PDA

View Full Version : 100W naar 50W door verwijderen van eindbuizen. Ervaringen?



the sure thing
25 juni 2004, 14:32
Ik heb zojuist een 100W JCM 800 gekocht. Ik wil deze op mijn 2x12 greenbacks (dus 50W) aansluiten. Ik heb begrepen dat ik "straffeloos" de 2 binnenste OF de 2 buitenste buizen kan verwijderen. Klopt dit? Verandert mijn geluid dan? Moet er dan nog iets anders afgesteld worden? Wie heeft hier ervaringen mee?

nicoverduin
25 juni 2004, 14:39
Dit onderwerp komt zo elke 6 maanden weer terug. Als je er 2 buizen uittrekt, dan wordt de impedantie van de uitgang 2 x zo hoog. Dit betekent dat de 8 ohm uitgang nu 4 ohm wordt en de 16 ohm uitgang 8 ohm wordt. Houd hier rekening mee met de speaker aansluiting. Daarnaast zal hij wat strakker klinken omdat de totale spanning iets stijgt door de dalende afname van de stroom.
Nico

birt
25 juni 2004, 16:45
duidelijker (sorry nico:p):is je cab 16 ohm, dan ga je je amp op 16 ohm zetten als hij 100 watt is en als je 2 buizen trekt op 8 ohm

volume verschilt niet zo veel, is wat minder clean
geen slechte oplossing om het wattage met je cab te laten overeenkomen :wink:

op mijn amp is een schakelaar gezet waarmee je van 100 naar 50 schakelt. als je niet veel over en weer gaat schakelen kan je dit best niet doen, de waarde vermidnerd namelijk wel wat

Negative K3 fan
25 juni 2004, 17:28
duidelijker (sorry nico:p):volume verschilt niet zo veel, is wat minder clean geen slechte oplossing om het wattage met je cab te laten overeenkomen :wink:

als het volume nauwelijks verschilt waarom pak je dan niet gewoon de 100 watt versterker en zet je hem op standje 5 ofzo? dan gaat er nog geen 5 watt naar de speakers.

the sure thing
25 juni 2004, 22:56
... is dat zo? Kan ik met een 100W versterker op niet te harde volumes gewoon op een 50W cab spelen?

Bluesbreaker
25 juni 2004, 23:00
... is dat zo? Kan ik met een 100W versterker op niet te harde volumes gewoon op een 50W cab spelen?

ja, dat weet ik eigleijk ook niet, met een gewone radio wel

gelukkig heb ik een radio die vanzelf uitgaat als ik mn speakers op drijg te blazen :D

PeeVee
26 juni 2004, 10:50
Dit onderwerp komt zo elke 6 maanden weer terug. Als je er 2 buizen uittrekt, dan wordt de impedantie van de uitgang 2 x zo hoog.
Klopt!


Dit betekent dat de 8 ohm uitgang nu 4 ohm wordt
Andersom Nico... Er loopt maar de helft stroom dus 8 Ohm wordt 16 Ohm, 4 Ohm wordt 8 Ohm.


Daarnaast zal hij wat strakker klinken omdat de totale spanning iets stijgt door de dalende afname van de stroom.
Ligt eraan hoe je speelt, als je flink wat meer op die twee eindbuizen leunt dan dat je op die 4 deed, dan krijg je juist wat minder strakke sound, wat meer compressie, sneller clippende eindbuizen. Dat effect is dus alleen merkbaar als je hard(er) speelt.

PeeVee
26 juni 2004, 11:15
Ik heb begrepen dat ik "straffeloos" de 2 binnenste OF de 2 buitenste buizen kan verwijderen. Klopt dit?

Hoeft niet persé "de 2 binnenste" of "de 2 buitenste". Als je vanaf de achterkant kijkt staan de linkse twee parallel en de rechtse twee parallel. Je moet dat zien als twee "groepen" buizen. Het is een push-pull versterker; één groep duwt terwijl de andere groep trekt. Je mag dus maar 1 buis per groep eruit trekken. Als je dus de positities van de buizen van links naar rechts van 1 - 4 nummert, dan moet je zorgen dat er op positie 1 OF 2 een buis zit EN dat er op positie 3 OF 4 een buis zit.

