PDA

View Full Version : jammen



michel
5 september 2001, 20:46
ik zou als beginnend gitarist graag ergens willen jammen maar heb geen iedee waar dat zou kunnen ik woon zelf in amsterdam maar vind het niet erg om hier een stukje voor te reizen,ik heb het dus niet over proffesionele jamsessies maar sessies voor beginnende muzikanten,weet iemand wat?

taylor
5 september 2001, 22:06
nee geen idee misschien kun je is wat op schoolen rond vraagen.

die doen dat vaak ook veel.

jam sessies voor beginners bestaan niet, is denk ik ook niet zo goed idee om daar gelijk in te springen daar moet je ook wel sterk voor in je schoenen staan.

tevens zullen veel mensen het geen eens waarderen dat je daar komt als beginner.

anoniem
5 september 2001, 23:16
Waarschijnlijk ken je als Amsterdammer de jamsessie avonden in live kroegen als de Maloe Melo, de Bourbon Street en the last waterhole wel,
maar om nu te zeggen dat je daar een leuke avond hebt als beginner .......nee
Je zou oefenruimte 'Voices' eens kunnen proberen in de Molukkenstraat (zaterdag sessieavond)
Waar je meer aan zal hebben is een workshop volgen in een buurthuis ofzo. Daar leer je ook met mensen samen spelen, zonder dat je meteen hoeft te presteren. Helaas worden veel goedbedoelde jamsessies het slachtoffer van gitaristen die graag willen laten zien wat ze allemaal al wel niet kunnen....

michel
5 september 2001, 23:41
die ken ik inderdaad maar daar zullen ze wel niet zo blij zijn met mij ,ik zal voices eens proberen,bedankt voor de tip

moretel
9 oktober 2001, 16:13
Helaas worden veel goedbedoelde jamsessies het slachtoffer van gitaristen die graag willen laten zien wat ze allemaal al wel niet kunnen....


Helemaal mee eens, vaak is het ook een bepaald clubje wat de sfeer bepaald. Je krijgt over het algemeen weinig speeltijd. Wat je thuis kan spelen wordt dan niks op het podium. Terwijl het jammen met de band perfect gaat. Vaak zijn de jamsessies toch een aaneenschakeling van gitaar hoogstandjes in de twaalfde versnelling.
ook andere instrumenten worden er vaak door overstemd.

Kitaarhiero
9 oktober 2001, 19:06
ik heb wel eens meegemaakt dat de bassist alles overstemde.

de meeste Jamsessies waar ik kom zin opzich niet zo gericht op patsen geloofik. maar soms duren solo's wel iets te lang..

Jeroen
15 oktober 2001, 17:26
Toch denk ik dat het heel erg nuttig is om toch eens te beginnen op jamsessies. Desnoods met je vaste band (of een deel ervan) Zo zijn wij ook begonnen. Je weet van jezelf wel met wat voor nummers je niet voor lul staat en met welke wel. Tip: ga wel eerst een paar keer als bezoeker naar zo'n jam voordat je interessant met je gitaartje binnen komt wandelen.:smile: En nog iets: Als je nu eenmaal daar staat te spelen en het gaat super kut, blijf dan niet op het podium staan!!! (zoals zovelen dus WEL doen!) nu niet denken dat fouten taboe zijn ofzo hoor, tis en blijft natuurlijk een jam. Anywayz.... succes.

taylor
15 oktober 2001, 17:53
ach ik speel zelf ook nie graag op sessie's dan zit iederen te zeuren ah kom op nou enzo.

in ken zelfs gitaristen die op sessies opeens niks meer kunnen door angst of wie weet wat maar die zijn echt goed als je bv bij ze thuis of in de oefenruimte staat.

sessies is echt wat anders you like it or not.

als beginner zijn er ook vaak op schoolen van dat soort dingen daar kun je bv met je band en try out doen

Jimi Hendrix
16 oktober 2001, 09:26
Ik zit dr al jaren tegenaan te hikken, maar het moet dr nu eens van komen. De enige manier om jazzstandards echt onder de knie te krijgen is spelen op sessies, helaas....

