PDA

View Full Version : Wie kent het merk "ELK" ?



the sure thing
27 juni 2004, 20:35
Goedendag,

ik heb een buizen bas topje en een 2x12 van het merk ELK op de kop weten te tikken. Is dit een B of een C merk? En brengt het nog iets op op de 2e hands markt? Zo schattenderwijs komt de apparatuur uit de jaren '70....

Javaca
27 juni 2004, 21:04
Ik denk dat dit een Italiaan is.
Gewoon een B merk.

Robbert
27 juni 2004, 23:26
Zo af en toe staat er wel eens een Leslie oid van Elk op EBay of Marktplaats. Geen ervaringen uit 1e hand iedergeval.

wietse
28 juni 2004, 18:56
elk was als ik me goed herinner japans uit de arai fabrieken later genoemd aria.
ben zelf ook eens met een stack bezig geweest van dat merk heb dus toen wat info gezocht.
het zijn fender klonen , zowel uiterlijk als innerlijk , de circuits zijn excact gelijk aan de fenders van die tijd.

PeeVee
29 juni 2004, 19:12
ik heb een buizen bas topje en een 2x12 van het merk ELK op de kop weten te tikken. Is dit een B of een C merk?
D-merk, zwaar inferieure Japanse troep. Ziet er leuk uit, maar is werkelijk van flutparts gebouwd, chassis van verchroomd pisbakkenijzer etc. Ik heb een 4 x 10" Super Reverb clone gehad, leuk, maar defenitely not the real deal. Slechte trafo's ook trouwens.


En brengt het nog iets op op de 2e hands markt?
Nee, nauwelijks. Ik denk dat zo'n 4 x 10" met reverb nog wel een van de meest begerenswaardige ELK is en (mijn ex- en dus inmiddels iemand's anders ex) staat alweer maanden bij Stockenhof in Beek-Ubbergen maar gaat niet weg.

Het komt trouwens uit 60'er jaren begin 70'er jaren, de tijd dat "made in Japan" niet bepaald een compliment was. Circuits zijn trouwens, i.t.t. wat hier beweerd wordt, absoluut NIET gelijk aan Fender circuits!! Althans, niet de 4 x 10" ELK Guitar Man (o.i.d.) die ik had. Die had zelfs een heel vreemd (ik mijn pentode) preamp buisje in reverb circuit en b.v. 1e en 2e kanaal deelden het eerste buisje (allebei één triode), zeer anders dan Fender. Ik vond het chassis dusdanig slap en de parts, speakers & trafo's dusdanig ruk dat ik er ook geen heil in zag er nog wat van te maken. Ik heb 'm daarom "spelend" gemaakt (zoals gezegd; "best aardig") en te koop gezet. Mijn advies: STAY AWAY !!

Dan beter gaan hacken in een London/Sound/Super City!!

PeeVee
29 juni 2004, 19:13
zowel uiterlijk als innerlijk , de circuits zijn excact gelijk aan de fenders van die tijd.
Die van mij ZEKER niet en de Bandmaster achtige clone die ik even van binnen het zitten begluren ook ZEKER niet; hadden beiden het "exotische" stuurbuisje in reverb circuit en bij beiden werd het eerste buisje gedeeld door beide kanalen etc.

wietse
29 juni 2004, 19:34
dan heeft het bluebook waar ik het in gelezen heb het dus toch mis.
meer geinspireerd op fender dus.

the sure thing
29 juni 2004, 22:10
... D'r zat ook een 2x12 cab bij waar ik 2 celestions in wil zetten. De cab is wel gemaakt van multiplex, maar als ik het goed begrijp is de kwaliteit van de cab dan ook ruk?

PeeVee
30 juni 2004, 10:43
dan heeft het bluebook waar ik het in gelezen heb het dus toch mis. meer geinspireerd op fender dus.
Ja, het is gewoon "namaak" in de breedste zin van het woord. In die tijd typisch Japans; puur de indruk wekken dat het hetzelfde is. In werkelijkheid kan ELK nog niet in de schaduw staan van Fender. Voor iemand met weinig centjes kan het een leuke optie zijn, voor een €100 - €300 heb je zo'n ding en is altijd nog beter dan een transistor gebakje, maar stel je er niet al te veel van voor.

PeeVee
30 juni 2004, 10:47
... D'r zat ook een 2x12 cab bij waar ik 2 celestions in wil zetten.
Ik vind Celestions ook RUK trouwens (ligt er een beetje aan welke hoor)


De cab is wel gemaakt van multiplex
Da's in principe niet verkeerd, beter dan zaagselplaat


maar als ik het goed begrijp is de kwaliteit van de cab dan ook ruk?
Nou, dat durf ik niet te zeggen en heb ik destijds ook niet zo goed op gelet. Geloof maar niet dat de Japanners in die tijd "per ongeluk" iets maakten wat en (spot)goedkoop was maar toevallig ook geweldig van kwaliteit. Toch is er niets mis met spaanplaat cab dus gewoon proberen zou ik zeggen! Nogmaals, de amp is op zich ook niet verkeerd, maar parts, trafo's etc. zijn niet van beste kwaliteit, amp is wel point to point maar erg onoverzichtelijk en slordig bedraad, weerstanden hebben geen kleurcodes etc. etc. Zo lang het heel blijft is het best OK, het is echter (zeker) niet "the real deal" en zal zeer veel knutselwerk kosten om dat er van te maken (als het uberhaubt lukt).