Dus combinatie 1 - 3, 1 - 4, 2 - 3, 2 - 4 is allemaal OK.

Het trekken van 2 eindbuizen kan, het directe gevolg is inderdaad dat de speaker impedantie daarmee twee maal zo hoog wordt dus daar heb je wel rekening mee te maken, zeker als je hard(er) speelt. Toch is het niet helemaal correct, ik heb me door Mathe (en mijn "buizen meester" die mij "buizenles" geeft) laten overtuigen dat een output trafo wel degelijk afgestemd is (ingangsimpedantie) op een bepaalde configuratie. De OT van jou amp verwacht twee setjes 6L6'en te "zien" en de OT is dus niet optimaal voor de configuratie met slechts één setje 6L6'en, doorgaans zit het echter nog wel in het "werkgebied" van de trafo, maar gezien de hogere impedantie zou de trafo liever fysiek wat meer wikkelingen aan de primaire kant zien (ondanks dat je de wikkelverhouding hetzelfde houdt)... Ja... ik heb mijn lesje wel geleerd geloof ik... of ga ik nou weer nat?! In de praktijk lijkt het erop dat je er overigens straffeloos mee weg komt, m.a.w. nog geen berichten van uitgefikte OT's of buizen.

Negative K3 fan
26 juni 2004, 15:17
... is dat zo? Kan ik met een 100W versterker op niet te harde volumes gewoon op een 50W cab spelen?

Ja.

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 11:42
Ik heb horen zeggen :
- bij een EL 84 zou je geen eindbuizen mogen uittreken (Streng verboden op mijn Laney LC 30)
- dat de amp opnieuw zou moeten gebyast worden aks he er 2 eindbuizen uithaalt.

Van horen zeggen... :???:

nicoverduin
28 juni 2004, 15:06
Ik heb horen zeggen :
- bij een EL 84 zou je geen eindbuizen mogen uittreken (Streng verboden op mijn Laney LC 30)
- dat de amp opnieuw zou moeten gebyast worden aks he er 2 eindbuizen uithaalt.

Van horen zeggen... :???:
Ligt er een beetje aan hoe de buizen ingesteld zijn en met wat voor bias. Als de buizen Kathode biased zijn, en je trekt er 2 uit, dan halveert de stroom door de kathode weerstand; hierdoor wordt de bias spanning eveneens gehalveerd en worden de buizen effe (veel dus) heter (mogelijk te heet) gestookt. Dit kan inderdaad het einde betekenen van de buizen en mogelijk meer onderdelen.
Als de amp fixed bias is, dan kan het geen kwaad, behalve de impact op de impedantie van de uitgangstrafo zoals eerder besproken. Als je er 2 buizen uithaalt, dan hoeft er bij "fixed bias" niet per se opnieuw gebiased te worden. Bij Kathode Bias dus wel (andere weerstand voor de kathode).

Nico

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 15:16
Tja, zal wel kloppen wat u schrijft. U lijkt me immers zeer deskundig. Maar, ik ken er geen jota van. Kathode waren dat niet de electronen die negatief waren geladen? Zou dus niet weten hoe je dat ziet, hoort, ...

In de gitaarshop waar ik de Laney gekocht heb, heeft de zaakvoerder me verteld dat het niet mag.

Misschien eens een topic om voor te leggen aan de techniekers van Laney...

PeeVee
29 juni 2004, 19:19
Ligt er een beetje aan hoe de buizen ingesteld zijn en met wat voor bias. Als de buizen Kathode biased zijn, en je trekt er 2 uit, dan halveert de stroom door de kathode weerstand; hierdoor wordt de bias spanning eveneens gehalveerd en worden de buizen effe (veel dus) heter (mogelijk te heet) gestookt.

