PDA

View Full Version : PC - CC



NielDxe
28 juni 2004, 13:32
Wie kan me hier wat leuks over vertellen???

Raffel
28 juni 2004, 14:51
wat wil je weten :D Ik ben er sinds kort helemaal in thuis

ik kan wel even een voorbeeldje geven:

Ten eerste mijn setup midi-gewijs: Behringer FCB1010 >naar> TC Electronic Gforce >naar> Z-11 Midi Switcher (deze is dan weer met stereo signaalkabels aan mijn Powerball top gekoppeld)

Bank 1 op mijn FCB1010 ziet er als volgt uit bij mij:

Patch 1 = Clean + Chorus + Delay
Patch 2 = Rhythm crunch
Patch 3 = lead + delay + reverb
Patch 4 = Lead + reverb
Patch 5 = nog even leeg

In patch 1, zijn 2 Program Changes in gebruik. 1 op midi kanaal 1 (mijn G-force) en 1 op midi kanaal 2 (mijn Engl Z-11 Midi Switcher. De switcher kun je zien als de versterker, alleen geeft de switcher door aan de versterker naar welke kanalen geschakeld moet worden. De switcher bevat momenteel 4 presets voor mij. 1 = kanaal 1, 2 = kanaal 3, 3= kanaal 4, 4= kanaal 2 ja rare logica)

Zodra ik naar patch 1 schakel, geeft program change 1 dmv een program change waarde van 1 (preset op Gforce bevattende chorus en delay) op midi kanaal 1 door aan de Gforce dat deze naar preset 1 moet wisselen.
Tegelijkertijd geeft PC 2 door dat de midi switcher naar clean moet schakelen door middel van het zenden van een PC waarde van 1 (1 is de preset voor clean op de midi switcher)
Verder zijn er in patch 1 2 CC's actief. De ene is voor het linker expressiepedaal, de andere voor het rechter pedaal. Als patch 1 actief is, kan er met de pedalen continous control gebruikt worden voor de preset 1 van de Gforce. Linkerpedaal staat op CC 100 en rechterpedaal op CC 101. In mijn Gforce heb ik aangegeven dat 100 volume is en 101 delay mix. Dat betekent dus dat je met deze 2 pedalen het volume kunt regelen en de mix van de delay.

Waar het dus op neer komt:

Patch 1 bevat:
- PC #1 schakelt naar preset 1 op Gforce (verzendt 1)
- PC #2 schakelt naar preset 1 op Z-11 (verzendt 1)
- CC #1 controle over volume (gekoppeld aan CC #100 op Gforce voor volume)
- CC #2 controle over delay mix (gekoppeld aan CC #101 op Gforce delay mix)

Bij Patch 3 zou dat dan als volgt zijn:
- PC #1 schakelt naar preset 10 op Gforce (iets meer aanwezige delay, op 440ms + lichte galm)
- PC #2 schakelt naar preset 3 op Z-11 (kanaal 2 is namelijk bij mij rhythm crunch, 3 is Lead hi-gain)
- CC #1 controle over volume (gekoppeld aan CC #100 op Gforce voor volume)
- CC #2 controle over delay mix (gekoppeld aan CC #101 op Gforce voor delay mix)

Nu vraag je je misschien af waar patch 6 t/m 10 dan voor zijn.

Patch 6 = CC voor het aan-/uitzetten van chorus/flanger
Patch 7 = CC voor het aan-/uitzetten van filters (eq of phaser bijv)
Patch 8 = CC voor het aan-/uitzetten van pitch (octaver of harmonizer o.i.d.)
Patch 9 = CC voor het aan-/uitzetten van compressor
Patch 10 = Tap Delay

Een patch zoals zojuist die zowel kanalen switcht als presets, wordt hetzelfde gemaakt als een patch die een CC aan en uitzet.

Ipv de 2 PC's en 2 CC's in patch 1 en 3, zet je in een patch zoals patch 6, 2 CC's aan. De eerste om de chorus/flanger aan te zetten, de tweede om het weer uit te zetten. (dit geldt echt puur voor de FCB1010, want de meeste duurdere midi-floorboards kunnen zien of een CC aanstaat of niet)

Hoop dat het nu duidelijker is voor degenen die er mee worstelen of het niet begrijpen. Ik begreep het namelijk pas na een paar dagen klooien.

