PDA

View Full Version : Piezo element



Moonchild
26 april 2002, 19:09
Wat is een piezo element? wat is er zo speciaal aan?

ik dacht dat het gewoon een merk was, maar volgens mij is het wat meer dan dat (?)

Noctiis
26 april 2002, 19:16
hiermee kan je acoustische geluiden uit een elektrische gitaar halen. Heb er zelf helaas nog nooit een geprobeerd, maar ik ga ze wel in mn nieuwe gitaar laten inbouwen zodra ik geld heb

sebass
26 april 2002, 19:18
Ik heb op de gitaar van John Petrucci gespeeld, die heeft dit ook. Het is een soort van element in de brug en geeft een natuurlijke akoestische klank. Ik wil ze ook in mijn gitaar zetten maar de brug is er niet geschikt voor dus dat word boren dus ik wacht nog wel even :smile:

jeroenmoore
26 april 2002, 19:18
Geen flauw idee

Moonchild
26 april 2002, 19:29
maar ziet het dingetje er dan hetzelfde uit als een normale pickup?
is het een single coil, of een humbucker?

gebruikt het nog een of andere speciale techniek om het speciale geluid te verkrijgen?

Ditmar
26 april 2002, 20:31
Nope, het is gewoon een brug van je gitaar, maar dan net ietsje anders. Het zit dus in je brug ingebouwd. Verder is het hetzelfde als spelen op een steel string acoustische gitaar.

Moonchild
26 april 2002, 21:12
ahjah in de brug dus, maar hoe zit het dan met het gebruiken van dat element, staat ie altijd aan, of kan je m aan/uit zetten, of kan je m schakelen met die schakelswitch waarmee je tussen je gewone elementen kan schakelen?

PeArLjAm
26 april 2002, 21:34
Ja je kan hem aan en uit schakelen, maar ja kan hem ook schakelen (dus mixen) met de elementen die in je gitaar zitten. Als je piezo in je gitaar hebt komen er weer extra schakelaars en knopjes bij dus.

Moonchild
27 april 2002, 01:26
en hoeveel moet zoiets kosten?

hoeveel heb je dr nodig?

kan je m op elke brug zetten?

ekkerman
28 april 2002, 14:48
even zoeken in de back cat van deze site = al veel vaker behandeld !

Pee
28 april 2002, 15:52
welke goede gitaren hebben een piezo element? maar niet te dure gitaren natuurlijk. (dus bijvoorbeeld niet de MM petrucci)

gangsta
28 april 2002, 15:54
dtandaard zit piezo alleen op de duurdere elektrische gitaren. behalve dei petrucci mm, heeft ook een ibanez (s2020x geloof ik) ook piezo, maar die is ook redelijk duur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gangsta op 2002-04-28 15:56 ]</font>

sebass
28 april 2002, 21:47
Godin

lars
29 april 2002, 14:22
mattocaster

(muse)

Rectifier
29 april 2002, 16:31
Parker ook. The Fly etc. Die klinken ook harstikke goed.
Weet niet of Peavey ze op de Wolfgang levert, maar EVH gebruikte het ook wel in z'n MusicMan tijd.
Luister maar naar de cd Balance - Can't stop lovin you.

Als je een Piezo op je Elec.gitaar hebt moet je die naar de PA leiden en je gewone pick-ups naar je Amp. En dat combineren klinkt supervet.

ekkerman
30 april 2002, 14:20
supervet ?
ik vind het meer super sprankelend !
als je de piezo heel zacht onder je cleane geluid hangt dan komt er zo'n ovation achtig sprankelend hoog randje bij dat erg acoustisch aandoet .
je kunt het ook met scheur combineren maar om een echt acoustisch geluid uit alleen die piezo te krijgen moet je echt een goede toonregeling op je soundboard hebben en een hele mooie galm maar ; it can be done !

Rectifier
1 mei 2002, 14:32
Ik bedoelde supervet als uitdrukking en niet dat het supervet als een Marshall op 10 klinkt.

T'is gewoon een mooie toevoeging en als je niet teveel eisen stelt kan je er redelijk mee acoustisch klinken.
T'is natuurlijk geen Martin D-28 met een Microfoon ervoor... :wink:

ekkerman
3 mei 2002, 08:45
uiteraard niet

Rwin
3 mei 2002, 16:21
de nieuwe fishman met Powerchip en daar een Akoustinator van Rockman achter hangen...

Kwijl... :grin:

komt in mijn EJ-PK2002.

aadplagiaat
3 mei 2002, 17:10
Piezo:

Om precies te zijn is een piezo-element opgebouwd uit twee (of meer) dunne gepolariseerde lagen metaal, gescheiden door een kunststof.
Het effect hiervan is dat als je er een spanning op aanbrengt de piezo vervormt wordt. Hiermee worden allerlei toepassingen gemaakt, onder andere piezo speakers, maar ook positionering van apparaten.
Het leuke is dat het ook andersom werkt. Als je een stuk piezomateriaal onder druk zet komt daar een electrische spanning uit. Dit wordt nu gebruikt voor het maken van b.v. microfoons en gitaarelementen maar ook druktoetsen voor het bedienen van apparaten. Ook b.v. electronische drum-pads werken vaak (meestal?) met piezo elementen. Deze geven dan een trigger aan de synthesizer, waardoor er een (vooringestelde) toon wordt afgegeven.

Moonchild
3 mei 2002, 20:41
kijk es aan, dat is nog eens verduidelijkend, thx!

urezna
19 mei 2002, 12:13
Afgezien van de mooie klank die er uitkomt, kun je er veel meer dynamiek uithalen. als je op piezo zacht speelt, klink je ook echt zacht, sla je hard aan, klink je ook echt hard, dit werkt veel sterker dan bij een magnetisch element, en daar kun je dus dankbaar gebruik van maken als je bijv. naar een climax (in je muziek!!!) toe speelt, om daarna op een heftiger stuk over te gaan ofzo.
voor een detailfoto van het piezo-element, zie mijn website:
http://www.homepages.hetnet.nl/~ghizmo96/Music/MyEquipment/rg2027xvv.html
het zijn de kleine zadeltjes die in de brug zijn ingebouwd.