Klopt helemaal... misschien daar nog bij opmerken dat EL84's zich heel graag laten kathode biassen en dan eigenlijk hetzelfde vermogen leveren als fixed bias. Daarom zijn die EL84-jes weer populair in die kleinere 15 en 30 Watt buizenampjes; heb je geen negatieve voorspanningen nodig; een setje EL84's doet kathode biassed een goeie 15W en da's meer dan genoeg. Fixed bias doen ze trouwens nauwelijks meer en kathode biassed klinkt nog wel zo lekker ook!

Ik denk dat er daarom in geval van EL84's een beetje wordt uitgegaan van "kathode bias" en dan klopt het wel (zoals je zelf ook al aangeeft). Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar alle ampies met EL84 buisjes die ik tot nu toe zag waren kathode biassed...

nicoverduin
29 juni 2004, 20:32
Ik zit nog wel eens met mijn "grote teen" in de HiFi wereld. Daar wordt nog wel eens ge-experimenteerd. Ook met fixed Bias. Vandaar mijn opmerking. Overigens ben ik ook tot op hedenverder alleen maar kathode bias tegen gekomen.
Net nog effe het schema van een LC50 bekeken. Zelfs die is kathode Bias (met EL34'ers). Dus dan zal die LC15 of 30 dat ook wel zijn.

DUS niet zomaar 2 buizen eruit trekken.

Nico

PeeVee
30 juni 2004, 10:50
EL84-jes kathode biassed klinken overigens TE GEK voor gitaar!! Ik snap inderdaad wel waarom de HiFi boys fixed bias willen; iets meer dynamiek en niet het "self biassing" c.q. de "ingebouwde tegenkoppeling" (compressie zo je wilt). Voor gitaar vind ik dat juist ERRUG okay! En laten we eerlijk zijn, zo dominant is het effect het nu ook weer niet, je hoort het eigenlijk niet maar merkt het wel. Mijn Gretsch Executive (2 x 6L6 PP) is ook kathode biassed... Dan met een ouwe 15" Jensen C15?... Wauw dat speelt te gek... Helaas te weinig volume voor op 't podium

nicoverduin
30 juni 2004, 11:31
Ik had onderlaatst een VOX AC30 onder handen. DIe was door een ander jaren geleden vernaggelt. Maar toen met nieuwe buizen (JJ) en op nieuw gebiased klonk ie geweldig. Alleen toen op een wat lager volume (ik heb
ook buren).

Kom ik bij die klant, draait ie 'm volluit. Over scheuren gesproken. Wat ik alleen niet begrijp is dat ze er nog volume knoppen op zetten.

Ik heb regelmatig klanten die maar twee standen op hun versterker kennen:
"UIT" en "VOLLUIT" :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 09:08
Is toch super vollluuiiit. Ritchie Blackmore deed dat altijd. Master op 10 en preamp zat er toen nog niet op.

OKay, buizen laten zitten dus. Zoals mijn technieker al zei.

Nu er hier blijkbaar enkele techneuten op dit topic zitten, een vraag. Lach me niet uit, ik heb het enkel maar op internet gelezen :

om de eindtrap toch goed te kunnen open zetten, werd er geadviseerd om een gloeilamp (a bulb, in het engels) tussen versterker en speaker te zetten. Zou fungeren als een attentuator (powerbrake, powersoaker... whatever). Is dit een kwakkel van je welste of klopt dit? Vraag me juist af wat de nadelen hiervan zijn, mocht dit effectief kunnen? Waarom doen niet meer gitaristen, producenten dit?

sander666
6 juli 2004, 10:37
Ik vind dit ook wel een interressant onderwerp en ik heb er ook nog een vraagje over:

als die buizen er dus eenmaal uitgehaald zijn, zijn ze dan makkelijk terug te zetten, dus is de amp dan makkelijk terug te brengen naar het oude wattage.

