PDA

View Full Version : mijn telecaster zelf schilderen



stef
26 juni 2004, 21:18
:-D hoy ben hier net nieuw en pas gitaar leren spelen na 14 jaar synth,dus als ik domme vragen stel zeg je het maar.
ik heb op het internet een goedkope saga telecaster copy zelfbouwkit gekocht.(is goedkoop,maar is maar om te kijken of gitaar wel iets voor me is).ze is nog niet afgewerk(nog in elkaar steken,schilderen enz...)
momenteel is ze in blank"basswood" type houtsoort dus kan nog alle kanten op om ze te schilderen.de body heeft mooie nerven en ik zou deze graag behouden.mijn doel is om er een telecaster model'52 van te maken.(qua uiterlijk toch,sound is iets anders)dit is dus een soort"butterscotch blonde" of door zichtig geel/goud kleurige schijn (transparante) kleur.hoe begin ik hieraan?ik heb gehoord met beits,en dan vernissen(mat) kan dit?en hoe gaat dit in zijn werk?bestaan er spuitbussen met vernis die een wat donkerdere kleur heeft zodat de tint wat donkerder uitkomt dan met gewone transparante vernis?ik hoop dat er vernis in spuitbus bestaat voor hout,want met een borstel gaat dit niet goed gaan.weet er iemand soms meer over?hartelijk dank op voorhand en jullie begrip! :-D tjanks!

gecko84
28 juni 2004, 17:06
Professionele pabrikanten gebruiken vaak cellulose lak, dat wordt erg hard. Nadeel is dat het een nogal giftig goedje is. Veel mensen op het forum gebruiken autolak, dacht ik. Dat is alleen vaak niet transparant.

Je zou beits kunnen gebruiken en dan nog een groot aantal lagen lak. Ik weet alleen niet of je over beits heen kunt lakken. Ik zou in ieder geval hoogglans lak nemen. Dat is mooier dan matte lak (vind ik ten minste).

Groetjes Arno

Javaca
28 juni 2004, 18:22
Ik gebruik autolak.

Je kan het ook laten doen bij een gitaarbouwer of een autospuiterij/schadebedrijf.

Waar heb je de kit gekocht?

wietse
28 juni 2004, 19:25
Professionele pabrikanten gebruiken vaak cellulose lak, dat wordt erg hard. Nadeel is dat het een nogal giftig goedje is. Veel mensen op het forum gebruiken autolak, dacht ik. Dat is alleen vaak niet transparant.

Je zou beits kunnen gebruiken en dan nog een groot aantal lagen lak. Ik weet alleen niet of je over beits heen kunt lakken. Ik zou in ieder geval hoogglans lak nemen. Dat is mooier dan matte lak (vind ik ten minste).

Groetjes Arno

ooit van blanke lak gehoord arno?
en als je die in de juiste verhouding laat mengen met de kleur naar wens dan heb je een transparante gekleurde lak.
is niet bij de autoshop verkrijgbaar , maar er zijn zat bedrijfjes die de kleuren mengen voor je en in een spuitbus doen , kost iets van 15 euro zo'n bus.

michielv
28 juli 2004, 20:45
De simpelste manier om in kleuren te beitsen is verf flink te verdunnen. Moet je wel echte ouderwetse peutverf voor hebben (of het gaat met die moderne acrylverf op waterbasis weet ik niet). Gewoon een klein beetje verf in een potje doen, (flinke) scheut terpentine erbij en roeren. Dit kun je met een kwast opbrengen en als het goed is had je het zover verdund dat het net water is. De terpentine verdampt bliksemsnel en dan droogt het iets lichter op, net als bij beits. Als het je te licht is: gewoon nog een keertje doen. Net zolang tot je de kleur mooi vindt. Als laatste aflakken met blanke lak.

Kost bijna nix, is supersimpel en je kunt alle kleuren greenburst, blueburst enz maken. Als je de juiste kleur verf maar hebt.

Dus als je een soort blonde wilt hebben: eerst geel " beitsen" en dan blank lakken. Kaasje.

Svenson
6 augustus 2004, 16:19
Ik gebruik ook autolak (Motip), kan je veel mee doen, is overal verkrijgbaar, goedkoop , droogt lekker snel, hebt ook metallic kleuren, je kunt er dus vanalles mee.