PDA

View Full Version : kosten?



harrievandenberg
27 juni 2004, 17:57
ik ben van plan om ooit eens te beginnen met het maken van een eigen gitaar, gewoon omdat ik het leuk vind om iets te maken. Ik wilde het dan ook wel goed aanpakken, ik zou graag willen weten wat het nu kost om een eigen gitaar te maken.

Javaca
27 juni 2004, 18:20
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Je kan een gitaar bouwen van superieur fiedelhout uit de bossen van zuid-patagonië wat 50 jaar is gedroogd in een frans chateau of van oude meubels. Je kan 18 karaats gouden onderdelen voor een tremolo bestellen maar ook genoegen nemen met een dingetje van 9,-.
Je kan een topkam van mammoetivoor kopen maar een plastic dingetje kan ook goed werken.

Als je al het benodigde gereedschap hebt kun je uitgaan van een minimumprijs tussen de 150,- en 300,-. Het kan goedkoper maar dan lever je vaak kwaliteit in.

Mijn minimumberekening:

Brug 9,-
Stemmechanieken 6,-
Element 9,- (1 singlecoil) (1 humbucker is min 19,-)
Frets 10,-
Topkam 1,50
Electronica 20,- (grofweg)
Hout 40,- (oude meubels, grenen planken, hardhouten tuinpaal voor de nek)
Overig 35,- (grofweg strapnuts, knoppen, lak, schroeven, lijm, vulmateriaal)

Hier komen altijd kosten bij. Je wil waarschijnlijk meerdere elementen en kwalitatief wat betere onderdelen.

harrievandenberg
29 juni 2004, 15:23
wat zijn echt goede hout soorten om een gitaar van te maken? Ik vind dit nl het belangrijkste onderdeel als ik een gitaar ga maken.

Sir Peckerkäse
29 juni 2004, 15:26
mdf
vuurhout
green
multiplex

die zijn wel goed

Gretsch6120
29 juni 2004, 15:36
mdf
vuurhout
green
multiplex

die zijn wel goed

haha, grapjas..

Ligt er natuurlijk aan wat je precies wil, en wat voor muziekstijl je wilt spelen.
De meest gebruikte houtsoort gebruikt voor gitaren zijn
maple, (esdoorn) mahonie, populier, essen.
voor de toets gebruikt men vaak rosewood.
Het beste kun je naar je plaatstelijke meubelmaker gaan en vragen of ze daar een stuk voor je hebben. mahonie hebben ze meestal wel.

harrievandenberg
30 juni 2004, 18:18
gelukkig heeft mijn opa een hoop bos in de omgevind liggen en alle bomen die jij daar opnoemt staaner wel tussen dus het is een kwestie van een zaag pakken en naar de muebelmaker brengen om er een mooi stuk uit te halen. Ik wil graag een gitaar maken voor rock muziek, ik heb al een fender dus het wordt geen Strat of Tele, ik zat te denken aan een SG of LP, welk hout heb ik dan nodig?

icarus168
30 juni 2004, 19:04
...

icarus168
30 juni 2004, 19:05
gelukkig heeft mijn opa een hoop bos in de omgevind liggen en alle bomen die jij daar opnoemt staaner wel tussen dus het is een kwestie van een zaag pakken en naar de muebelmaker brengen om er een mooi stuk uit te halen. Ik wil graag een gitaar maken voor rock muziek, ik heb al een fender dus het wordt geen Strat of Tele, ik zat te denken aan een SG of LP, welk hout heb ik dan nodig?

Als je een gitaar wilt gaan maken is het gewoon zonde, en dom om er een boom voor om te zagen.
De boom mag niet te jong zijn, dus zul je een grote boom moeten gaan kappen.
En dan nog heb je geen garantie dat je ook echt goed hout hebt, hoogst waarschijnlijk ben je zelfs duurder uit als je een meubel maker er een stuk uit laat halen.
Dit is gewoon dom, als je geen oude meubels kunt vinden die gemaakt zijn van dit hout, dan zoek je gewoon en koop je het hout.

De meeste esdoorn die hier gewoon groeien is zacht en minder geschikt voor het bouwen van een gitaar.
Je moet er wat voor over hebben om je eigen gitaar te maken.

Het hoeft geen super hout te zijn, want je eerste gitaar zal toch ( meestal ) niet super worden....

Je kunt wel wat meer uitgeven aan bijv: de elementen, en de electronica, dit kun je gewoon overzetten op je volgende gitaar als je wilt....