PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar is gearriveerd!



prs
23 juni 2004, 21:42
Test

prs
23 juni 2004, 21:43
Hallo allemaal,

Vanmorgen werd hij dan eindelijk afgeleverd (na 2 jaar intensief zoeken), mijn Levin 320/M2.
Na wat tegenslagen gehad te hebben (slechte staat van bijna gekochte Levin's, Levin's waarmee gekloot was, Levin's die niet meer origineel waren e.d.) heb ik nu dan eindelijk mijn droomgitaar in excellente conditie gevonden.
Ik heb hem gekocht bij Vintage guitars in Stockholm. Ik kan jullie deze zaak echt aanraden. Fantastische mensen, zeer correct, en ze zijn eerlijk en betrouwbaar. Dat is heel wat waard toch tegenwoordig?
Check hun site : www.vintage-guitars.se
De gitaar was perfect verpakt; de gitaar was in bubbelplastic gedraaid, dan in het originele koffer, daaromheen allemaal van die piepschuim snippers, en daaromheen een doos van cardboard. Er is niets beschadigd met verschepen, terwijl men toch met die spullen gooit bij koerierdiensten.
De gitaar was maandag opgestuurd, en ik kreeg hem vanmorgen.
De gitaar speelt perfect, en klinkt nog beter
Hieronder wat foto's. Volgende week ofzo komen er nieuwe.
Laat aub eens weten wat jullie ervan vinden.
Groeten!

http://www.vintage-guitars.se/1961_Levin_Model_320-M2_420134.jpg

http://www.vintage-guitars.se/1961_Levin_Model_320-M2_420134_back.jpg

Jeroenvanhulsteijn
23 juni 2004, 21:58
das een mooie beesje zeg...ik hoor wel goeie verhalen over Levin. is er ook niet een nl jazzgitarist die op een Levin speelt?

ga je nog geluidssamples maken? hoe klinkt zoiets nu? net zoiets als de gibson jazzbakken?


iig...leuk dat je doorzettingsvermogen beloond is. veel speelplezier.

Quink
23 juni 2004, 21:59
Wow, hele mooie gitaar. Gefeliciteerd. Alleen, bubbeltjesplastic om de gitaar, en dan past hij nog in de koffer? Vrij ruime koffer dan of overschat ik de dikte van de bubbeltjes?

Jeroenvanhulsteijn
23 juni 2004, 22:08
potverdorie, net op die site gekeken...das geen goedkoop gitaartje wat je hebt over laten komen.

prs
23 juni 2004, 22:08
Jesse van Ruller speelt ook op een Levin 320/M2 alleen die van hem is iets jonger (mijne is van 1961).
Geluidssamples maken is een beetje moeilijk. Wat mij vooral aanspreekt aan het geluid van de Levin is dat het heel open is, en dus niet gauw stoffig. Dit wordt mede veroorzaakt door de DeArmond elementen.
Levin's zijn volledig handgebouwd, met een egstoken bovenblad. Een veel voorkomend probleem zijn getordeerde of scheve halsen. Die van mij gelukkig niet.
Het bubbleplastic past wel omdat het koffer 1,5 cm breder is dan de gitaar. Eigenlijk is het een koffer voor een 315/325, maar ik wilde perse een origneel Levinkoffer. De speling in het koffer is heel simpel op te lossen door er bijvoobeeld een handdoek in te leggen.

Ik zal als ik iemand kan vinden met een digitale camera gedetailleerde foto's plaatsen waardoor de schoonheid nog meer benadrukt wordt. Eigenlijk zou je de gitaar natuurlijk in het echt moeten zien.
Leuk dat jullie hem mooi vinden! Ik ben er zelf verslaafd aan 8-)

prs
23 juni 2004, 22:08
Hij was inderdaad niet goedkoop, maar je kunt beter een goede (duurdere) vintage gitaar kopen, dan een goedkopere en slechtere. Uiteindelijk ben je met een slechtere/goedkopere duurder uit.
Maar de prijs valt voor een volledig handgebouwde vintage archtop met gestoken bovenblad nog best mee. Met die kwaliteit vind je dat nergens.

IndiepoprockJesse
23 juni 2004, 22:24
1800 euro is toch niet duur voor een vintage gitaar?!?!

Jesse//

Mithrandir
23 juni 2004, 23:10
Prachtige gitaar, volgens mij is hij ook wel redelijk veelzijdig, meer richting jazz/blues rock of niet?

