PDA

View Full Version : custom shop relic strat



charlie45
28 juni 2004, 12:44
wie heeft er allemaal een fender custom shop strat en zijn ze echt zo goed?

zijn er andere merken strats die net zo goed (of beter zijn)?

ik heb nog geen betere gitaar gevonden.

MoserCustomShopDotCom
28 juni 2004, 16:23
ik heb nog geen betere gitaar gevonden.
Welke heb je dan al wel gevonden? :???: :-?

charlie45
28 juni 2004, 17:29
ik heb een custom shop relic strat gespeeld, dat vond ik de beste gitaar waarop ik ooit heb gespeeld.

ik vraag me af of andere mensen dezelfde ervaring hebben.

(hij kostte bijna 4000 euro)

Snaar'n Bennie
28 juni 2004, 17:40
hij kostte bijna 4000 euro

Ah, een koopje... :razz:

BLOK182
28 juni 2004, 18:33
Music Store Keulen heeft ze iets goedkoper, reken ergens tussen de 24-3000 grofweg.

GuitarMaster
28 juni 2004, 19:35
Voor dat geld kun je wel een betere strat kopen, bijvoorbeeld een Suhr, Melancon of Tom Anderson. Je kunt er ook zelf een laten bouwen, ben je waarschijnlijk nog een stuk goedkoper uit.

ieme
28 juni 2004, 22:41
ik heb ook op een CS strat gespeeld, superding!

Les Paul
28 juni 2004, 22:56
Ik heb 1 keer een relic gespeeld en 1 keer een closet. Beide waren 56-ers
De relic was werkelijk geweldig. Beste Strat die ik in mijn handen gehad heb.
De closet vond ik een stuk minder. Deze was enkele jaren ouder en was een NAMM model. klank was lang niet zo rijk en complex als de relic.

Mijn conclusie...als je voor zo'n high-end gitaar gaat, speel er dan eerst op voor je hem koopt. Ik zou zo'n gitaar nooit zomaar bestellen.

charlie45
29 juni 2004, 09:25
gemiddeld hebben julllie dus dezelfde ervaring, dat is fijn. ik ga binnenkort naar keulen.

ja heel handige tip, eerst op spelen en dan kopen, daar was ik nog niet opgekomen :)

LordRiffenstein
29 juni 2004, 09:43
Voor dat geld kun je wel een betere strat kopen, bijvoorbeeld een Suhr, Melancon of Tom Anderson. Je kunt er ook zelf een laten bouwen, ben je waarschijnlijk nog een stuk goedkoper uit.

+1

Of een Tyler of Grosh, dan heb je meer gitaar voor minder geld tenzij er absoluut Fender moet op staan natuurlijk.

charlie45
29 juni 2004, 10:19
ik heb wel voorkeur voor fender, hoewel ik natuurlijk snap dat er niet speciaals aan is.

ik wil alleen wel een vintage type, niet iets met twintig soorten hout aan elkaar geplakt

MoserCustomShopDotCom
29 juni 2004, 11:11
Fenders aren't constructed poorly, they just never evolved.

Probeer ook eens strats van andere merken misschien. Het gaat toch niet om het merk, maar om de speelbaarheid!!! Of ga je em soms alleen aan de muur hangen?

charlie45
29 juni 2004, 11:47
idd, vandaar deze thread. ik sta zeker open voor andere merken, ik geef alleen aan dat ik diep van binnen eigenlijk een "echte fender" wil.

over je quote: ik heb de indruk dat een hoop zgn. verbeteringen de strat niet echt mooier hebben gemaakt.

neem nou bruggen.. ik houd van jengelende roestige bruggen. niks floyd rose.

of stemmechanieken.. je mechanieken die heel fijn stemmen, maar die de klank van de hals veranderen en dus toon zuigen. weg ermee!

MoserCustomShopDotCom
29 juni 2004, 17:18
Niet iedere verandering is goed hoor. daar heb je zeker gelijk in.

Maar het is wel zo dat fender al zo'n beetje altijd dezelfde specs heeft gehanteerd. Er zijn veel meer bruggen op de markt dan de standaard fender. Badass, Quad, tune o matic...

