PDA

View Full Version : P.A. systemen



woralo
24 april 2002, 18:15
Hoiz

Ik heb een vraag ik weet ongeveer wat P.A. systemen inhouden maar ben niet echt bekend ermee wat doen mixers etc en waar kan ik info vinden over dat soort dingen. Wij heeft wijze raad?!! :smile:

Eddie van Halen
24 april 2002, 19:30
Een mixer heb je in verschillende groottes. Als er staat "een 4 kanaals mixer" betekent dat dat je 4 microfoons of gitaren erin kunt doen. (16 kanaals is dus 16 ingangen hè). maar om bij een 4 kanaals te blijven: zo'n mixer voegt die 4 ingangen bij elkaar (bijv: gitaar, basgitaar, zang, keyboard). En dan moet je nog een versterker hebben. Dit is gewoon een kast met een paar ingangen en een paar uitgangen naar een speaker (of meer). Dus dan ziet het er zo uit: INSTRUMENT => MIXER/MENGPANEEL => VERSTERKER => SPEAKER

Je hebt ook nog een zgn. Powered Mixer. Dan heb je een gewone mixer, met een versterker in 1 apparaat/kast. Dan heb je dus: INSTRUMENT => POWERED MIXER/MENGPANEEL => SPEAKER.

KerbStone
25 april 2002, 18:43
In het boek "De Gitaar" kun je meer lezen over de werking van P.A. systemen. Het boek zit trouwens vol met nuttige informatie, dus ik kan je het erg aanraden!

Moonchild
29 april 2002, 09:10
nu we het toch over PA systemen hebben, hoeveel watt is genoeg voor een versterker om over de pa te spelen, voor optredens bedoel ik dan.
ik las net op http://www.guitargeek.com dat brian may 30 watts buizencombo's gebruikt

pimmetje
29 april 2002, 11:33
Je hebt maar heel weinig vermogen nodig om over een PA te gaan. Als je geen DI (Direct Input) hebt, moet er voldoende geluid uit komen om door een microfoon te worden geregistreerd.

Juist met buizen kan je dan met een klein versterkertje de eindtrap al oversturen voordat je doof wordt. Het is zelfs zo, dat een geluidsman al stiekem begint te snikken als hij in een niet al te groot zaaltje zo'n enorm zware buizenbak binnen ziet komen. Hij krijgt dan al zoveel lawaai direct van het podium, dat hij er in de zaal niet veel meer mee kan.

De PA is er om het geluid wat uit je versterker komt, op het juiste volume voor de zaal en de rest van de muziek te zetten. Juist als je NIET over PA speelt, heb je je eigen vermogen nodig. Maar in zaaltjes/kroegen zonder PA, kan je meestal met 30 à 40W buizen al prima uit de voeten.

pinostut
11 juli 2002, 11:29
Je hebt al aardig wat tips gekregen, om je verder te kunnen helpen moet ik weten wat je er mee wilt.

P.A. staat voor Public Adress.
Het is rond het einde van de jaren 60 in gebruik gekomen als vervanging van de stapels gitaar versterkers, bas versterkers en zang versterkers. Men ging alle singalen opvangen (met microfoons of, later Direct Input boxen) en die in een balans zetten in een zogenaamde mengtafel (het nederlandse woord voor mixer), om daaropvolgend over een soort super hifi systeem weer te worden weergegeven. Men noemt dit vaak het zaalsysteem, dat net als je stereo bestaat uit een versterker en speakers. Voor de lage frequenties worden meestal losse speakers gebruikt (de subkasten) en om het signaal uit de mengtafel (dat alle frequenties bevat) te scheiden in sub-laag en al het andere, worden er processors gebruikt.
Meestal wordt er bij grotere systemen in meerdere gebieden gesplitst (sub/mid/hoog).
Hoe en wat verschilt per merk en type.
Vaak wordt bij bijvoorbeeld grote festivals enzo het sub door een losse uitgangsbus op de mengtafel aangestuurd, waardoor echt alleen de signalen zoals bas en basdrum en eventuele andere zaken die dat nodig hebben naar het echte laag toe gaan. Dit geeft vaak wat sneller controle over een strak geluid.

Een mixer werkt vaak als volgt:

Input>ingangsversterker (meestal Gain)> een equalizer> uitgangsfader (schuifbare volumeknop). Dit is dan 1 kanaal. De signalen van al de kanalen worden op een centrale bus gezet, die naar de totale uitgangsfaders toe gaat (vaak Master) en die gaat dan naar de versterkers.
Meestal hebben mengtafels nog wat extra uitgangsbussen, die vaak Aux-en worden genoemd. Dit betekend dat er op het kanaal nog wat extra "aftakpunten" zitten, extra uitgangsvolumes dus. Deze heb je voor de hoofdfader van het kanaal (Pre, vaak gebruikt voor monitors) en na de hoofdfader van het kanaal (Post, vaak gebruikt voor het aansturen van effecten, maar ook voor het los aansturen van het sublaag bijvoorbeeld). De Postfader Aux-en worden dus evenredig zachter als je het de fader van het kanaal zachter zet. Voorbeeld: als je de snare iets zachter zet wil je meestal ook dat de bijbehorende galm iets zachter wordt.
De auxen hebben vaak ook een soort eigen master, die vaak in de buurt van de Masterfaders zit.
Misschien was dit wel teveel, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Maken julli je niet te druk over al die vervelende geluidstechnici die alleen maar alles willen controleren.
Het is belangrijker dat je op het podium in balans bent met elkaar. Kijk of je samen met je versterkers zo kan opstellen dat jullie elkaar goed in balans horen en jezelf net iets meer, Hou er ook rekening mee dat (zeker bassisten!) dichtbij je versterker het laag minder goed te horen is dan iets verderop. Mocht je dan nog dingen missen, ga dan vragen om iets op je monitor. Pas wel op dat er heel veel moeilijke podia enzo bestaan, waar het moeilijk is om bijvoorbeeld de zangmonitor hard genoeg te krijgen zonder dat je alle kanten op het podium af-fluit en piept. Ontzie dus de plek waar de zang het meeste staat dus een beetje van overdreven (zeker gitaar)geweld. Dan wordt iedereen sneller blij. Over het vermogen van je gitaarset. Vind je dat jouw versterker lekker klinkt op het moment dat de drummer zo'n beetje onhoorbaar is geworden, dan is het dus teveel......
Voor kroegen en andere minder grote podia is max 50 watt vaak al ruim voldoende. (Ben zelf al jaren gelukkig met een 20/20 van Mesa Boogie, behalve op echte grote- en/of buiten podia.
Snel samengevat..
1.Communiceer altijd met de dienstdoende geluidsman/vrouw.
2.Beslis pas wat je op je monitor wilt nadat je hebt gehoord hoe je klinkt met alleen je eigen versterkers.
3.Er is voor geluidsmensen niets erger dan een niet in balans spelend bandje. (crap in = crap out, de meeste technici kunnen helaas niet toveren). Tevens is er voor bandjes niets erger dan een slechte zeikende technicus, die altijd denken het beter te weten.
4.Van beiden zijn er helaas erg veel. Is 4. de huidige stand van zaken? Zie punt 1.