PDA

View Full Version : probleem rode ntk



nirvana
27 juni 2004, 21:24
ok

nirvana
27 juni 2004, 21:24
Ik heb mij gistere een rode NTK mic aangeschaft. Nu heb ik wel enkele problemen waar jullie hopelijk een antwoord op weten. Even wat achtergrond informatie. Ik heb altijd opgenomen met een basic shure 57a, heel weinig ruis, ik plugde hem rechtstreeks in input van de geluidskaart (creative audigy) en het leverde vrij goede resultaten op. Nu heb ik mij dus een Rode Ntk aangeschaft. Ik dacht dat de resultaten wel veel zouden verbeteren (nog minder ruis, betere dynamiek...) Nu heb ik hem opgesteld (mic in de bijgeleverde voeding) en van voeding rechtstreeks naar input van de geluidskaart. Maar wat is het resultaat ik krijg ongelofelijk veel ronkende ruis (niet normaal)en wanneer ik iets inzing dan clipt het meteen over. Ik heb al wat zitten spelen met de volume regeling van de opname met de windowsmixer maar geen verbetering... Weet er iemand een oplossing??? Of weet er iemand waaraan het ligt. Ik ben vrij nieuw in dit gebied en zou het zeer op prijs stellen moest iemand mij erop kunnen wijzen wat ik verkeerd doe...

Ook heb ik nog een vraagje over de geluidskaart die ik heb gekocht (Echo Mia Midi 24) Hoe kan ik de microfoon hier het beste op aansluiten? (op welke ingang?)

Sorry als er schrijffoutjes in zitten maar ik heb stevig zitten doortikken aangezien ik het probleem zo snel mogelijk wil oplossen. Ik heb niet voor niets 1000 euro uitgegeven. Thanks alvast

skanky
28 juni 2004, 10:46
Ik denk dat je een Mic-preamp nodig heb. Ik denk dat de preamp in de geluidskaart het niet aan kan. Op een externe preamp zit vaak ook een pad-switch (-10dB verzwakker) voor als het inputsignaal te hoog is. Je kan ook (als je niet teveel geld mer wilt uitgeven voor een pre-amp) een klein mixerje kopen (behringer ub502 50euro) Die preamps kunnen iig het signaal aan.

telecastermaster
1 juli 2004, 12:01
Ik denk dat je een Mic-preamp nodig heb.

Ik weet wel zeker dat je een voorversterker nodig hebt.

Probe-guy
3 juli 2004, 22:43
dat je die ruis hebt komt doordat het een Condensor microphoon is
die neemt alles veeeel beter op

dat ie Clipt komt omdat er waarschijnlijk geen compressor voor aan gesloten zit die voorkomt dat je signaal gaat clippen en lelijk wordt

bert k
3 juli 2004, 23:48
Een compressor heb je niet echt nodig. Als het signaal gaat clippen, dus vervormen, moet je het input level wat lager zetten. En daar is een voorversterker of een mengtafel dus heel handig voor :)

Probe-guy
4 juli 2004, 12:22
het ligt er ook aan op welk bit niveau je opneemt als je 24 bits opneemt kom je er makkelijk vanaf zonder compressor
op 16 bit kan je hem beter hebben anders kan je niet normaal opnemen omdat je dan de hele tijd met je hand bij de knop zit want als je hem te zacht zet en later harder maakt klinkt het niet goed

guhlenn
6 juli 2004, 15:04
I beg to differ.

Een pre amp.

Dan een compressor.

begin met de geluidskaart.

Heeft die rode eigenlijk 48v nodig? dat zit niet op die audigy of wel?

Horus
6 juli 2004, 17:53
het ligt er ook aan op welk bit niveau je opneemt als je 24 bits opneemt kom je er makkelijk vanaf zonder compressor
op 16 bit kan je hem beter hebben anders kan je niet normaal opnemen omdat je dan de hele tijd met je hand bij de knop zit want als je hem te zacht zet en later harder maakt klinkt het niet goed

Bitrate zegt niets over of een compressor nodig is of niet, ik geloof van je verhaal geen biet :wink:

Ik ben van mening dat je het verschil tussen 16 en 24 bits niet eens hoord als je speakers hebt van minder dan 200 euro per stuk. Als je die speaker wel hebt, dan weet iemand van ook wel dattie een pre-amp nodig heeft :wink: .

