PDA

View Full Version : Verschillen tussen Epiphone Les Paul en Gibson Les Paul?



skeighter
25 juni 2004, 21:06
Ik heb de search al gebruikt en kwam alleen op loze topics uit vandaar dat ik deze hierbij start:

Ik wil dolgraag een les paul kopen maar Gibson is erg duur. Daarom kwam ik bij Epiphone uit. Een dochter van Gibson en een stuk goedkoper. Maar wat zijn nou echt verschillen tussen deze 2 gitaren en wat is het gevolg daarvoor op de gitaar/geluid die hij maakt? Dus geen onzin antwoorden van die ander is duurder dus beter.

Alvast bedankt voor de serieuze reacties!

SiNiSTRaL
25 juni 2004, 21:17
sja, het is wel deels waar, ook al is gibson wel veel te duur voor wat je krijgt (het zou ook voor minder geld mogelijk zijn) Gibson gebruik beter, natuurlijk gedroogd, beter gecontroleerd hout, de afwerking is beter, elementen zijn beter, de onderdelen (electronica, bruggen etc. ) zijn beter, Al ik epiphone wel onderschat de bolt on SG kopietjes en LP studios van epi zijn niet zo supergoed, maar ik heb genoeg standard en custom modellen van epi gespeeld (denk rond de 500-600 euro) die menige Jackson en Ibanez uit dezelfde prijsklasse er uit spelen (en ik heb in mijn ogen wel genoeg gitaren bespeeld om daarover te oordelen), maar omdat epiphone minder gecontroleerd is, is de kwaliteit minder constant, dus als je een gitaar ervan koopt, probeer er dan meerdere van dezelfde uit en kies de beste uit, dan heb je goede gitaren, in de laatste editie van het blad Gitarist staat een heel artikel over hoeveel de kwaliteit van epiphone de laatste jaren verbeterd is, maar verschil met gibson is wel wel degelijk

fred dons
26 juni 2004, 07:55
een epi kan en goede setneck gitaar zijn die in de richting van een les paul gaat maar omdat niet de zelfde houtsoorten worden gebruikt
noch de zelfde pickups krijg je dus nooit het zelfde geluid

een epi lp heeft een body van nato met een elzen top, en in veel gevallen een esdoorn neck (soms ook nato) een gibson heeft een mahonie body met een esdoorn top en op de zak wylde lp na een mahonie hals

wil je meer in de buurt komen van het "echte"gibson geluid dan kun je beter kijken voor een Gibson faded series gitaar of bijvoorbeeld een goede Japanse kopie zoals Fernandez (Burny) of Tokai waar wel de zelfde houtsoorten als het amerikaanse origineel zijn gebruikt

dit wil dus niet zeggen dat die epi's slecht zijn integendeel voor hun geld zitten er hele goede gitaren tussen

The Mule
26 juni 2004, 08:24
Toen ik op zoek was naar een Les Paul heb ik een aardig vergelijkend onderzoekje gedaan, en merken als Vintage, Stagg, Samick waren met hun LP modellen wat mij betreft echt stukken minder dan Epiphone. En het verhaal gaat de laatste jaren inderdaad dat Epi's steeds beter worden. Bijkomend voordeel is dat de grotere zaken veelal meerdere exemplaren hebben hangen of op voorraad hebben. Grote kans dat er een goeie tussenzit. Gewoon zoveel mogelijk uitproberen, krijg je er vanzelf een goed of slecht gevoel bij, en dan je keuze bepalen. Mijn grootste bezwaar t.o.v. een Gibson LP bleek uiteindelijk de finish te zijn. De Epi had een dikke, plasticachtige finish, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig is...

Succes! :)

SiNiSTRaL
26 juni 2004, 09:49
in het onderzoek bij de gitarist (ik heb het ff snel doorgebladerd in de winkel, want voor de rest vind ik dat blad echt kut) was de LP std (of custom, ben t ff vergeten) duidelijk van mahonie met een maple top

fred dons
26 juni 2004, 10:05
helaas heb ik gemerkt dat met name de nederlandse gitaarbladen niet zo sterk zijn in het herkennen van hout soorten :wink:

nato is een goedkope mahonieachtige hout variant die er veel op lijkt maar het niet is en uit azie komt. Het goede mahonie komt uit Zuidamerika en Afrika en is te duur om naar Azie te verschepen

overigens zegt gibson zelf tegenwoordig op haar site dat de epi bodies een mix zijn van mahonie (lees nato) en elzen met tops van mahonie en elzen (bij de customs) en dus sterk afwijken van de Gibsons

