PDA

View Full Version : 20 watt-buizen of 30 watt-transisor ??



sweet
25 april 2002, 17:16
Ik had al eerder gevraagd op het forum of buizenversterkers lang moeten opwarmen. Maar ik wil nu toch even mijn dillemma wat concreter formuleren:
Ik twijfel nog steeds tussen de MG30 van Marshall (transistor versterker -- 30 watt -- onafhankelijk toonregelingen voor beide kanalen) en een AVT20, ook van Marshall (buizenversterker -- 20 watt -- één toonregeling voor twee kanalen).
Kan iemand mij hierover advies geven ? (iemand die zelf één van deze of allebei de versterkers heeft). De muziekstijl die ik speel is rock / grunge. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft ?

sweet
25 april 2002, 17:17
Oh ja, ik vergeet het belangrijkste :
De 30 watt transistor-versterker kan ik voor 290 euro krijgen en de 20 watt buizen voor 320. Misschien moeten jullie dit in het advies meewegen ...

pimmetje
25 april 2002, 17:39
Misschien handig om te weten: de AVT is GEEN buizenversterker. Hij heeft een buisje in de voorversterker.

Je kan voor de keuze 't beste zelf proberen te horen. Pak je gitaar, sluit 'm op beide aan en kijk wat je bevalt en niet bevalt aan alle mogelijke geluiden die je kan instellen.

Voor die enkele toonregeling voor 2 kanalen: stel 1 kanaal in op een manier dat je 'm het allermooist vindt. Zet 'm vervolgens op het andere kanaal en kijk of je dat geluid ook mooi vindt, of dat je op dat 2e kanaal een veel mooiere instelling kan vinden.

Ga er bij deze versterkers ook vanuit dat je ze nooit bij een band zult gaan gebruiken. Als één van de twee inderdaad een buizenbak was, was 't een ander verhaal. 20W of 30W transistor is voor thuis oefenen.

De Klaas
26 april 2002, 16:45
Volgens mij heeft die AVT wel een mooier geluid, aangezien de voorversterker een buis heeft. Denk een beetje aan een heel klein valvestateje :smile:

gangsta
26 april 2002, 17:56
ik heb het verschil nooit kunnen horen eigenlijk.

Marshallover
29 april 2002, 19:49
Als ik jouw was zou ik die buizenbak nemen, ik heb zelf al een aantal jaren een Marshall 15 Watt Valvestate, maar het geluid van een buizenbak is echt 10x zo mooi en krachtig.
En met die 20 Watt buizenbak knal je die 30 Watt Transistor zo omver.

gangsta
29 april 2002, 23:51
die 20 watter was een avt, dus geen buizen

Marshallover
30 april 2002, 07:02
Gangsta, je hebt helemaal gelijk !!!