Raffel
28 juni 2004, 15:50
een paar regels bij Midi die ik niet wist van tevoren (ik laat Midi Omni hier buiten beschouwing):

- Een preset op je midi-floorboard is niet hetzelfde als een preset op je fx-doos
- Voor iedere fx-doos die in een preset op je midi-pedaal wordt aangeroepen gebruik je een Program Change.
- Elk apparaat luistert op een ander midi kanaal als je ze daar op instelt (wat op zich wel slim is)
- Een Program Change stuurt op het midi kanaal van de fx-doos een waarde naar de fx-doos.
- Deze waarde is dan over het algemeen het nummer van de preset op de fx-doos
- Een Control Change (of Continous Control) stuurt op het midi kanaal van de fx-doos een waarde (1/0 voor aan uit) of continu waardes van 0-128 (voor expressiepedalen) naar de fx-doos.
- Als je midi-pedaal maar 1 CC ondersteunt, betekent dit niet dat je maar 1 effect aan of uit kan zetten, of alleen tap tempo of alleen bypass kan gebruiken. Een CC is namelijk niet een knop op je midi-vloerbord.
- Je kunt een CC in het geval van het aan- en uitzetten van een effect ook zien als een apart effect. Als je een stompbox aan en uitzet, is dat in principe hetzelfde als het aan en uitzetten van een effect in een preset op je fx-doos dmv een CC.
- Stel je zou een rij stompboxes hebben: Dan zou je de opstelling van bijvoorbeeld achtereenvolgens een compressor pedaaltje, een OD pedaaltje, een flanger pedaaltje en een delay pedaaltje kunnen zien als een PC. Een andere PC zou dan kunnen zijn: een compressor pedaaltje, een distortion pedaaltje, een phaser pedaaltje en een reverb pedaaltje.

Maiden Michiel
28 juni 2004, 16:36
Wow dat is wel interessant, misschien sticky maken?

Raffel
28 juni 2004, 16:39
ja ik had voor ik aan midi begon graag zoiets gezien om van te voren iets meer inzicht te krijgen, maar ik wil het wel iets verder uitwerken als het de moeite van het sticki-en waar is.

LordRiffenstein
28 juni 2004, 16:52
Jaaaa, goed werk mag ook applaus ontvangen!!

Strakke posts Raffel!! :soul:

Raffel
28 juni 2004, 17:55
Dank u...

Als we dan toch dingen gaan sticki-en wat betreft midi en rack gear, moeten we misschien eens op een rijtje zetten wat de opties qua PC's en CC's zijn van verschillende midi footcontrollers en de extra functies die zij bevatten.

Maiden Michiel
28 juni 2004, 18:33
ja ik had voor ik aan midi begon graag zoiets gezien om van te voren iets meer inzicht te krijgen, maar ik wil het wel iets verder uitwerken als het de moeite van het sticki-en waar is.

Denk ik zeker wel! Ik denk dat er een hoop mensen zijn die niet precies weten wat het inhoudt, incluis mij. Het is nu al wat duidelijker door je post!

wimmeltje
29 juni 2004, 12:16
Zo Raffel, ziet er goed, fijn om het te horen dat je G-Force goed werkt. Keep on going the good work

Raffel
29 juni 2004, 13:06
tis een engeltje, en geen problemen met transparantie of wat dan ook. Ik gebruik er nog niet heel veel van. Meer het standaard gebeuren, maar binnenkort wellicht iets meer van die vage effectjes gaan programmeren. Maar dat kost tijd he :D

BramVersteeg
29 juni 2004, 17:19
:dance:
Prachtige en erg informatieve post raffel.
Ik begrijp er al veel meer van. Dat schemaatje lijkt mij een erg goed idee om in elkaar te knutselen. In ieder geval voor mij zeer handig en ik denk voor vele anderen hier op het forum ook. Worden de mensen die het allemaal al weten niet steeds lastig gevallen met 'domme' vragen van mensen die er net mee beginnen.
Grz. Bram

NielDxe
30 juni 2004, 12:58
JEEEJTE wat een informatie... kan je een boek mee vozetten man!!
.. ik kom ook eens een dagje ff neit kijken..
iig bedant!!