PeeVee
6 juli 2004, 18:37
Is toch super vollluuiiit. Ritchie Blackmore deed dat altijd. Master op 10 en preamp zat er toen nog niet op.
Andersom... er zat alleen maar preamp volume op en geen MV...

heavy-metal-thunder
7 juli 2004, 08:55
Is toch super vollluuiiit. Ritchie Blackmore deed dat altijd. Master op 10 en preamp zat er toen nog niet op.
Andersom... er zat alleen maar preamp volume op en geen MV...

zo had ik het nog nooit bezien. Op mijn eigen JMP staat enkel volume. Effe gedacht dat het de master was want hoe verder ik dit opendraai hoe meer decibels. Maar nu ik erover nadenk, ja zal wel preamp zijn. Want hoe meer ik dit opendraai hoe meer gain.

btw PeeVee : nice Yam XS'n hebben jullie daar. Heb dat ook nog gehad, een choppertje (Special).

thomaster
2 september 2004, 18:34
ik heb een london city 100watter buizentop (superoud)
hij gaat zo ongelovelijk knoerthard, dat ik hem graag op 50 watt een keertje wil uitproberen. (dus 2 buizen eruittrekken)
kan dit, hoe moet dit (iemand ervaring met een LC-top?)
en krijg ik hierdoor ook de power-amp-oversturing op een lager volume?

..die powerampoversturing klinkt echt ongelooofelijk lekker, ik heb t 1 keertje gehoord (zette de pre-amp op 8/10) maar heb toen nog een hele tijd een suis in mn oren gehad. (heb 4x12 originele kast eronder)

pol
3 september 2004, 08:56
duidelijker (sorry nico:p):volume verschilt niet zo veel, is wat minder clean geen slechte oplossing om het wattage met je cab te laten overeenkomen :wink:

als het volume nauwelijks verschilt waarom pak je dan niet gewoon de 100 watt versterker en zet je hem op standje 5 ofzo? dan gaat er nog geen 5 watt naar de speakers.

negative k3, heb je wel eens een jcm800 gehoord op standje 5 ?
ik heb er een gehad en als die op 2,5 stond had die al genoeg volume om boven een luide drummer , een bas met 300 ampeg svt en en andere gitaar uit te komen. Hoger als 3 moest ik die echt niet zetten, want dan hoorde je de rest van de band niet meer.

als die op 5 staat komt er al heel wat meer uit dan 5 watt hoor, ik had zelf al de indruk dat die amp na 5 niet meer luider ging, maar dat vanaf dan alleen de eindtrap meer begon te vervormen. Veel lampenversterkers doen dit trouwens.

btw, die 2 lampen uittrekken gaat niet zo heel veel doen aan het volume hoor, ik zou ze gewoon laten zitten en uitkijken dat je de master niet te hoog zet. Maar zonder het wattage te meten weet je nooit zeker vanaf welke stand op de volumeknop je boven de belastbaarheid van je speakers gaat.

PeeVee
3 september 2004, 09:53
buizen eruittrekken. kan dit, hoe moet dit (iemand ervaring met een LC-top?)
Ja dat kan! Er zitten in totaal 4 eindbuizen, haal van de eerste twee (zeg maar nr. 1 - 2) er eentje weg en van de volgende twee (nr. 3 - 4) ook eentje weg. M.a.w. combinatie 1 - 3, 2 - 3, 1 - 4 en 2 - 4 is OK.

Omdat nu maar de helft van de stroom gaat lopen wordt de uitgangsimpedantie ong. verdubbeld. De 4 Ohm uitgang op de versterker wordt dus een 8 Ohm uitgang, de 8 Ohm uitgang een 16 Ohm uitgang etc.


en krijg ik hierdoor ook de power-amp-oversturing op een lager volume?
Nee absoluut niet. Twee eindbuizen trekken scheelt de helft van het vermogen, dat is slechts 3 dB en zul je ervaren als "iets minder headroom". De eindbuizen vervorming zal dus inderdaad iets eerder inzetten maar qua volume scheelt dat niet of nauwelijks wat, zeker met EL34's want die trekken nog flink door wanneer ze gaan clippen. Misschien met twee Yellow Jackets dat het gaat komen hoewel 15W ook nog knap hard kan gaan!