Les Paul
27 juni 2004, 00:24
Een belangrijk verschil is de lak. Epiphone gebruikt polyurethaan lak, net als Fender op de meeste gitaren.
Gibson gebruikt Nitro-cellulose lak. Deze lak heeft een veel opener struktuur, waardoor de klank veel beter wordt. Nadeel van deze lak is, dat deze zeer ongezond is als je deze inademt. Daarom zijn er erg dure installaties nodig voor het spuiten van de gitaren (dit is dus ook een belangrijke reden waarom een Gibson zo duur is). Daarnaast moet er aan erg strenge eisen voldaan worden om deze lak te mogen gebruiken.
Een ander kenmerk van deze lak is dat deze in de loop der jaren steeds opener gaat worden. Een Gibson gaat steeds beter klinken, terwijl een Epi altijd zal klinken als nieuw.

Zoals anderen al hebben opgemerkt is ook het hout en de andere onderdelen van Gibson beter.
De mooie klank van een Gibson uit zich in de boventonen, welke door een goede (buizen)versterker ook te horen zijn. Deze rijke en strakke klank heb ik nog nooit uit een Epi horen komen.

Veel mensen kopen een Epiphone (of andere "goedkopere") gitaar en gaan vervolgens elementen vervangen en andere modificaties aanbrengen. Naar mijn idee kan je beter meteen "the real thing" kopen als je de kans hebt. Maar ja......ik ben een beetje bevooroordeeld :wink:

Feelin'Blue
27 juni 2004, 13:05
Ik heb een Epiphone Les Paul Standard laten verbouwen door een echte Gibson/Epiphone dealer in Noordwijk.ALLE(!) hardware vervangen met genuine Gibson spul en een bone nut. M A...in heeft voor deze verbouwing een officieel certificaat afgegeven.Alles in gold. Burstbuckers Pro pickups. Heb ik een half jaar op moeten wachten.Het is een plaatje geworden.

En nu willen jullie allemaal weten, hoe die klinkt. OK, eerst alle Gibson Les Paul eigenaren door klikken naar een volgend onderwerp. Dit kunnen jullie niet aan.Niet verder lezen. En voor alle Epiphone LP eigenaren: leg er zo'n 700euro bij en je hebt een Gibson. Het is ongelofelijk maar het geluid is niet van een NIEUWE Gibson Standard te onderscheiden en speelt net zo lekker. Je kan het ook niet geloven en toch verder sparen voor het orgineel.Prima,Gibson moet ook verkocht worden.
Met deze wetenschap ga ik nu beginnen met volgende project: een imitatie PRS met orginele PRS-Santana elementen er op. Kijken of dit hetzelfde oplevert. En mijn Sheraton gaan we ook aanpakken:57 classics en een varitone. 8-) Als je een fotootje wilt,stuur maar een mailtje

Feelin'Blue
27 juni 2004, 13:06
Ik heb een Epiphone Les Paul Standard laten verbouwen door een echte Gibson/Epiphone dealer in Noordwijk.ALLE(!) hardware vervangen met genuine Gibson spul en een bone nut. M A...in heeft voor deze verbouwing een officieel certificaat afgegeven.Alles in gold. Burstbuckers Pro pickups. Heb ik een half jaar op moeten wachten.Het is een plaatje geworden.

En nu willen jullie allemaal weten, hoe die klinkt. OK, eerst alle Gibson Les Paul eigenaren door klikken naar een volgend onderwerp. Dit kunnen jullie niet aan.Niet verder lezen. En voor alle Epiphone LP eigenaren: leg er zo'n 700euro bij en je hebt een Gibson. Het is ongelofelijk maar het geluid is niet van een NIEUWE Gibson Standard te onderscheiden en speelt net zo lekker. Je kan het ook niet geloven en toch verder sparen voor het orgineel.Prima,Gibson moet ook verkocht worden.
Met deze wetenschap ga ik nu beginnen met volgende project: een imitatie PRS met orginele PRS-Santana elementen er op. Kijken of dit hetzelfde oplevert. En mijn Sheraton gaan we ook aanpakken:57 classics en een varitone. 8-) Als je een fotootje wilt,stuur maar een mailtje

Feelin'Blue
27 juni 2004, 13:19
Ik heb een Epiphone Les Paul Standard laten verbouwen door een echte Gibson/Epiphone dealer in Noordwijk.ALLE(!) hardware vervangen met genuine Gibson spul en een bone nut. M A...in heeft voor deze verbouwing een officieel certificaat afgegeven.Alles in gold. Burstbuckers Pro pickups. Heb ik een half jaar op moeten wachten.Het is een plaatje geworden.

