PDA

View Full Version : volume-verval door nieuw element



gecko84
28 juni 2004, 12:30
Laatst heb ik bij mijn jazz-bass het achterste actieve element vervangen voor een musicman-element.
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/active_jbass.html
In dit schema heb ik dus het brug-element vervangen voor een MM-element.

Alles doet het, alleen als ik de volume-pots van beide elementen te gelijk open zet wordt het volume meer dan gehalveerd.
Moet ik elk element appart voorversterken (met twee versterkertjes dus) of moet ik het schema aanpassen zodat het MM-element helemaal niet versterkt wordt? Ik weet het echt niet. :-(
Is er iemand die ziet waar de fout zit?

Wie weet raad...

E-male
28 juni 2004, 19:24
mischien moet je een pot met een andere waarde gebruiken voor de humbucker, helemaal zeker weet ik dit niet

is er een volumeverschil tussen alleen het jazzelement en alleen de humbucker?

gecko84
28 juni 2004, 20:23
dit is er aan de hand:
als ik 1 volumepot (1e element) open heb staan, en ik draai de andere (2e element) ook open dan valt het totale volume van mijn bas weg.

Zou het ook kunnen zijn dat de elementen in tegen-fase staan :???:

Joghy
29 juni 2004, 11:55
Als je op een actieve bas een actief element vervangt door een passief element zet kom je vanzelf in de problemen.

Het actief element heeft namelijk een vrij lage uitgangsimpedantie, de originele potmeters (t.b.v. de actieve elementen) ook. Dit geeft volgende effecten:
- door de lage impedantie van de potmeters wordt de klank van het passief element hoedanook negatief beinvloed; te verwachten is dat het volume en vooral de hoge tonen gereduceerd worden. Dit is niet zo erg als je voldoende gain en treble kunt bijvoegen op je amp;
- door de lage impedantie van het actief element wordt het volume van je passief element nog eens gereduceerd als je het actief element opendraait.

Er zijn voor dit probleem 2 goeie oplossingen:
- het passief element bufferen met een apart voorversterkertje, dat een vergelijkbare uitgangsimpedantie heeft als het originele actieve element. Als je geen kaas hebt gegeten van elektronica, niet zelf aan beginnen.
- je elektronica vervangen door een andere elektronica die de elementen eerst buffert en dan pas mengt (zoals vb. J-Retro). Zie zoekfunctie in dit forum.

Dan nog moet je opletten: het kan zijn dat er een verschil in output is tussen beide elementen, zodat hun geluid niet goed matcht.

Ongetwijfeld kan iemand zoals Paul van Bassmatters je verder helpen.

gecko84
29 juni 2004, 20:22
Dank je wel, ik weet nu waar mijn denkfout zit. Was ervan uit gegaan dat mijn MM-element actief was, omdat dat ook zo is in mn andere gitaar.

Gelukkig heb ik elektrotechniek in mijn studie zitten dus weet wel iets van elektronica af. Ga wel proberen wat er gebeurt als ik de elementen scheidt door een 3weg-schakelaar en dan alleen het jazz element versterkt.