PDA

View Full Version : Geschuurde toets op ibanez???



pinchaholic
25 juni 2004, 16:00
Mannen,

heb van de week een tweedehands, eindjaren 80 Ibanez RG gekocht, niet mooi, maar perfect om eens lekker op te knappen. Echter, de vorige eigenaar heeft de body tot op het hout geschuurd ( prima, scheelt mij werk), maar hij heeft ook de lak van de toets ( hout tussen de fretten) licht opgeschuurd...

Mijn vraag aan jullie: Kan/moet ik dit opnieuw lakken of kan ik het behandelen met een goede was/olie of iets dergelijks? :???:

Alvast bedankt!

El Pinch

Kjiratsiekoedel
25 juni 2004, 16:56
wat voor toets is het??
-maple: is normaal gelakt, waarom zou ik niet weten, wordt snel vies ofzo
-rosewood/ebony: is nooit gelakt (zeg nooit nooit), is met was of olie gedaan

pinchaholic
25 juni 2004, 18:14
Mmmmh, de toets is erg licht van kleur dus dat lijkt me dan Maple. (lichte toets met zwarte inlays) Weet je hoe ik dit weer een beetje toonbaar kan maken, want dit ziet niet uit... :oops:

Bedankt voor je reactie!

Pinch

pinchaholic
25 juni 2004, 18:15
Mmmmh, de toets is erg licht van kleur dus dat lijkt me dan Maple. (lichte toets met zwarte inlays) Weet je hoe ik dit weer een beetje toonbaar kan maken, want dit ziet niet uit... :oops:

Bedankt voor je reactie!

Pinch

Javaca
25 juni 2004, 21:16
Frets er uit, toets geheel schuren, herlakken en herfretten.

pinchaholic
26 juni 2004, 13:01
ehhh.. Is er nog andere optie? ze zijn slechts licht opgeschuurd.. Fretten eruit vind ik erg rigoreus aangezien het gewoon een hobby gitaar is. Moet maple gelakt worden of kan ik het af met was?

Wederom Bedankt!


Pinchaholic

Bluesbreaker
26 juni 2004, 13:44
Moet maple gelakt worden of kan ik het af met was?


als je ze licht wilt houden zul je ze moeten lakken

Johannes
28 juni 2004, 12:27
Als de lak er niet tot het hout is afgeschuurd, hoef je wellicht de toets alleen opnieuw te polijsten.

pinchaholic
28 juni 2004, 14:01
Heb de hals eens heeel goed bekeken: de toets is heel lichtgeel van kleur (bijna zandkleurig) en ik zie aan de zijkant van de toets nog restje lak zitten. De lak is dus tot op het hout weggeschuurd. Waarom zou iemand de lak van een toets af willen halen? :???:

Allright: Ik ben van plan om de toets schoon te maken, eventueel behandelen met was of zo om hem iets donkerder te maken en dan dus lakken (waarmee ??)

Is dit een goed idee en hebben jullie tips om deze vergane glorie weer in shred-ere te herstellen?

werderom bedankt!

El pinch

pinchaholic
28 juni 2004, 14:03
Heb de hals eens heeel goed bekeken: de toets is heel lichtgeel van kleur (bijna zandkleurig) en ik zie aan de zijkant van de toets nog restje lak zitten. De lak is dus tot op het hout weggeschuurd. Waarom zou iemand de lak van een toets af willen halen? :???:

Allright: Ik ben van plan om de toets schoon te maken, eventueel behandelen met was of zo om hem iets donkerder te maken en dan dus lakken (waarmee ??)

Is dit een goed idee en hebben jullie tips om deze vergane glorie weer in shred-ere te herstellen?

werderom bedankt!

El pinch

gecko84
28 juni 2004, 17:00
volgens mij kan je niet hout met was behandelen EN lakken...
Ik zou zorgen dat echt alle lak eraf is. De boel goed schoon maken, zodat stof uit de nerven is ed, en opnieuw lakken??? :-?

Veel succes in ieder geval,
Arno

Joghy
29 juni 2004, 13:00
Malpe MOET beschermd worden tegen vochtindringing (zweet en zo), anders riskeert het krom te trekken. Met was of gekookte lijnolie behandelen kan wel, als je dit enkele keren per jaar herhaalt. Lakken is duurzamer, dit wordt zo goed als altijd NA het fretten gedaan. De lak wordt dan van de frets verwijderd bij het vlakken van de frets.

pinchaholic
29 juni 2004, 19:13
Joghy, bedankt voor je reactie. Heb nog een vraagje voor je..
Zowel hals als fretboard zijn beide van maple EN beide geschuurd. Waarom ze beide geschuurd is mij een raadsel.. maar goed het is zo :wink:

Doordat er geen lak overheen zit en er wel op gespeeld is, hebben zich op hals EN fretboard smerige vlekken ontwikkeld. Ik dacht: heeeel licht opschuren en dan fretboard en hals opnieuw lakken. Is dit een goed idee?
en kan ik dezelfde lak gebruiken voor fretboard en hals? enne, wat voor lak?


Alvast bedankt!!!!!

Pinch

pinchaholic
29 juni 2004, 19:14
Joghy, bedankt voor je reactie. Heb nog een vraagje voor je..
Zowel hals als fretboard zijn beide van maple EN beide geschuurd. Waarom ze beide geschuurd is mij een raadsel.. maar goed het is zo :wink:

Doordat er geen lak overheen zit en er wel op gespeeld is, hebben zich op hals EN fretboard smerige vlekken ontwikkeld. Ik dacht: heeeel licht opschuren en dan fretboard en hals opnieuw lakken. Is dit een goed idee?
en kan ik dezelfde lak gebruiken voor fretboard en hals? enne, wat voor lak?


Alvast bedankt!!!!!

Pinch