En nu willen jullie allemaal weten, hoe die klinkt. OK, eerst alle Gibson Les Paul eigenaren door klikken naar een volgend onderwerp. Dit kunnen jullie niet aan.Niet verder lezen. En voor alle Epiphone LP eigenaren: leg er zo'n 700euro bij en je hebt een Gibson. Het is ongelofelijk maar het geluid is niet van een NIEUWE Gibson Standard te onderscheiden en speelt net zo lekker. Je kan het ook niet geloven en toch verder sparen voor het orgineel.Prima,Gibson moet ook verkocht worden.
Met deze wetenschap ga ik nu beginnen met volgende project: een imitatie PRS met orginele PRS-Santana elementen er op. Kijken of dit hetzelfde oplevert. En mijn Sheraton gaan we ook aanpakken:57 classics en een varitone. 8-) Als je een fotootje wilt,stuur maar een mailtje

SiNiSTRaL
27 juni 2004, 13:29
alweer?

Feelin'Blue
27 juni 2004, 13:37
Ik heb zo'n snelle computer dat tie mijn berichten automatisch herhaalt.Tis net een stijgerend paard. Hoe kan ik trouwens een fotootje in een bericht plakken? Niet beginnen te lachen. Ik ben ook maar een ouwe man van 48. Ik ben nog van de tijd van de ponskaartjes in computers. :???: En ik ga nu echt maar één keertje op het knoppie drukken.

SiNiSTRaL
27 juni 2004, 13:57
http://www.blabla.com/plaatje.jpg
(zonder de spaties)

bollocks37
27 juni 2004, 15:39
eerst alle Gibson Les Paul eigenaren door klikken naar een volgend onderwerp.

8-) is niet nodig, been there done that.
Probleem is, hoe lang duurt het voor de twijfel weer aan je begint te knagen?
Ik heb dat volledige stadium doorlopen, een goede gitaar met goede elementen geeft een goed geluid, daar hoeft echt niet perse Gibson voor op de headstock te staan. Maar hoe je ook sleutelt en hoeveel je ook investeerd in nieuwe dure hardware voor je Ephipone, het wordt NOOIT een Gibson LP en dat geld ook voor het geluid.
Vraag is natuurlijk hoe diep je in de buidel wilt tasten voor het verschil.

Ik heb de Pepsi test gedaan bij Les Paul thuis, het verschil tussen de verschillende LP's onderling is oneindig veel kleiner dan tussen een omgebouwde "nep" LP en het echte werk.

Feelin'Blue
27 juni 2004, 16:21
http://community.webshots.com/user/feelinblue

Eens kijken of dit werkt.Als het niet werkt, neem het een ouwe man niet kwalijk. Ik blijf leren maar niet zo snel.

Feelin'Blue
27 juni 2004, 16:25
OK, ik heb ook nergens verstand van ook,hé. Eens kijken of het met een losse link wel lukt. :oops:

http://community.webshots.com/user/feelinblue

SiNiSTRaL
27 juni 2004, 16:26
http://community.webshots.com/user/feelinblue

Eens kijken of dit werkt.Als het niet werkt, neem het een ouwe man niet kwalijk. Ik blijf leren maar niet zo snel.

wel goed gedaan, maar je kan niet direct van je webshits linken (beveiliging van ze, anders zuipt t teveel bandbreedte)

Feelin'Blue
27 juni 2004, 16:51
Zo. Wie wil kan het apparaat bekijken. Op de overzicht foto staan een aantal van mijn speeltjes.De LP is daar nog gewoon Epi. De strat heeft de DG set van EMG,De tele USA heb ik nog niet met mijn vingers aangezeten maar ik hou van een beetje slopen dus wie weet(wat een heiligschennis,niet?)De PB Bas is zelfbouw met EMG actieve P/J bass pickups erop. De western is een Höfner en mijn Steinberger bass staat er nog niet op.

