PDA

View Full Version : miced cab of preamp line out?



Braindead
27 juni 2004, 17:02
Lijkt me een zinvolle discussie.
Vele zweren bij een miced cabinet oftewel een versterker en dan een micro ervoor.
Maar dan de andere mogelijkheid. gewoon preamp, line out en dan direct in de mengtafel, pc whatever.
Zoals gezegd, vaak hoor je zeggen dat preamp-line out toch wat dunner klinkt. Wat ik nou zou willen weten, hoe doen de professionals dit? Vaak toch ook gewoon met een miced cab of niet? Of kun je met b.v. een Egnl 580, of Tri axis net zo'n vet geluid krijgen met een direct in opzet?

Shoot! s.v.p.

Negative K3 fan
27 juni 2004, 18:28
echte professionals doen het vrijwel altijd met mic voor de cab en tegenwoordig misschien wel vaker met apparaten als de vox tonelab of line6 Pod.

skanky
27 juni 2004, 20:01
Je kan die 2 ook combineren, met mic en Pre-amp/Line out

bert k
27 juni 2004, 20:59
Een combinatie is een goed idee op zich, maar uit de line out komt meestal een naar, dun geluidje waar je niks mee kan.
Andere opties zijn: een digitaal modelling ding van Line6 of iets dergelijks, dat klinkt meestal best ok.
Of je neemt een power-soak, die hang je aan je speaker uitgang, en die kan je dan direkt opnemen, zonder cab.

skanky
27 juni 2004, 21:43
Dat dunne geluid uit de line-out kan soms net dat beetje extra aan je geluid toevoegen, terwijl als je alleen de line out neemt het nergens naar klinkt.

<offtopic>
Over direct inpluggen gesproken: Plug je gitaar in een fuzz-pedaal en dan direct vanuit het pedaal de computer in. Luister en huiver: de ranzigste leadsound die je je maar kunt wensen. :D
</offtopic>

Frits van Mourik
28 juni 2004, 00:53
Mijn ervaring met modeling amps is, dat het geluid op zich geweldig goed klinkt, maar dat ik datzelfde geluid in 'n mix altijd een beetje "kwijtraak".
Niet helemaal gefocust ofzo. Ik vind het moeilijk om te benoemen...
Daar heb ik bij een zwetende speaker + mic(s) helemaal geen last van.
Ik heb al een aantal keren een leuke A/B- vergelijking kunnen maken tussen de Line 6 POD/ PODpro en amp+speakers+mijn mic's;
Gesolo'd klonk het Line 6-spul soms wat strakker, maar hey... in de mix??
Wellicht zie ik wat over het hoofd; iemand enig ID?

Voor een op zich zelf staand, in your face, over-the-top leadsound heeft skanky het helemaal bij het rechte eind ( vinnik). Maar: je moet er van houden. (Ik wel!)

skanky
28 juni 2004, 09:30
Ik zou Line6 ook niet zo snel gebruiken bij opnames, het heeft idd moeite om in de mix goed overeind te blijven. Amp-modelers kun je het beste alleen live gebruiken, als je het direct in de PA prikt klinkt het behoorlijk goed.
Als je de gitaar goed op wilt nemen zet je een dynamische mic (bv sm-57) bijna tegen de speaker en een condensator op 1 a 1,5 meter afstand. Dan krijg je (is mijn ervaring) de mooiste opnames.

Jimi Hendrix
28 juni 2004, 09:38
De SM57 is nauwelijks te verslaan op elektrisch gitaar. Ik plaats hem meestal onder een hoek van 30 graden, gericht op de buitenkant van de conus. De afstand hangt af van wat je wilt, experimenteer!
Tegelijkertijd stuur ik wel de effect send van de versterker via een DI box ook de recorder in, voor cleane geluiden werkt het vaak lekker een beetje DI in te mengen. Dit DI signaal wel een ms of 2 vertragen (luisteren of gebruik fasemeter).
Overigens zijn de resultaten met SM57 vooral goed als je er een goede micpre bij gebruikt.....
Die hele PODtoestant gaat voorlopig aan mijn neus voorbij, waarom heb je anders een mooie versterker? Bij opnames komt die pas echt tot zijn recht.

Super Slinky
28 juni 2004, 10:52
Ik ben geen professional, maar heb inmiddels wel een album opgenomen met mijn band. Hetzelfde probleem als je hier aankaart heb ik lang over nagedacht :)

Directe lijnuitgang lijkt natuurlijk het handigst, maar klonk bij mij voor geen meter. Dun inderdaad.