Ook de specs van de frets, nek en de topkam zijn geevolueerd.

Het is bijvoorbeeld gebleken dat necktrough vele voordelen met zich mee brengt. Ik heb nog geen fenders gezien met een necktrough constructie... ok.. Jackson/fender nu eigenlijk :razz:

MoserCustomShopDotCom
29 juni 2004, 17:20
idd, vandaar deze thread. ik sta zeker open voor andere merken, ik geef alleen aan dat ik diep van binnen eigenlijk een "echte fender" wil.


Ow... vergeet ik hier iets over te zeggen :o

Probeer anders wat gitaarbouwers uit. In Nederland zijn er zat gitaarbouwers die wel iets kunnen maken. Dan kun je een strat laten maken zoals je em ZELF wil hebben. tot op de splinter kun je kiezen... als het dan niet bevalt, dan is het je eigen schuld :razz:

charlie45
29 juni 2004, 17:52
als ik gitaren uitprobeer merk ik dat ik sommige heel mooi vind. voor een gedeelte is dat terug te voeren op de specs.. bijvoorbeeld een rosewood hals en een vintage style brug, maar er is ook zoiets als.. dit is het of dit is het niet.

ik koop liever een nieuwe gitaar waarbij ik weet hoe die klinkt, dan dat ik maanden wacht, allemaal beslissingen moet maken waarbij ik dan misschien later spijt krijg.

maar als het een factor drie scheelt is er toch wat voor te zeggen..

moser, het lijkt alsof je voorbij gaat aan mijn eigenlijke vraag.. wat is je ervaring met deze topgitaren in vergelijking met een goed alternatief?

charlie45
29 juni 2004, 17:53
okee, maar heb je die gitaren wel eens vergeleken met een top fender?

charlie45
29 juni 2004, 17:54
het vorum doet een beetje raar..

maar dat was al bekend

MoserCustomShopDotCom
29 juni 2004, 22:36
Ik heb eerlijk gezegd zelf geen ervaring met de relic gitaren, maar ik heb bij Feedback Rotterdam wel op fenders gespeeld. Goede gitaren hoor, maar zeker 4000 is veeeelll te veel.

Ik heb zelf toen ik net een jaartje gitaar speelde een Aria superstrat gekocht en die vind ik ook nog steeds goed spelen.

Het komt er op neer dat de topmerken wel erg goed zijn, maar je betaalt toch ook voor het merk zelf. Er zijn ook andere gitaren die even goed of misschien beter spelen. Dat wilde ik alleen even zeggen ;)

charlie45
30 juni 2004, 10:32
ik heb laatst een hoop fenders uitgeprobeerd. er zit dus echt een gruwelijk verschil tussen gewone amerikaanse en custom shop, en dan zijn de relics echt weer stukken beter.

dus ik vind je bewering dat 4000 euro te veel is ongegrond. als een viool rustig 15000 euro mag kosten, waarom zou een hele fijne gitaar dan niet wat meer mogen kosten?

The Thumb
30 juni 2004, 11:09
ik heb een aantal relics en andere cs (nos en closet classic) bespeeld. Er zit nogal verschil tussen de exemplaren, de ene nos klonk beter dan de ene relic, een andere relic klonk weer beter dan de nos. De stelling dat relics in het algemeen beter zijn dan andere cs modellen deel ik dus niet.

of 4000 teveel is lijkt mij een persoonlijke kwestie. Ik ben een echte fender liefhebber maar zal van z'n lang zal ze leven geen 4000 neertellen voor een custom shop. Ze zijn wel goed, maar 4000 voor een 'simpel straje'...(plus tweedehands koop je ze voor 2000).

Als jij die specifieke gitaar die je hebt gestest 4000 waard vindt, dan is het toch klaar?

En voor het merk betaal je zeker, maar dat is niet alleen aan fender voorbehouden.