Nog even over verschil Gibson/Epi.(Geinig trouwens,hè.We raken er maar niet over uitgepraat). Vanaf de snaar tot de speakerconus zijn er zoveel zaken die het eindresultaat in min of meerdere staat beïnvloeden, dat een beetje nitroverf en uit welk bos het plankkie komt een te klein verschil geeft om het verschil in prijs te billiken. Mijn opa trok vroeger een zuur gezicht als zijn jonkie niet uit een Harteveldfles kwam.Natuurlijk had mijn moeder in haar onschuld Bokma gekocht. Dus na klachten van the old man deed ze wat Bokma in de Harteveldfles en een beetje water erbij. Wat denk je?Opa vond het heerlijk en zei dat hij de kwaliteit herkende.
Maare..wie kent iemand met een nieuwe Standard met BURSTBUCKERS PRO met Alnico V magnets.Daar zijn nog niet veel bezitters van in Nederland. En er is een behoorlijk verschil in geluid met de oude pickupset. Ik stuur het gitaarsignaal door een Behringer Vamp pro MET speakersimulatie door een NEUTRALE Transistor eindtrap(geen buizen,want die beïnvloeden weer)naar PA boxen en geen gitaarboxen(om dezelfde reden).Kijk en dan weet je wat,hè. En lak die het geluid bij een electrische solid gitaar hoorbaar beïnvloedt?Mijn auto ging wel op eens harder rijden nadat hij opnieuw gespoten was. De spuiter legde uit dat dat kwam omdat de stroomlijn verbeterd was.Er zaten immers minder kleine krasjes in nieuwe lak. :razz:

Ik ga jullie nog informeren hoe het PRS-avontuur afloopt.

bollocks37
27 juni 2004, 20:07
Deze discussie kun je van beide kanten eindeloos voeren.
Volkomen zinloos want beide "partijen" kennen de argumenten van de ander en bovendien is het geen kwestie van gelijk hebben.

Uiteindelijk is het allemaal volkomen onbelangrijk en vind ik dat je een set mooie gitaren heb die ongetwijfeld prima klinken als ze goed bespeeld worden 8-)

Branzojo
27 juni 2004, 23:41
Ik weet niet of je een goedkope kopie zoekt voor gibson maar dan kan je natuurlijk ook naar kramer kijken.
http://www.musicyo.com/product_images/573_full.jpg .
Deze heeft een mahonie body met een echt quilt maple top en usa kramer elementen de 90r en 98t.
En kost bij musik-produktiv nog geen 500 €

Negative K3 fan
28 juni 2004, 08:50
wow, die kramer lijkt erg interessant, nog nooit van gehoord (van kramer wel, maar niet van die).

fred dons
28 juni 2004, 09:06
wel grappig die krasjes in je autolak die je snelheid beinvloeden

vanmorgen hoorde ik de uitslag van een onderzoek naar het effect van vlaggetjes op je antenne vanwege het EK en het schijnt Europees
gezien een enorm aantal liters benzine te schelen door de verhoogde weerstand (hoewel ik denk dat krasjes een iets minder significant effect zullen hebben :wink: )

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 12:16
Sorry guys, ik ben ook maar economist van opleiding maareuh... 700 euro kosten aan een EPi van 600. Kan je dan niet beter een mooie 2de hands LP Standard kopen? Die blijft binnen 10 jaar nog haar geld opbrengen en dat geldt niet voor de EPI. Ik wil hier niet de freak uithangen, want ik wil best geloven dat ze qua klank niet moet onderdoen voor een Gibson, maar gewoon naar waardevastheid.

Euh, ik dacht dat er epi's waren met Gibson PU's en stemmechanieken??

Waarom ziet iedereen een Gibson Studio over het hoofd. Die klinken kei goed.

soup
28 juni 2004, 12:32
Waarom ziet iedereen een Gibson Studio over het hoofd. Die klinken kei goed.
Misschien omdat dat niet ''het'' echte werk is , ik zelf zou doorsparen/werken om dan een lp standard te kopen en ook nog ik zou liever een fender van 1200euro kopen dan een studio van 1200euro omdat de fender beter afgewerkt is.

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 12:43
Waarom ziet iedereen een Gibson Studio over het hoofd. Die klinken kei goed.
Misschien omdat dat niet ''het'' echte werk is , ik zelf zou doorsparen/werken om dan een lp standard te kopen en ook nog ik zou liever een fender van 1200euro kopen dan een studio van 1200euro omdat de fender beter afgewerkt is.

Oké, maar ik zou toch liever een nette 2de hands studio hebben dan een Epi.

Oké, wat die Fender betreft.