Dus toen 2 microfoons gekocht. Sennheiser 609. 1 geplaatst op opngeveer 10 cm afstand van de speakercab. en de andere op ongeveer 20 cm. In de mix moet je dan nog even kijken hoe je de verhouding terug wilt horen.

Vrienden van mij zweren weer bij het direct opnemen in hun harddiscrecorder met daarbij de Insert Knop aan voor speciale effecten.
Voordeel: niemand hoort je gejank en je hebt geen last van bijgeluiden.

Nadeel: Ik vind het modderig of dun klinken.

Horus
28 juni 2004, 16:18
Wat volgens mij de meeste proffesionele studio's doen is dit:

Een kleine combo, met 1x12, of als er ruimte is een stack maar 4x12 is niet nodig.
Een Shure SM57 iets schuin, vlak voor de speaker, gericht op de rand waar de middelste bolling van de conus en de mantel elkaar raken.
Een Neumann U87 of een andere groot membraan condensator mic op afstand, recht op de steaker gemikt. Soms kan de Shure ook weg en dan de groot membraan mic direct voor de speaker, maar vaker met een Shure.
Meerdere lagen, en hard pannen. Dus 4x inspelen, 2x hard left en 2x hard right gepanned. En hard zetten je amp, echt snoeihard als je een echte volle sound wilt. Vandaar ook beter een combo dan een stack, want je stack moet wel heul erg hard als je daar een perfect geluid uit wilt halen.

Dat is wat ik er van weet, en zo ongeveer doe ik het ook.

Braindead
28 juni 2004, 18:37
Nou, aan reacties geen gebrek. Mijn vermoedens bleken wel te kloppen, de meeste kiezen toch voor opnemen met microfoon.
Het is alleen wel de lastigste optie. I.v.m. opstelling, maar ook qua herrie.
Ik heb een aantal opnames gemaakt met een digitech 2120 preamp, en dan direct in een us 428 van Tascam.
In eerste instantie leek het wat dun, maar als jenaderhand wat delay over je lead gooit dan wordt het heel acceptabel. De slag bleef wat aan de tamme kant.
Het cleane geluid daar en tegen was meteen geweldig. Dus voor clean zie ik de noodzaak van een micro niet zo in.

Toch vindt ik het wat meer klinisch klinken. Een amp met micro b.v. sm 57 is inderdaad toch veel levendiger.

Bouke
29 juni 2004, 13:58
Hey,

Als je wat voorbeelden wilt horen van moddeling amps in een recording:

http://home.tiscali.nl/bouke/BJ%20-%207%20hours%20downtime%20master.mp3

http://home.tiscali.nl/bouke/BJ_round_and_round_master.wma

http://home.tiscali.nl/bouke/BJ-%20Ridin'%20mix2%20master.mp3

Allemaal gedaan met de PodXt, vocals ook.

Groets,

Bouke

Gretsch6120
29 juni 2004, 14:27
Wat volgens mij de meeste proffesionele studio's doen is dit:

Een kleine combo, met 1x12, of als er ruimte is een stack maar 4x12 is niet nodig.
Een Shure SM57 iets schuin, vlak voor de speaker, gericht op de rand waar de middelste bolling van de conus en de mantel elkaar raken.
Een Neumann U87 of een andere groot membraan condensator mic op afstand, recht op de steaker gemikt. Soms kan de Shure ook weg en dan de groot membraan mic direct voor de speaker, maar vaker met een Shure.
Meerdere lagen, en hard pannen. Dus 4x inspelen, 2x hard left en 2x hard right gepanned. En hard zetten je amp, echt snoeihard als je een echte volle sound wilt. Vandaar ook beter een combo dan een stack, want je stack moet wel heul erg hard als je daar een perfect geluid uit wilt halen.

Dat is wat ik er van weet, en zo ongeveer doe ik het ook.

Zo hebben wij het ook gedaan met onze opnames, het geluid is echt voortreffelijk.

En zie je wel dat je geluid snoeihard moet staan, ik krijg echt de tyfus van mensen die me constant vertellen met opnames dat mn versterker wel iets zachter mag staan!! :lol:

Braindead
29 juni 2004, 20:58
Hey Bouke je geluid is wel tof! Mijn stijl is iets meer heavy, wat dat betreft een wat moeilijker te verkrijgen sound.
Maar voor wat jij doet klinkt die Pod wel goed lijkt mij. :wink: