return naar send versterer
-gt5 output naar return versterker

Antal
29 juni 2004, 14:15
Er is al veel over geschreven maar ik ga het toch nog eens proberen,
Ik heb mijn gt5 aangesloten volgens de 4 kabel methode.

-gitaar in input gt-5
-gt5 send naar input versterker
-gt5 return naar send versterer
-gt5 output naar return versterker

Als ik nu een patch gebruik van de gt5 moet ik de loop inschakelen(toch??) dan klinkt het clean erg lekker. Alleen als ik nu effecten ga gebuiken klinken deze erg wazig (delay, flanger etc.) en als ik distortion/overdrive gebruik lijkt het helemaal nergens op, als ik de loop weer uitschakel dan klinken deze effect wel goed. doe ik iets helemaal fout??

Hier is je verhaaltje in 1 stuk. Leest wat makkelijker vind je niet..... :roll: Enne, dat andere topic kun je wel weer verwijderen!

Jeroenvanhulsteijn
29 juni 2004, 14:28
de preamp van de versterker zit dus in de effectsloop van de GT5? moet je dan niet de loop van je versterker altijd aan hebben? of heb je het nu over het aan/uitschakelen van de loop op de GT5?

mij lijkt het dat je heel goed moet kijken waar je effecten staan in de GT5. of ze voor of na de loop van de GT5 staan. en kijk of die loop in serie of parallel staat geschakeld. maakt denk ik allemaal uit.

gebruik je die GT5 als modeller of als effectenbak? als je hem als modeller gebruikt moet je de loop van je GT5 uitzetten lijkt me, want dan gebruik je de GT5 als preamp en wil je de preamp van je versterker bypassen. of je moet de loop parallel schakelen zodat je een mix kunt maken van je preamp geluid uit de GT5 en van je eigen versterker.

gebruik je hem als effecten bak, dan moet je je loop van de GT5 denk ik serieel hebben. en moet je zorgen dat je distortion effecten voor de loop staan en je modulaties en delays na de loop (=versterker preamp). hoewel sommige modulatie effecten ook wel lekker klinken voor je preamp.

tenminste, zoiets zal het denk ik zijn. ik heb zelf nooit een GT5 gehad of gezien. dus dit is mss een beetje wild gokken. k heb overigens wel een Boss GX700 gehad.

Speeddemon
29 juni 2004, 21:37
ja Jeroen heeft gelijk.

Zoals t er nu uitziet gebruik je je versterker dus eigenlijk als 'distortion-pedaal' in je GT-5.

M.a.w., plaats effecten als wah, compressie, fuzz en evt boost of EQ VOOR de GT-5's loop, en effecten als chorus, delay, reverb erna.

Phaser en flanger hangt van je smaak af. Ik vind persoonlijk phaser mooier VOOR distortion, en flanger er juist na. Maar ik ben wel heel conservatief/klassiek ingesteld qua sounds.
Effe zwart wit gezegd: ik prefereer Europe boven Radiohead. :lol:

Maar hoe dan ook: chorus en delay VOOR je distortion klinkt nergens naar.

hans hiemstra
30 juni 2004, 10:24
HOE KAN IK DE LOOP SERIE OF PARALLEL SCHAKELEN?

Jeroenvanhulsteijn
30 juni 2004, 11:10
heb je er geen handleiding van dan? want ik neem aan dat dat er allemaal wel in staat hoe dat met de routing van je effecten zit. mss moet je de gt5 forums eens raadplegen.

Robs
30 juni 2004, 14:13
Persoonlijk zou ik je aanraden om de 4 kabel methode maar te laten voor wat het is: gebruikte mn GT6 een tijdje op deze manier, maar dat was niets dan frustratie. Het voordeel is dat je gitaargeluid wat meer behouden blijft, maar het grote probleem is dat elke versterker anders reageert op deze methode. Wat ik erg vaak had bij optredens is dat de master volume knop van de verserker niet meer te gebruiken is als je de effectenbak in de loop hangt. Gevolg: geluid weg, altijd veel te zacht.

Dus tenzij je op gigs altijd op je eigen amp speelt en daar een goede setting voor hebt gevonden zou ik de gt6 toch voor je amp gooien. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening...

ReinoutV
30 juni 2004, 16:03
Als je deze methode gebruikt (4-cable), dan moet je wel zorgen dat je de pre-amp van je GT5 uitschakelt. Als jij de loop uitschakelt en alles klinkt goed, dan lijkt mij het dat je de pre-amp van de GT5 gebruikt. Schakel je de loop in, dan krijg je er een pre-amp bij, en dat wil je niet hebben.

hans hiemstra
1 juli 2004, 11:08
speed demon heeft gelijk, de loop stond i.d.d. VOOR alle effecten, nu ik hem NA de dist. en delay heb geplaatst is alles helder