Feelin'Blue
28 juni 2004, 14:22
Ja, ja ik breng weer wat teweeg.Altijd leuk.En dit onderwerp blijft altijd weer de kop op steken. Het blijft de gemoederen bezighouden. Ik doe nog even mee.In de eerste plaats koop je een muziekinstrument om muziek mee te maken. Je blijft altijd op zoek naar dat geluid wat je opeens de kriebels in je nek bezorgt. Tevreden ben je nooit. En dat houdt het interessant. Met mijn verbouwde Epi LP St. ben ik nu heel tevreden. Maar ik blijf wel doorzoeken en proberen. Daarbij wil ik altijd iets unieks hebben.In dat licht is het jammer dat het geluid helemaal Gibson is.
Waardevastheid? Ik speel ook even de economist. Heb je ooit een Gibson meegemaakt die meer opbrengt dan wat hij 1,2,3 jaar geleden kostte? Denk het niet.Iedereen wil immers goedkoper uit zijn als hij/zij een 2ehands koopt. Anders zou hij/zij zelf wel een nieuwe kopen. Als het instrument ouder is zou het wel eens kunnen gebeuren dat je er in absolute guldens/euro's meer voor terugkrijgt. Maar hoe zit het dan met het verschil in koopkracht van die gulden toen en die euro nu?
Geloof mij,je verdient er niets aan.Het kost alleen maar.Ook een Gibson. Maar als je een handelaar laat praten,vertelt hij jou dat het de beste investering voor de toekomst is. Je vraagt je dan af waarom al die pensioenfondsen niet in Gibsons gaan beleggen i.p.v. in aandelen en onroerende zaken. En als je dan de relatieve waarde-afschrijving van mijn Epi vergelijkt met de relatieve waarde-afschrijving van het duurdere broertje,ben ik goedkoper uit. Zelfs al zou ik hem over 10 jaar de plomp in flikkeren. Wat mij trouwens niets interesseert (ik bedoel de waardevermindering) want een hobby kost nu eenmaal geld en mag ook geld kosten want dat geeft een geestelijke ontspanning wat met geen geld te betalen is.Jongens, als je blij bent met je geluid is het goed.En als je gitaar niet van ellende uit elkaar valt, is het ook goed. Er is maar één ding wat meer geld kost: spullen kopen,weer verkopen,weer nieuwe spullen kopen,weer verkopen en nooit tevreden zijn.Hou wat je hebt.Ooit krijg je weer spijt van iets wat je weggedaan hebt.Mijn eerste Egitaar kocht ik toen ik 14 was.Het was 1970 en ik had de hele zomer gebollenpeld voor dat ding.Samen met mijn vader gingen we naar Van Heeringen op de Haarlemmerstraat in Leiden.Tot die tijd durfde ik nog niet eens naar binnen.Bleek ik 25 gulden tekort te hebben.De gitaar kostte f175,- en was brandhout. Smeken en smeken of mijn vader het wilde voorschieten.Gelukkig deed hij het uiteindelijk.Dus moest ik nog een week pellen.Ik kan je wel vertellen dat ik later nooit meer zo blij met een gitaar ben geweest dan toen.En ik wilde dat ik hem nog had, alleen vanwege het gevoel van toen.

soup
28 juni 2004, 14:43
Wat mij trouwens niets interesseert (ik bedoel de waardevermindering) want een hobby kost nu eenmaal geld en mag ook geld kosten want dat geeft een geestelijke ontspanning wat met geen geld te betalen is.
mooi gezegd!!daar heb je ook helemaal gelijk in!!

bollocks37
28 juni 2004, 14:58
En als je dan de relatieve waarde-afschrijving van mijn Epi vergelijkt met de relatieve waarde-afschrijving van het duurdere broertje,ben ik goedkoper uit.

Aan de andere kant zit je er hier volkomen naast :D

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 15:09
Oké, heb nog nooit zo blij geweest als met mijn eerste gitaar. Ik kon geen noot spelen, had niet eens een versterker. Ik had er wel een gitaarsnoer bijgekregen. Maar content dat ik was.... véééééél meer dan toen ik onlangs een schandalig dure Gibson ging kopen.

Oké, niets verkopen. Mijn eerste gitaar was een Travis Bean. 20 jaar geleden gekocht in een faillissement voor 6000 BEF (nu 150 euro) paar jaar later verkocht voor 10.000 BEF (250 euro). Nu blijkt dat dit model bij de verzamelaars de meest gegeerde Travis Bean is... SHIT

Oké, als de klank je aanstaat. Of het nu een PRS is of en Jim Harley.

Niet akkoord, als je zegt dat het geluid van je EPI te Gibson is. Moet je geen EPI kopen, want zit je zowel in dat klankgamma.

