PDA

View Full Version : FENDER dual showman reverb



josh.vandenberg
26 juni 2004, 00:32
een fender versterker

Wie weet het fabricage jaar van deze versterker.De amp is 100 watt en heeft mastervolume.7025 12 ax en 12 at voorbuizen en 6l6 eindbuizen.

serie nummer A 74397

PeeVee
26 juni 2004, 11:47
Wie weet het fabricage jaar van deze versterker.
Op de zij- en onderkant van de trafo's staan serienummers. Geef ons het serienummer van een van de (of bij voorkeur alle) trafo's dat begint met "606" en we kunnen je een vrij goede tijdsindicatie geven.

Het eerste nummer op de trafo's dat begint met 125 of 022 is het type nummer van het trafo. Het tweede nummer beginnend met "606" is het serie nummer. "606" is de fabrikant (Schumacher in dit geval), dan komt er 1 (60'er jaren) of komen er 2 (70'er jaren) digits voor het jaartal en vervolgens 2 digits voor het weeknummer. Voorbeeld:

606 603 = Schumacher 1966 week 03
606 7423 = Schamacher 1974 week 23

Simple duh?! :wink:

De types van van de trafo's moeten volgens mij overeenkomen met die van een Twin Reverb uit de zelfde periode, het schema kun je vinden op www.ampwares.com/ffg

josh.vandenberg
26 juni 2004, 13:16
Ja,bedankt ,ik a even kijken naar die serie nummers.

De versterker klinkt heel goed,een klein aarde brommetje,maar dat krijg ik er wel uit.Als ik de reverb dichtdraai is het wegDat had ik met mijn QAmpeg ook,lag er gewoon een reverbdraad onder de trafo door

.En de vibrato doet nix,maar ik ga eerst kijken of het iets met buisjes is.

Ik ga denk ik ook wat koppel c's vervangen,het ding heeft wel 12 jaar in een schuur gestaan

josh.vandenberg
26 juni 2004, 13:54
outtrafo 022 889
606 407

smoorspoel 022699
606 7 47

lijntrafo JO 22 64
606 412

reverb spoel 022 921
606 3 42

met mastervolume met pushbooster,waarmee als je 'm uittrekt het geluid wat gebooster wordt.Niet mooier

josh.vandenberg
26 juni 2004, 13:55
Volgens je info moet het dan jaren 60 zijn ,maar de amp heeft mastervol en is zilverface

josh.vandenberg
26 juni 2004, 13:58
Er zitten ook 6l6gb buizen in en geen 6l6gc

PeeVee
26 juni 2004, 19:39
Hoi Jos,

Nee, dat met het jaartal is beetje vaag. Het lijkt dan een mid 74'er te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat "toevallig" al die trafo's (behalve de choke" 3 of 4 jaar op de plank hebben gelegen dus die choke heb je of verkeerd gezien of is een replacement. Houd het maar op midden '74. Prima amp verder, is gewoon een Twin Reverb chassis. De 6L6GB buizen kunnen wat minder hoge spanning aan, eigenlijk heeft een Twin te hoge spanning, maar in de praktijk gaat het vaak wel goed. Heel veel van die (Saratov, doorgaans geimporteerd door Sovtek) 6L6GB's worden ook overgestempeld door allerlei coole merken als 6L6GC, ik heb ze gezien van Mesa Boogie, EH, Groove Tubes etc. etc. allemaal gewoon Saratov 6L6GB, zelfde binnenwerk als Sovtek 5881's. Setje Svetlana's d'rin doet wonderen, eventueel 2 i.p.v. 4 buizen werkt ook prima (maar dan wel op een 8 Ohm i.p.v. 4 Ohm cabinet aansluiten).

Mr.Jay
26 juni 2004, 20:05
Volgens je info moet het dan jaren 60 zijn ,maar de amp heeft mastervol en is zilverface

Er zijn nog wat andere kenmerken :
zit het chassis achterop met 3 kleine schroefjes ( als extra ) vast aan de kast ?
Is de Mastervolume uitrekbaar ?
Op de potmeters staat een code die nóg safere datering geeft.

het zal wel zoals Peevee zegt een '74 zijn met 'n latere choke erop.

JaY

josh.vandenberg
27 juni 2004, 00:39
deze versterker zit vast met 4 schroeven aan de bovenkant.De master is uittrekbaar.Maar dat doet het geluid geen goed.Het geluid gaat een beetje bulken.

Kan die met deze eindbuizen niet de geest geven?Zo niet ,dan..het geluid is heel goed te noemen .

Alleen de tremolo moet nagezien worden,maar dat gebruik ik toch niet zo dus.

voor de rest glimt ie als nieuw.De soldeerverbindingen zien er perfect uit.

Het ding heeft jarenlang stil gestaan,maar hij gaat nu weer heel intensief gebruikt worden,voor zeker

nicoverduin
27 juni 2004, 10:19
Als ie jarenlang heeft stil gestaan zou ik hem effe laten nakijken. Dit is namelijk niet zo goed voor de elco's.

Bij die tremolozal die optokoppelaar wel stuk zijn (pootje van de LDR is los gaan zitten). Dit gebeurt wel vaker.