Probe-guy
6 juli 2004, 20:02
het vershil tusen 16 bit en 24 bit zit hem in de zgn "HEADROOM" die je krijgt, Bij 24 bit heb je meer headroom en kan je signaal dus in feite Hoger pieken (dus veel volume) zonder te clippen , dus een compressor is daar in feite niet egt nodig hijs wel handig dan nog steeds daar niet van , maar bij 16 bit vocals opnemen lukt niet goed zonder compressor dan staat ie weer te zacht te hard, zelf te ver van de mic, te dicht bij de mic, dan heb je gwoon een compressor nodig

Jimi Hendrix
7 juli 2004, 06:07
Ik zou een goede preamp kopen en dan de uitgang van deze preamp op je geluidskaart aansluiten. Tips voor goedkoop, maar goed: Studio Projects VTB-1, Rane MS-1b.
16 of 24 bits is veel minder belangrijk dan de kwaliteit van het geluid dat je laat digitaliseren of de kwaliteit van je AD converter.
Goede geluidskaart: M-Audio Audiophile 24/96. Je hebt geloof ik ook een USB versie met micingangen....

guhlenn
7 juli 2004, 15:32
probe guy; ik dacht al dat je onzin vertelde maar nu weet ik het zeker. How's living in pancake land?

x.studio
8 juli 2004, 02:41
probe, Ik weet niet waar jij je info van vandaal haalt, maar kloppen doet het niet. De grens ligt bij 0dB, daarboven clipt het, hoeveel bits je ook gebruiken wil .

Speeddemon
21 augustus 2004, 20:09
24 bits heeft een lagere ruisdrempel en dus groter dynamisch bereik dan 16 bit. 144dB ipv 96dB.

Probe-Guy verkocht idd een hoop onzin.

En wat dan ook nog eens meespeelt, die onderste 48dB wordt minder nauwkeurig beschreven dan alles wat naar de 0dB neigt.

Als je niet van plan bent DVD-Audio of SA-CD's te maken, zou ik me niet zo druk maken over 16/24 bits. En een Apogee kaart/converter op 16 bit zal 1000x beter klinken dan je Creative Audigy op 24 bit.

Frits van Mourik
22 augustus 2004, 00:40
Nu heb ik hem opgesteld (mic in de bijgeleverde voeding) en van voeding rechtstreeks naar input van de geluidskaart. Maar wat is het resultaat ik krijg ongelofelijk veel ronkende ruis (niet normaal)en wanneer ik iets inzing dan clipt het meteen over.

Het lijkt erop, dat de micvoorversterker van je geluidskaart zwaar overstuurd wordt. Is niet zo gek; de NTK kan +29 dBu leveren.
Hier kan je zowat een lamp op laten branden... :razz:

Probeer 'm eens op de line-input van je kaart.
Anders kun je met een simpel weerstandnetwerkje een "pad" maken, die het mic-signaal verzwakt.

Tomek
22 augustus 2004, 12:07
Ik snap eigenlijk al niet waarom je zo'n dure microfoon op zo'n geluidskaart aansluit :-?

bert k
22 augustus 2004, 18:02
Hij heeft een Echo kaart. Die zijn best goed hoor.

guhlenn
24 augustus 2004, 12:22
in z'n eerste post staat creative audigy...

bert k
24 augustus 2004, 13:12
Nee hoor, onderaan:
Ook heb ik nog een vraagje over de geluidskaart die ik heb gekocht (Echo Mia Midi 24) Hoe kan ik de microfoon hier het beste op aansluiten? (op welke ingang?)
:-D

guhlenn
24 augustus 2004, 13:16
daarom noemen ze interent zejker interactief ?LOL

guhlenn
24 augustus 2004, 13:22
ik heb echt een spelling checker nodig...