Waardevastheid : oké heb onlangs een nieuwstaat 2de hands Gibson Class 5 gekocht. Nieuw kosten die dingen hier +/- 5.500 euro. Heb er 2100 voor gegeven. Dus voor die verkoper zal je niet moeten praten over waardevastheid.

Maar niet oké : koop nu een 2de hands Standard en verkoop ze volgende maand. Je krijgt je geld terug. Jouw Epiphone, hoe goed en mooi ze ook mag zijn, ga je aardig wat geld op verliezen.

Tot slot : ik ben blij dat je er tevreden mee bent. Maar, een beetje "ouwe hoeren", daarvoor dient een Forum toch hé. Thuis moeten we niet liggen zeuren over wat het nu wordt een Epi custom of een Gibson Studio.

Feelin'Blue
28 juni 2004, 21:47
Bollocks,je hebt volkomen gelijk.Ik zeg het verkeerd.Ik bedoel het volgende:Koop een nieuwe Gybby van 5000 euro.Over twee jaar krijg je er hoogstens 3000 euro voor terug.Kost je dus 2000 euro. Ik donder mijn Epi in de open haard.Kost mij 1200 euro. Ik heb het dus over nieuwe gitaren,hè. Zodra je echter over second hand gaat praten,is de grootste afschrijving er al af. Je kan dan kiet spelen op korte termijn en op langere termijn LIJKT het alsof je verdient.Maar dat heeft met inflatie te maken. Toch wil ik alleen maar nieuwe gitaren kopen en die naar mijn zin maken.Dat is ook een soort hobby. En welke waarde die dingen over 40 jaar hebben,komen mijn kleinkinderen wel achter. Ik verkoop ze niet maar zij misschien wel als zij ze erven.En zij hebben ze niet hoeven te kopen,dus verdienen zij er alleen maar aan.Dus iedereen blij. :lol:

Nicci
28 juni 2004, 22:10
waarschijnlijk kun je in dit draadje in 95% van de gevallen het woord 'beter' vervangen door 'anders'.

Mitch
28 juni 2004, 22:28
Oude tijden herleven. Nu nog een topic dat stelt dat Fenders beter zijn dan Ibanezzen en dan zijn we weer bij Gitaarforum 2002 :D
Of: "Fenders zijn beter dan GIbsons", doet het ook altijd goed.

Maar on-topic: ik heb een flink opgewaardeerde Epi Les Paul gehad (is nog te zien aan mijn nickname) maar ik zal nooit beweren dat 't precies een Gibson is geworden.
Hij klonk toch wat holler, minder rond zal ik maar zeggen. Algehele kwaliteit van de hals was ook gewoon minder; frets sleten snel, liep zo hier en daar ook wat aan.

Het ligt ook een beetje aan wat je gewend bent. Je referentiekader bepaalt alles; ervaring is waar het hier eigenlijk om draait. Heb je beter gehoord, dan vind je iets anders al gauw minder.

Met andere pickups e.d. was de Epi al twee stappen beter.
Mijn Godins waren alweer drie stappen beter dan de Epi.
Mijn handgebouwde gitaar is niet te vergelijken met mijn Godins.....en zo heb je altijd wat.

Les Paul
28 juni 2004, 22:48
Bollocks,je hebt volkomen gelijk.Ik zeg het verkeerd.Ik bedoel het volgende:Koop een nieuwe Gybby van 5000 euro.Over twee jaar krijg je er hoogstens 3000 euro voor terug.Kost je dus 2000 euro. Ik donder mijn Epi in de open haard.Kost mij 1200 euro. Ik heb het dus over nieuwe gitaren,hè. Zodra je echter over second hand gaat praten,is de grootste afschrijving er al af. Je kan dan kiet spelen op korte termijn en op langere termijn LIJKT het alsof je verdient.Maar dat heeft met inflatie te maken. Toch wil ik alleen maar nieuwe gitaren kopen en die naar mijn zin maken.Dat is ook een soort hobby. En welke waarde die dingen over 40 jaar hebben,komen mijn kleinkinderen wel achter. Ik verkoop ze niet maar zij misschien wel als zij ze erven.En zij hebben ze niet hoeven te kopen,dus verdienen zij er alleen maar aan.Dus iedereen blij. :lol:

Je redenering klopt maar ten dele en hangt af van de exacte gitaar. Enkele voorbeelden:

1. 3 jaar oude R8 of R9 flametop brengen op dit moment zeer hoge bedragen op, omdat de flame tegenwoordig minder mooi is.