X-Pensive Wino
30 juni 2004, 11:54
ik ben ook fender gek ,en wat The Thumb zegt kan ik hem alleen maar gelijk in geven.
speelde eens op een 56er relic bij rock palace 3800 zoveel euries ,dat ding was zo dood als maar zijn kan.
ik naar die verkoper ik zeg joh voor 3800 had ik wel wat beters verwacht,hij kijkt me aan en zegt ,tja eigenlijk mag ik me produkten nie afkraken maar je heb gelijk,er hing ook een 57er ook vintage white of blond hoe je het noemen wil ,en dat ding zat me een geluid in (onversterkt dan he )
dus ja je heb goeie maar ook slechte

p.s. heb niet lang daarna een 57er RI blonde gekocht en dat is nu ook een relic ,niet hevig maar je ziet de gebruikers sporen,hoor vaak hey heb jij een relic :)

charlie45
30 juni 2004, 12:20
ik verwachtte niet dat dit voor alle exemplaren gold, maar tot nu toe liep de prijs erg goed op met de kwaliteit. dwz vrijwel alle duurdere gitaren waren beter dan de goedkopere. uitzonderingen zullen er heus wel zijn.

ik hoop natuurlijk iets te vinden wat net zo goed is maar minder kost.

ja, die gitaar van (bijna) 4000 vond ik echt het geld waard, ik weet alleen niet of ik hem waard ben :)

Les Paul
30 juni 2004, 19:37
ja, die gitaar van (bijna) 4000 vond ik echt het geld waard, ik weet alleen niet of ik hem waard ben :)

Ik ken dat gevoel. Ik ben ook niet bepaald een virtuoos gitarist. Toch heb ik een R8 Les Paul gekocht (customshop). Het belangrijkste is dat je er zelf van geniet. Mijn R8 is echt de beste aankoop die ik ooit gedaan heb. Het stimuleert elke keer weer om te gaan spelen en te gaan oefenen.
Ik denk dat een CS Strat je eenzelfde gevoel gaat geven. Als het geld uitgegeven is blijft alleen maar het plezier. Als je een mindere gitaar gaat kopen zal je altijd blijven denken: wat als ik die CS had gekocht.

Mijn advies: DOEN!

charlie45
1 juli 2004, 00:14
inderdaad.. als je af wil van steeds het gevoel "ik heb een slechte gitaar" ik moet iets aan mijn sound doen", dan gewoon kopen wat je echt helemaal te gek vind.

plezier is een hoop geld waard.

bedankt voor je advies.

MoserCustomShopDotCom
1 juli 2004, 00:55
Als je vind dat je zelf niet goed genoeg speelt... denk maar zo: dan is er in ieder geval TOCH nog iets moois! En je kunt em altijd nog aan de muur hangen :)

X-Pensive Wino
1 juli 2004, 13:07
een gitaar mag alleen aan de muur hangen als je hem ook kan pakken om er op te spelen :evil: :evil: :wink: :wink:

charlie45
2 juli 2004, 10:42
precies!!!

ik ben geen geweldig gitarist, maar ik heb me nog nooit schuldig gemaakt aan het aan de muur laten hangen van mijn gitaar.

toch iets goed gedaan.

L-L
3 juli 2004, 22:50
Ik heb een CS NOS 60 Strat nieuw gekocht voor 3800 gulden, wel een paar jaar (3,5) geleden. Hij voelt/speelt erg lekker, de vintage frets slijten wel heel snel. Er zitten inmiddels al nieuwe op, gebruik alleen pure-nickel snaren! De elementen die gebruikt worden verschillen nogal eens, afhankelijk van produktiejaar, ik geloof voor 2000 zijn 54's na 2000 zijn 60's. Clean klinken ze allebeide heel goed, met een tubescreamer (op 10) klinken ze kut. Ik zou nu, voor de huidige prijzen, zeker geen Fender meer kopen. Bij v/d haar krijg je Custom Shop kwaliteit vanaf 1250 euro, bodies uit 1 stuk!, mooie necks, betere elementen, betere service!

charlie45
3 juli 2004, 23:50
ik heb een paar van de haar strats gespeeld, en het zijn meesterlijke gitaren, maar met een andere soort klank dan de paar fender toppers die ik heb gehoord.

vrijwel elke van de haar vind ik fijner dan een fender van dezelfde prijs. maar een top custom shop fender vind ik weer wat lekkerder.

bedankt voor je advies.