moretel
16 oktober 2001, 13:25
Bij mij is de tijd vaak het probleem, ik moet even warm lopen. In de eoefenruimte met de band is dat geen probleem. Vaak loont het om even een praatje te maken met degene die de sessie leid.
Soms organiseren muziekscholen ook dit soort lessen/cursussen. Ik weet dat er bij onze muziekschool een cursus improvisatie bestaat. Diverse muzikanten gaan hiermee aan de slag onder leiding van een professionele muzikant. Allemaal mensen die hetzelfde willen leren.
Misschien verstandig om eens bij je muziekschool te kijken. Dan kan je ook mensen ontmoeten waarmee verder gejamd kan worden.

Plectrum
18 februari 2003, 00:35
De Walvis in Maarssen is zwaar relaxed. Op vrijdagavond. Leuke sfeer, waar iedereen mee doet. Misschien een optie?

alexgit
20 februari 2003, 21:01
Merleyn in Nijmegen (als het reizen dus geen probleem is), op dinsdagavond vanaf 22.00u ofzo, http://www.merleyn.nl kun je misschien wel meer vinden.
Wel heel cool altijd, niet zoveel asociale gitaristen en soms echt veel instrumenten.

Neals
20 februari 2003, 23:05
sessies, heb me er afgelopen vrijdag ook aangewaagd, en ik zette me niet eens voor lul.

sash
21 februari 2003, 00:47
Wat heeft het in godsnaam voor nut om anderhalf jaar oude topics naar boven te halen?

moretel
21 februari 2003, 01:02
Jammen blijft doorgaan hoor Sash, ook in Zoetermeer, je moet echt eens komen spelen, is ook leuk voor de contacten.
Als je een beetje contact kan krijgen met Marcel Singor is dat niet slecht.
Ik denk nl. dat je aardig indruk maakt met jouw spel.

sash
21 februari 2003, 01:17
Ja das waar, jammen blijft doorgaan.
Lijkt me best leuk om eens langs te komen in de boerderij, alleen moet m'n pa vaak werken op dinsdagavond (tis toch op dinsdagavond?), maar dat valt wel te regelen.
Ik heb de indruk dat Marcel Singor meer de rock kant opgaat en dingen speelt zoals wat jij toen speelde op de meeting (dat nummer van Neil Young geloof ik?), want daar kan ik dus echt niets mee :smile: Maar als ie daar Little Wing ofzo zou spelen of een lekkere shuffle zou ik het leuk vinden om mee te doen :smile:

sash
21 februari 2003, 01:18
Oh ja plekken om te jammen:
-Eerste zondag v/d maand in The Shuffle in Nijmegen
-Eerste vrijdag v/d maand in L'Esprit in Rotterdam

moretel
21 februari 2003, 10:06
Komende dinsdag is er een thema sessie, Sheryl Crow,
best wel leuk want daar komen altijd zingende damens op af en dan is het op het podium erg gezellig, ik zal je wel op de hoogte houden.
Bij algemene sessies is er altijd wel gelegenheid tot een mooie blues, Marcel speelt rouwens regelmatig Scuttle Buttin van SRV en het verschil is miniem, verder is hij meer rock georienteerd, net als ik.
Heb je een ritme sectie tot je beschikking ? want dan is het ook goed te doen om te spelen, doe je 2 - 3 nummertjes ofzo en daarna zie je wel.

moretel
21 februari 2003, 10:08
Op 2003-02-21 00:18, schreef sash:
Oh ja plekken om te jammen:
-Eerste zondag v/d maand in The Shuffle in Nijmegen
-Eerste vrijdag v/d maand in L'Esprit in Rotterdam

Nijmegen vind ik te ver en op vrijdag oefen ik altijd met de band.
Hoe zijn die sessies in R'dam georganiseerd ?

sash
21 februari 2003, 13:23
Sessies in R'dam zijn leuke sessies. Niet echt super ofzo, maar dat zijn die in Nijmegen ook niet.

Hou me zeker maar eens op de hoogte over de sessies in de boerderij, want ik wil er zeker eens langskomen.