2. Mijn eerste Les Paul ('91) was iets meer dan 3000 gulden. Deze types gaan nu weg voor ruim 1800 Euro.

3. Les Paul Jimmy Page is behoorlijk in waarde gestegen, sinds deze niet meer gemaakt wordt. (Wie weet er nog 1 te koop :wink: )

4. 2e hands kan het nog veel leuker....ik kocht vorig jaar een Les Paul Gary Moore in absolute nieuwstaat voor 1200 Euro. Als ik deze nu verkoop maak ik tussen de 30 en 50 % winst. Is een leuk rendement. (Nee, deze is niet te koop :razz: )

Uiteraard geldt dit niet voor elke willekeurige Les Paul. Wat wel geldt is dat een Standard nooit veel in waarde zal dalen als deze in goede staat blijft. De andere modellen blijft het een gok. Ik heb ook een Ace Frehley, welke licht in waarde daalt, maar misschien is deze heel waardevol over 10 jaar; dat weet je nooit.

Ik heb de luxe over een aantal Les Pauls te beschikken (zie http://community.webshots.com/user/robbert155) en als je gewend bent op dit soort gitaren te spelen merk je echt het verschil als je eens een Epiphone in je handen hebt.

Blijft natuurlijk overeind dat een gitaar is bedoeld om op te spelen. Daar heb ik ze ook voor. Al ben ik met sommige gitaren wel wat voorzichtiger.
Mijn #1 gitaar is mijn R8. Ik ben hem zelf aan het relicen (door zo veel mogelijk erop te spelen :P ).
Al mijn Gibsons zijn volledig origineel. Niet omdat ik niet van ombouwen hou, maar omdat ze perfect zijn zoals ik ze heb uitgezocht.

soup
28 juni 2004, 23:03
Ik heb de luxe over een aantal Les Pauls te beschikken (zie http://community.webshots.com/user/robbert155) en als je gewend bent op dit soort gitaren te spelen merk je echt het verschil als je eens een Epiphone in je handen hebt.

verdomme gelukzak met je heerlijke lp's :)


1. 3 jaar oude R8 of R9 flametop brengen op dit moment zeer hoge bedragen op, omdat de flame tegenwoordig minder mooi is.


hoe komt het eigenlijk dat de flame minder mooi is , goedkopere houtsoorten??? :-? :???:

Mitch
28 juni 2004, 23:54
Blijft ook leuk hoe pogingen van anderen om de discussie te relativeren door de welles/nietes ploeg zo goed mogelijk genegeerd worden :D


Misschien is dit een leuke advertentie voor jullie:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/27111.htm

Zit ook een geweldige versterker bij trouwens :lol:

Nicci
29 juni 2004, 00:06
ja, dat was wel jammer . . . . :-D

1200 watt? zo zo. ben benieuwd hoeveel harder dat gaat dan een gemiddelde huis tuin en keuken 4 maal 12 van marshall . . . (Neg K3?)

hadv
29 juni 2004, 00:32
He FeelinBlue

jij mag jezelf met 48 oud noemen, maar houd dat wel voor jezelf
ik ben van dezelfde leeftijd, maar voel mij echt niet oud :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

Les Paul
29 juni 2004, 20:30
Ik heb de luxe over een aantal Les Pauls te beschikken (zie http://community.webshots.com/user/robbert155) en als je gewend bent op dit soort gitaren te spelen merk je echt het verschil als je eens een Epiphone in je handen hebt.

verdomme gelukzak met je heerlijke lp's :)


I know..... :-D




1. 3 jaar oude R8 of R9 flametop brengen op dit moment zeer hoge bedragen op, omdat de flame tegenwoordig minder mooi is.


hoe komt het eigenlijk dat de flame minder mooi is , goedkopere houtsoorten??? :-? :???:

De flame wordt veroorzaakt tijdens de groei van de esdoorn. Ik weet niet exact wat het veroorzaakt en volgens mij is de oorzaak ook niet gevonden. Als er 2 esdoorns naast elkaar staan, kan de 1 het wel hebben en de ander niet. Tijdens de bouw van de gitaar is het dus van belang dat de selectie van het hout gebeurd door een specialist. Tijdens de bouw kan de flame ook nog verdwijnen, doordat deze niet door het hele stuk hout aanwezig is.

Frustrerend is, dat gevlamd esdoorn in de meubelindustrie gezien wordt als afval. Ik heb een esdoorn vloer liggen in huis en daar zijn slechts hele kleine flame's te zien.

