PDA

View Full Version : Inlays reinigen?



Josdevos
29 juni 2004, 11:09
De block inlays van een gitaar die ik wil reinigen is zijn ietswat verkleurd op sommige plaatsen. Hoe krijg ik die terug hagelwit? Ik gebruik normaal Dr. Keyzer's lemon oil voor m'n rosewood toetsen, maar dit doet niets aan de inlays heb ik gemerkt. Iemand een beter idee?

SPANK YOU!

fred dons
29 juni 2004, 11:22
zijn het plastic of parelmoer inlays ?

parelmoer kun je met een licht polijstmiddel reinigen (wel even de rest van de toets afplakken)

plastic wordt wat moeilijker omdat de verkleuring daar meestal diep in het plastic trekt (meestal door zonlicht), een bleekmiddel kan soelaas bieden echter je loopt een groot risiko vlekken op je toets te maken
dus in dat geval raad ik je aan om maar met de verkleuring te leren leven

sterkte

Josdevos
29 juni 2004, 12:57
Parelmoer. Enfin dat veronderstel ik toch, tis een Esp Eclipse II.
Wat moet ik gebruiken als polijstmiddel?
Hmmz afplakken wordt wel moeilijk met de flag inlays op m'n Esp.

Carpe Diem
29 juni 2004, 13:25
accepteren dat er niks aan te doen is

fred dons
29 juni 2004, 13:53
voor zover ik het op de foto's op internet kan zien is het pearloid (een kunstof, net als op de gibsons)

afplakken is inderdaad wat moelijker met vlaggen en ik gebruik een scalpel (of een x-acto mesje) om de tape in de vorm af te plakken

je kunt, om te voorkomen dat je vlekken op je toets maakt het eerst in de was zetten zodat het schoonmaakmiddel zich niet hecht aan de toets.
dan kun je voorzichtig met een watje en een beetje Jif (bestaat dat nog?)
proberen je inlays op te poetsen, als je dit te eng vind tandpasta polijst ook heel erg fijn)

als dit niet werkt ben ik bang dat je er mee moet leren leven tot al je inlays tot de zelfde kleur verkleurd zijn

Josdevos
29 juni 2004, 13:58
Ik zal straks eens een closup nemen...

Josdevos
29 juni 2004, 14:08
Denk wel dat het inderdaad pearloid is... net zoals bij Gibsons, al vind ik ze mooier ingelegd.
Kan dus niet gepolijst worden neem ik aan?

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/ECII-ACSB_headstock-front.jpg

http://elderly.com/images/new_instruments/30N/ECII-ACSB_inlays-3.jpg

fred dons
29 juni 2004, 15:05
kan wel (en gebeurt ook in de fabriek) alleen je moet een heel fijn polijst middel gebruiken omdat pearloid sneller krast

je kun Johnson Speedshine proberen (te koop bij halfords) alleen daar geld wel voor dat je je toets moet afplakken omdat dat een wit residu achterlaat in de porien van je toets (is met de meeste polijstmiddellen het geval, alleen commandant 4 en 5 doen dat niet dus dat kun je ook nog zonder risiko proberen)

mocht er uiteindelijk witte stipjes in de porien achter blijven kun je dat wel met lemon oil weg krijgen alleen het risiko bestaat dat wanneer je toets uitdroogt dit weer terug komt (daarom liever eerst een waslaag over je toets, zoals meubel was voor donkere houtsoorten)

Braindead
2 juli 2004, 19:00
Correct me if i'm wrong, maar ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat je als je de inlay in het licht houdt je dan kunt zien of het plastic of echt parelmoer is.
Als je verschillende kleuren in de inlay ziet dan is het parelmoer. PLastic blijft als het goed is alleen wit grijs. Geen kleuren dus.

amon
2 juli 2004, 19:29
kheb het pas geleden eens bijgepoetst met spul uit een klein flesje om mn cd's mee te reinigen. bij dat flesje zaten ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel fijne polijststofjes voor cd's, heb ik ook maar gebruikt. glimmen mooi nu en nog geen last van wegrottende toets ofzo :D

schwalbe
2 juli 2004, 20:37
tandpasta! - is een extreem fijnkorrelig schuurmiddel, dat ook nog eens witmaakt. En als het veilig is voor je tanden, dan zal het ook wel goed zijn voor je inlays. Ik gebruik het voor soortgelijke klussen, maar heb het nog niet op een gitaar geprobeert...

schwalbe
2 juli 2004, 20:37
tandpasta! - is een extreem fijnkorrelig schuurmiddel, dat ook nog eens witmaakt. En als het veilig is voor je tanden, dan zal het ook wel goed zijn voor je inlays. Ik gebruik het voor soortgelijke klussen, maar heb het nog niet op een gitaar geprobeert...

Javaca
2 juli 2004, 22:05
Je gitaar stinkt alleen zo lang na.

Ik werk bij een grote supermarktketen achter de vleeswaren.
Die (rook)vleeslucht krijg je ook alleen snel van je handen met tandpasta, toch maar liever vleeslucht.