PDA

View Full Version : Gitaar afstellen?



Timmer
25 april 2002, 14:59
Hallo daar,
ik heb sins een half jaartje een goedkope elektrische gitaar van iemand overgekocht om op te leren spelen. En hoewel dat naar mijn zin al vrij aardig gaat erger ik mij een beetje aan mijn instrument (Samick strat copy, zegt genoeg denk ik :wink: ).

De dikste snaren (E/A) rammelden namelijk nogal tegen de frets aan, met name als ik fret 1 t/m 3 bespeelde. Nadat ik met veel pijn en moeite nieuwe en iets dikkere snaren er op heb gezet (ernie ball 10-46) is het 'probleem' eigenlijk niet minder geworden.

Is dit een veel voorkomend probleem bij goedkope elektrische gitaren en kan dit worden verholpen (aktie te laag ingesteld ofzow? Ik heb er niet zoveel verstand van..)

Andrewski
25 april 2002, 15:17
Het lijkt erop dat de hals krom is, dan kun je hem laten bijstellen door iemand die er verstand van heeft. Echter als de hals getordeerd is (gedraaid) dan heb je echt een probleem. Dit gebeurt wel vaker met goedkopere gitaren.

Timmer
25 april 2002, 18:35
Hmm.. ik heb wel een stelschroef in de hals zitten maar ik weet niet of het zo verstanding is om daar aan te komen.

En als ik langs de hals kijk kan ik inderdaad hele lichte oneffenheden zien, maar zulke timmermansogen heb ik niet, ik leg er anders wel een keertje een lat langs oid.

charlie
28 april 2002, 13:59
als je een tremolo hebt kun je die ook een beetje scheef zetten ter compensatie.

Casey
28 april 2002, 19:52
Zal je niet gewoon je brug aan de dikke E kant iets hoger draaien voordat je aan zaken als halspen gaat draaien ?

Rubenios
28 april 2002, 20:58
Kijk of die dots (zo heten die stipjes op je hals toch?) precies tussen de middelste snaren zitten, is dit niet het geval dan is de hals krom en dat is minderz, dan gitaar verbranden en een Rhandy Rhoads kopen :smile:

Timmer
30 april 2002, 11:02
Op 2002-04-28 19:52, schreef Casey:
Zal je niet gewoon je brug aan de dikke E kant iets hoger draaien voordat je aan zaken als halspen gaat draaien ?



D'OH! Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht (zo gaat dat altijd). Ik zal kijken wat ik daaraan kan doen. Thx.