Nico

Mr.Jay
27 juni 2004, 10:21
deze versterker zit vast met 4 schroeven aan de bovenkant.De master is uittrekbaar.Maar dat doet het geluid geen goed.Het geluid gaat een beetje bulken.

Dan is het een 1974-er. Vanaf 75 werden er andere chassis gebruikt.

>Kan die met deze eindbuizen niet de geest geven?Zo niet ,dan..het geluid is heel goed te noemen .

Zal best goed gaan > alleen : ik zou NOOIT zomaar een overgenomen versterker vertrouwen en em altijd na laten kijken of alles oké is.
Je wete nooit wat een vorige eigenaar ermee gedaan heeft , of dat de eindbuizen wel juist afgesteld staan.

>Alleen de tremolo moet nagezien worden,maar dat gebruik ik toch niet zo dus.

Als je em toch niet gebruikt , zou ik em zéker afkoppelen, scheelt je in sound. Dat circuit vreet nogal wat toon weg.

>Het ding heeft jarenlang stil gestaan,maar hij gaat nu weer heel intensief gebruikt worden,voor zeker

Dáár zit em nou nét de kneep > lang stilstaan wil zeggen dat de filtercaps waarschijnlijk "op" zijn of zelfs erger, ze lekken. Dat kan voor problemen gaan zorgen bij intensiever gebruik na zo'n periode.
Ik zou die versterker beslist laten controleren alvorens ermee op pad te gaan, je wilt toch een betrouwbaar apparaat hebben neem ik aan.

JaY

PeeVee
27 juni 2004, 12:01
Eerst goed na laten kijken en laten servicen (filtercaps) alvorens er mee op pad te gaan!! Dat hij het nu (nog) goed doet en goed klinkt, zegt NIETS over de betrouwbaarheid. Ik ga dus helemaal mee met Nico en Jay. Misschien zijn er nog andere mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen, Al?!..

josh.vandenberg
27 juni 2004, 14:14
BHedankt voor alle tips.Hier heb ik zeker wel veel aan.Want je hoort toch veel verhalen over defecten na lange stille periodes voor die versterkers.

Mr.Jay
27 juni 2004, 15:19
.En de vibrato doet nix,maar ik ga eerst kijken of het iets met buisjes is.


Misschien een overbodige opmerking > heb je er een voetschakelaar inzitten anders doet die vibrato het nooit.

>Ik ga denk ik ook wat koppel c's vervangen,het ding heeft wel 12 jaar in een schuur gestaan

Overbodig om koppelcaps te vervangen, die slijten niet met stilstand.
Als er bluedrops inzitten zou ik die sowieso laten zitten, zijn prima caps.

Elco's gaan wel achteruit.

JaY

josh.vandenberg
27 juni 2004, 18:29
Weet iemand waar je de elco's kunt kopen?

nicoverduin
27 juni 2004, 19:12
Er zijn een aantal mogelijkheden:

FNS: www.marble-amps.com
Chris Winsemius: www.cmwamps.com
TAD: www.tubeampdoctor.com

De bovenste 2 zitten in Nederland. de laatse in duitsland. Verder heb je Peter van Weelden maar die verdomd het om zijn prijzen kenbaar te maken. Er er zijn er nog wel een paar.

Ik neem aan dat je wel gehinderd wordt door kennis anders zie ik het nog gebeuren dat je de versterker naar de filistijnen helpt... :-D :-D :-D

Succes
NIco

josh.vandenberg
28 juni 2004, 00:59
Ik heb al best veel versterkers gerepareerd en gemod,maar dat ga ik in deze niet doen.

Dat waren allemaal simpele Marshalls mastervolumes en superbass versterkers.

Ik ga hier niet zelf in zitten klooien.Het zal er ,laten we zeggen ,zeker niet beter van worden.

Mr.Jay
28 juni 2004, 09:55
Ik heb al best veel versterkers gerepareerd en gemod,maar dat ga ik in deze niet doen.
Ik ga hier niet zelf in zitten klooien.Het zal er ,laten we zeggen ,zeker niet beter van worden.

Je zou em naar AL in Utrecht ( gezien jouw woonplaats ) kunnen brengen, die heeft ook de benodigde parts en heeft veel ervaring met Fenders.

Jay

josh.vandenberg
28 juni 2004, 15:01
Waar zit ie precies/Telefoonnummer of zo

thanks

Mr.Jay
28 juni 2004, 18:38
Waar zit ie precies/Telefoonnummer of zo

thanks

AL is de moderator hiero, dus via zijn profiel kun je em privé mailen.

JaY

PeeVee
29 juni 2004, 20:15
Je zou em naar AL in Utrecht ( gezien jouw woonplaats ) kunnen brengen, die heeft ook de benodigde parts en heeft veel ervaring met Fenders.
Al heeft ook mijn stem!! Goed en betrouwbaar adres en bovendien zelf beroepsmuzikant met hele spitse oren!

PeeVee
9 juli 2004, 22:00
FNS / Marble in Renkum, CWM Amps Nieuwegein, Jan van ??? omg. Eindhoven, Tube Amp Service Tongeren (B), Peter van Weelden omg. Arnhem. In deze nieuwsgroep zitten ook particulieren met flinke voorraden spul dus als je nu zegt wat je nodig hebt dan kan iemand je desgewenst een PM sturen da?