En 1800 euro is volgens mij een hele mooie prijs, zeker als je kijkt wat er hier in Nederland af en toe voor Levins gevraagd wordt.

prs
23 juni 2004, 23:33
Ja, de prijzen hier in nederland zijn vrij fors. Tevens speelt het feit mee dat er hier in Nederland maar heel weinig te vinden zijn.
Hij is heel geschikt voor Jazz, ook wel voor blues.
Rock misschien ook, alleen niet in combinatie met de 0.12 flatwounds die ik er nu op heb zitten. Maar hij is wel veelzijdig ja.
Het beste klinkt hij toch voor Jazz denk ik.

Bigfoot414
24 juni 2004, 00:13
Het is toch een hele andere gitaar dan je nickname doet vermoeden :)

Anders Destium
24 juni 2004, 00:20
Gefeliciteerd, ik wil zelf over niet al te lange tijd ook een goede jazz-bak, al vrees ik dat dat er niet van gaat komen :)

Staar je niet blind op de nicknames van mensen, Ibanezrules van dit forum is een grote Charvelfan :wink:

prs
24 juni 2004, 00:49
De PRS (zoals mijn nickname doet vermoeden) heb ik al 5 jaar en ik vond het onderhand wel weer eens tijd voor iets nieuws worden.
Ik heb ook een PRS csutom 24 uit 1986.
Als ik iemand met een digitale camera heb gevonden zal ik wel eens mijn spullen laten zien.

slayurrr
24 juni 2004, 01:00
Wat een lelijke gitaar, ik vind 'm echt LOMP :-D

Braindead
24 juni 2004, 01:09
Een hele mooie gitaar. Een beauty!!!
Mag in geen enkele huiskamer ontbreken :D

R. Flagg
24 juni 2004, 07:19
Gave gitaar jesse,

A dream come true zeker na 2 jaar zoeken.

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 08:29
Mooi, neen zeer mooi.
1800 euro voor een 30-jarige gitaar in bijna nieuwstaat lijkt me echt niet gek veel.
Met welke gitaar kan je ze qua klank vergelijken. Gibson ES 33x???

prs
24 juni 2004, 11:36
Men zegt dat een goede Levin gemakkelijk te vergelijken is met een Gibson super 400. Maar ik heb nog nooit op zo 'n Gibson gespeeld, dus ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Wat ik heel erg mooi vindt aan de klank van mijn Levin is dat hij akoestisch heel vol is, maar als je hem versterkt ook dat akoestische karakter overeind blijft. Het blijft open en akoestisch. Dat is vooral te danken aan de DeArmond enkelspoelers die eropzitten.
De Levin is wat kwaliteit betreft absoluut te vergelijken met de grote amerikaanse merken, alleen omdat er Levin op de kop staat betaal je minder voor misschien wel dezelfde kwaliteit. Ik heb wel het gevoel dat Levin's de laatste tijd sterk in populariteit groeien.

munkie
24 juni 2004, 11:57
Jesse van Ruller heeft die Levin gekregen van zijn leraar Wim Overgauw, misschien wel de aartsvader van de jazzgitaar in NL. Ik heb eens gehoord dat JvR die gitaar per ongeluk heeft overreden met zijn auto, kan iemand dit bevestigen? Zo niet, dan toch een leuk broodje aap verhaal :-D

Javaca
24 juni 2004, 12:01
Wow wat een beauty!!!
Heel veel plezier ermee.


Deze kop is van een andere Levin, spontaan gasopwekkend toch?
http://www.vintage-guitars.se/1949_Levin_De_Luxe_211016_headstock.jpg

prs
24 juni 2004, 12:12
Ik heb dat verhaal ook gehoord en volgens mij klopt dat. Ik zag Jesse van Ruller laatst op tv met zijn levin en die is weer helemaal opgelapt. Alleen heeft wel flinke scheuren in het bovenblad. Vanaf de f-gaten helemaal tot aan de brug toe. Dus ik denk dat het inderdaad waar is dat hij over zijn Levin gereden is.

De Kop die Javaca laat zien is die van een Levin DeLuxe. Het top-of-the-line model van Levin in de jaren '40- '50. Django Reinhardt speelde ook op een Levin Deluxe. Die van django Reinhardt was van de vroege jaren '40 en deze had geen cutaway. Latere modellen hadden dat wel.

Zie hieronder:

http://memory.loc.gov/music/gottlieb/07000/07300/07341r.jpg

http://memory.loc.gov/music/gottlieb/07000/07300/07311r.jpg

Alle archtops die Levin ooit gemaakt heeft zijn als volgt (in volgorde van het minste naar het beste model)

1940-1960: alle Model series 22,32 enzovoort, Star, Orchestra, Royal, Solist, DeLuxe.

1958-1968: 335, 330, 325, 320, 315.

Voor 1940 zijn er ook Levin's gemaakt alleen die historie is mij nog niet geheel duidelijk.