Les Paul
29 juni 2004, 20:37
Blijft ook leuk hoe pogingen van anderen om de discussie te relativeren door de welles/nietes ploeg zo goed mogelijk genegeerd worden :D


Als iedereen het met elkaar eens is, wordt de discussie wel erg saai :-D

Feelin'Blue
30 juni 2004, 23:57
Hadv, jij bent 48 dus ben je ook oud,net als ik.Stokoud. En dat je je nog jong voelt, is maar idee. Iedere keer als je uit je stoel probeert te komen,kraakt jouw rug ook.Weet ik zeker. Je hebt vast ook al moeite met plassen,net als ik.Je wordt ook al wat vergeetachtiger,net als ik.En bovendien houd je ook niet van bonke,bonke,bonke housemuziek,net als ik. :-D :-D :-D :-D :-D .

Ik denk trouwens dat Gibson een zwaar overgewaardeerd merk is.Daarom zijn die modellen ook zo makkelijk na te maken.Heb je nu een PRS, dan heb je wat.Beetje exclusiever en veel beter.Daarbij zijn dat echte kunstwerken. Had Rembrandt van Rijn in deze tijd geleefd,was tie vast PRSsen gaan maken.

En Mexicaanse Fenders hebben een veel warmere sound dan USAmodellen. Komt door de zon. Ze zijn zowiezo veelzijdiger dan Gibson.
En waar spe(e)l(d)en EC, SRV, DG en JH op....? 8-)

Les Paul
1 juli 2004, 07:26
EC begon op Les Paul. Daar werd hij bekend mee (Yardbirds)
JH pakte nog wel eens een Flying v of een SG.
Natuurlijk zijn er even zoveel bekende Les Paul gitaristen (Jimmy Page, Peter Green, Gary Moore).

Niks ten nadele van de Strat (heb er zelf ook 1). Maar ik ben het niet met je eens dat Gibson overgewaardeerd is. Dat de Les Paul duurder is dan de Strat heeft alles te maken met het productieproces, wat bij Fender eens stuk goedkoper is dan bij Gibson. Het zijn beide mooie instrumenten, met een eigen karakter.

Feelin Blue, ik nodig je uit om bij mij de "pepsi test" te komen doen. Neem je Epi mee en laten we lekker een avondje jammen en over gitaren OH-en.

Dirtypool
2 juli 2004, 20:33
Mag ik mee, mag ik mee? :-D

Negative K3 fan
2 juli 2004, 20:38
Ik denk trouwens dat Gibson een zwaar overgewaardeerd merk is.Daarom zijn die modellen ook zo makkelijk na te maken.Heb je nu een PRS, dan heb je wat.Beetje exclusiever en veel beter.Daarbij zijn dat echte kunstwerken. Had Rembrandt van Rijn in deze tijd geleefd,was tie vast PRSsen gaan maken.


mwah, zpo kunstwerkerig? het design misschien, maar PRS staat erom bekend dat ze veel gebruik maken van (CNC)machines (wat natuurlijk niet beter of slechter is).

Nicci
2 juli 2004, 22:44
grappig hoe mensen minder waardering kunnen opbrengen voor iets dat met machines gemaakt wordt. ook al maakt die machine het beter, dan nog is er wantrouwen . . . .

Stratman70
3 juli 2004, 10:59
De flame wordt veroorzaakt tijdens de groei van de esdoorn. Ik weet niet exact wat het veroorzaakt en volgens mij is de oorzaak ook niet gevonden. Als er 2 esdoorns naast elkaar staan, kan de 1 het wel hebben en de ander niet. Tijdens de bouw van de gitaar is het dus van belang dat de selectie van het hout gebeurd door een specialist. Tijdens de bouw kan de flame ook nog verdwijnen, doordat deze niet door het hele stuk hout aanwezig is.

Frustrerend is, dat gevlamd esdoorn in de meubelindustrie gezien wordt als afval. Ik heb een esdoorn vloer liggen in huis en daar zijn slechts hele kleine flame's te zien.

Ja, ik heb vorig jaar een kerststalletje gemaakt (want waar kun je die tegenwoordig nog kopen?) van sinaasappelkistjeshout. Niet die oude, maar die dunne kistjes van tegenwoordig. Daar zat me toch een schitterende mooie flame in! En ik me maar afvragen waarom het kerststalletje wel en mijn Gibby LP Classic niet. :evil: :wink: