PDA

View Full Version : Heeeeeeeeeeeeeelp!!!!



Charvel
25 april 2002, 22:35
Nu heb ik al een tijdje les en ik oefen ongeveer een paar uur per dag.Nu heb ik het vgl probleem.Nummers en toonladders oefenen gaat steeds sneller en beter en dan soms,in een keer is het net of ik geen vinger meer kan zetten.Na een dag niet oefenen gaat het weer beter en maak ik weer vooruitgang.Rara hoe kan dit???

JV
25 april 2002, 22:48
rsi denk ik. niet zoveel oefenen, is niet goed voor je (dit is serieus). je kan het beste je huisarts raadplegen

Bartyboy
26 april 2002, 01:17
Mischien is je houding niet helemaal goed, of oefen je inderdaad gewoon te veel. I

k zou er wel mee oppassen, want RSI kan heel verveldend zijn als je gewoon door blijft spelen.

Ditmar
26 april 2002, 01:52
is heel normaal, ik heb het ook.

het ligt dan meestal niet aan je handen, maar je hoofd is meestal dan uitgeput, het echte toonladders oefenen is vrij geconcentreerd werk, en op een gegeven moment kan je je helemaal niet meer concentreren.

het is dan het beste om effe een biertje te gaan pakken, effe wat mtv te gaan kijken, chips te vreten en dan pas weer verder te gaan.

Charvel
26 april 2002, 23:33
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat Ditmar gelijk heeft,want ik heb geen pijn in arm of hand/vingers.Het is gewoon net of links niet meer kan samenwerken met rechts,oftewel ze kunnen elkaar niet volgen qua synchronisatie en ik heb af en toe wel pauze gehouden maar vrij snel daarna weer als een gek aan het oefenen en vaak om hetzelfde loopje erin te stampen.

Pee
27 april 2002, 10:21
wat is RSI?

pimmetje
27 april 2002, 10:57
Repetitive Strain Injury. Een tijdje geleden vaak in het nieuws onder de naam "muishand". Het kan echter meer oorzaken hebben dan een muis en bij meer dan alleen handen voorkomen.

Je hoort het ook steeds vaker bij muzikanten. Te veel hetzelfde oefenen en een verkeerde techniek of gitaarstand zijn zaken die de kans flink vergroten. Je moet wel uitkijken, maar niet in paniek raken. Sommige pijntjes zijn gewoon krampen omdat de spieren in je hand nog ff moeten wennen aan wat ze doen.

moretel
27 april 2002, 11:03
Op 2002-04-26 22:33, schreef Charvel:
Bedankt voor de reacties.
heb af en toe wel pauze gehouden maar vrij snel daarna weer als een gek aan het oefenen en vaak om hetzelfde loopje erin te stampen.

Het beste is om niet TE lang geforceerd te oefenen op dergelijke loopjes. Het lukt ook wel na een week en in die tussentijd gewoon andere dingen studeren. Het loopje elke dag 15 min spelen is beter dan 2 uur hetzelfde loopje achter elkaar spelen.

stinkhippie
27 april 2002, 13:43
tis volgens mijn een combinatie van overbelasting en verlies van concentratie.
Je moet op blijven letten bij wat je doet, anders heeft het geen zin, en als je iets voelt branden of doof voelt worden gewoon effe een half uurtje stoppen

Sjaak
28 april 2002, 21:00
Ik heb het ook wel eens maar bij mij zijn dan gewoon mijn vingers stijf als je in een koude ruimte gaat spelen dan merk je niet dat je vingers het ook worden en op een gegeven moment lukt het je gewoon niet meer om snelle oefeningen te doen. Ik heb ook welleens als ik bijvoorbeeld in de repetitie ruimte een paar uuur achter elkaar speel met de band dat ik dan opeens veel meer kan als normaal...

moretel
29 april 2002, 12:41
Op 2002-04-28 20:00, schreef Sjaak:
als ik bijvoorbeeld in de repetitie ruimte een paar uuur achter elkaar speel met de band dat ik dan opeens veel meer kan als normaal...

Tja bekend verschijnsel, als we op gaan ruimen dan speel ik nog ff door en gaat het werelds. Nu ben ik pas warm en zou ik nog de hele nacht door willen spelen maar helaas die oefencentra snappen dat niet :smile:
Dat is het voordeel van een eigen ruimte.