PDA

View Full Version : rangemaster



birt
27 juni 2004, 14:20
ik heb 4 OC44 transistors gevonden
nu heb ik verschillende opties:
-de AC128 in mijn fuzzface vervangen door OC44
-een rangemaster maken, wat doet een rangemaster trouwens? ik weet alleen dat de originele gebruik maakten van 0C44
-een ander effect zoeken dat gebruikt maakt van deze transistors (voorstellen zijn welkom)


wat zouden jullie doen? :)

Robbert
27 juni 2004, 14:54
Rangemaster is een treble boost. Moet je van houden, ik niet iedergeval.

Keeley heeft op die basis zijn Javaboost gemaakt, met een schakelaar voor mid en fullrange boost. "Beetje" fuzzy boost.
Volgens mij heeft ie zelfs zijn schema vrij gegeven: zeker interessant dus!

Mitch
27 juni 2004, 14:59
Je kan door de condensatorwaarde te veranderen van een Rangemaster-circuit vrij eenvoudig een 'normale' germanium boost maken. Klinkt een stuk lekkerder dan de klassieke Treble boost.

Maar in je fuzzface prikken is ook niet verkeerd natuurlijk !

birt
27 juni 2004, 21:31
Je kan door de condensatorwaarde te veranderen van een Rangemaster-circuit vrij eenvoudig een 'normale' germanium boost maken. Klinkt een stuk lekkerder dan de klassieke Treble boost.

Maar in je fuzzface prikken is ook niet verkeerd natuurlijk !

keeley heeft zo zijn javaboost gemaakt denk ik (op zijn site gezien nu), hij heeft er een optie aangemaakt om tussen de originele rangemaster en 2 andere te kiezen.
en hij geeft idd het schema, lijkt me leuk om te doen alleen zou ik hem weer met positive ground willen maken zoals de originele rangemaster zodat ik hem met dezelfde adapter als mijn fuzz kan voeden



edit: op het javaboostschema staat alleen de standaard 0,0068 condensator en de 2 anderen die aan de switch hangen zijn niet vermeld, iemand met een javaboost die mij kan zeggen welke het zijn?

Mitch
27 juni 2004, 23:02
Je kan het ook aan Keith vragen, die gebruikt een dergelijk systeem op zijn TriBoost.

ieme
28 juni 2004, 22:33
brian may, clapton, gallenger ze gebruikten allemaal de trebleboost, ik ook!

birt
28 juni 2004, 22:44
is het een duidelijk hoorbare verbetering als ik 2 van die oc44's in mijn fuzzface zou zetten? of is dit de moeite niet?

Mitch
28 juni 2004, 23:31
Juist in zo'n simpel gain circuit maken de transistors enorm veel verschil.
Doe nou maar ! En post een topic als je de verbetering hebt gehoord :D

Antal
29 juni 2004, 00:17
Juist in zo'n simpel gain circuit maken de transistors enorm veel verschil.
Doe nou maar ! En post een topic als je de verbetering hebt gehoord :D

Dat 1e daar heb je gelijk in. Maar of dat in dit geval een verbetering is dat wens ik te betwijfelen. Ik heb nog nooit gehoord van een fuzz met 44's. Waarom zou niemand anders ze dan maken als ze beter zouden klinken?

bigtonemusicbrewery
29 juni 2004, 08:56
Juist in zo'n simpel gain circuit maken de transistors enorm veel verschil.
Doe nou maar ! En post een topic als je de verbetering hebt gehoord :D

Dat 1e daar heb je gelijk in. Maar of dat in dit geval een verbetering is dat wens ik te betwijfelen. Ik heb nog nooit gehoord van een fuzz met 44's. Waarom zou niemand anders ze dan maken als ze beter zouden klinken?

Most likely because the OC44 is more expensive and rare than most other transistors. And most of the OC7X's will give you approximately the same gain and sound.

@Birt - Using the OC44 in your FF will give you more fuzz and sustain than the AC128. But I would save them for Rangemaster clones.
http://bigtonemusic.com/WEBrangerPTP.JPG
It's positive ground. Use a 10K audio pot. Lug 1 goes to negative. The original input cap was .005uF. The rangemaster will react the exact same way to the same value changes as the input cap on the FF...so you already have experience there. It might work out better in your dual pedal too.

birt
30 juni 2004, 01:19
i allready tought about putting it in my double instead of the masfetbooster, u just convinced me :D

so i can use a switch again or the input caps?
0,005-0,01-0,047-...

like that?

bigtonemusicbrewery
30 juni 2004, 21:55
i allready tought about putting it in my double instead of the masfetbooster, u just convinced me :D

so i can use a switch again or the input caps?
0,005-0,01-0,047-...

like that?

Yep.