Franc
3 september 2004, 11:03
Op het Plexi Palace forum zit een (Van Halen-) idioot die zelfs op 1 eindbuis speelt (van de 4).
Als ik het goed heb een Marshall 1959 (100W Super Lead dus).
Ik geloof niet dat het daar erg technisch onderbouwd is, hij is gewoon aan het experimenteren gegaan en steeds een buis verwijderd.
Hij haalt nu op een heel laag volumeniveau een enorme 'brown sound' :D

taylor
3 september 2004, 12:18
is het niet zo dat als je er 2 uithaalt dat je wel opnieuw moet biassen?

teminste in oudere amps.

heavy-metal-thunder
4 september 2004, 00:30
Hij haalt nu op een heel laag volumeniveau een enorme 'brown sound' :D

Hoe lang gaat dat nog klinken?? Kan dat geen kwaad voor de versterker???

Franc
4 september 2004, 00:39
Waarschijnlijk wel want er is van push-pull niets meer over.

Maar wat kan het schelen, hij heeft voorlopig een waanzinnig geluid met 1 buis.

Je moet eens wat durven om tot iets nieuws te komen he :D
Alles op safe spelen is ook zo saaaaaaai.

andy
4 september 2004, 17:03
is het niet zo dat als je er 2 uithaalt dat je wel opnieuw moet biassen?

teminste in oudere amps.

Dat hoefde bij mij idt niet. Ik heb een oude London City zo naar 50 watt terug gebracht. Ik heb wel eerst even geinformeerd bij mijn ampreperateur.

Frits van Mourik
5 september 2004, 00:23
Ik had onderlaatst een VOX AC30 onder handen. DIe was door een ander jaren geleden vernaggelt. Maar toen met nieuwe buizen (JJ) en op nieuw gebiased klonk ie geweldig.
Nico

Hallo Nico,

(gewoon nieuwsgierig...)
Hoe heb jij die AC30 opnieuw gebiased? :???:

Frits van Mourik
5 september 2004, 00:42
om de eindtrap toch goed te kunnen open zetten, werd er geadviseerd om een gloeilamp (a bulb, in het engels) tussen versterker en speaker te zetten. Zou fungeren als een attentuator (powerbrake, powersoaker... whatever). Is dit een kwakkel van je welste of klopt dit? Vraag me juist af wat de nadelen hiervan zijn, mocht dit effectief kunnen? Waarom doen niet meer gitaristen, producenten dit?

Als een gloeilamp koud is, heeft'ie een lagere weerstand dan als 'tie gloeit.
Zet je een gloeilamp van het juiste type in serie met je speakers, dan zal de gloeilamp meer oplichten naarmate je luider speelt.
Hierdoor wordt de weerstand tussen je amp en je speakers groter en krijg je een soort van compressie.

Deze simpele schakeling werd vroeger in PA-land nogal gebruikt als "tweeterprotection" Goed zichtbaar in de kast gebouwd gaf het de technicus een seintje, dattie z'n dure bullets stond droog te koken...

Of je dit soort compressie ook voor gitaar wilt... :-?
De lampjes zijn i.i.g. nog te koop! :wink:

Robbert
5 september 2004, 01:06
Die lamp staat dus in serie. Wat nu als de lamp kapot gaat..?

Frits van Mourik
7 september 2004, 00:01
... dan doet 'ie het niet meer... :P
De verbinding tussen je amp en je speakers is dan verbroken.
Je stopt natuurlijk meteen met spelen, ander kookt je amp droog.
Overigens kwam ik de bedoelde lampjes tegen in de Conrad-catalogus:
daar heten ze om onbegrijpelijke redenen "Transistorbuis". :???:
Catalogus 2005, pag.263, bestnr 300873-08 en 318140-08.

Overigens is de Conradcatalogus ieder jaar weer een bron van vermaak voor de "nederlandse taal-gevoeligen" onder ons :lol: :lol: :lol: