PDA

View Full Version : Marshall jcm 800



Chroxy
23 juni 2004, 16:22
Ik ben nu aan het sparen voor een nieuwe versterker, dit wordt waarschijnlijk een jcm 800 combo. Niet te groot en gaat niet TE hard (handig voor thuis).

Ik wil graag een jcm 800 zodat ik van punk tot hardrock kan spelen, maar metal..? lukt dat ermee.?? Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat metallica in hun begin dagen ook jcm's speelden, klopt dit en hadden ze er een pedaal voor ofzo??

Bigfoot414
23 juni 2004, 16:38
Metal moet wel lukken op een 800. Zakk Wylde gebruikt ze ook. Maar voor de extra boost gebruikt ie wel een Boss stompboxje.

Negative K3 fan
23 juni 2004, 17:42
metallica en zakk gebruiken idd jcm800s, slayer *volgens mij* ook, een boost ervoor is misschien wel handig want als je ze zo flink wilt laten scheuren moet je ze redelijk opendraaien.

Chroxy
23 juni 2004, 18:16
gelukkig, dan had ik toch gelijk met dat o.a. metallica ze gebruikten.. het is dus mogelijk er een metal geluid uit te krijgen. Maar is dit dus mogelijk met een pedaal (en welke..?) of moet de versterker daarvoor worden omgebouwd..?

Negative K3 fan
23 juni 2004, 19:09
je hoeft de versterket niet om te bouwen, en zgn boost pedalen kun je gebruiken. Een overdrive pedaal (zoals een boss sd-1 die zakk gebruikt) wil ook wel met de volgende settings: gain:1 (of lager, iig heel laag zodat je pedaal geen scheur maakt), tone:wat je lekker vindt, level: 10 (zodat je alleen een soort volume boost krijgt als het ware). Door dat (vele) extra volume zal je versterker eerder en harder gaan oversturen>meer gain>meer scheur.

Chroxy
23 juni 2004, 22:52
ah zow.. weer iets geleerd :)
dus in principe maakt het pedaal niet veel uit, zolang ik maar de versterker erger laat oversturen..?

werkt dit trouwens alleen bij buizenversterkers of ook bij transistor..?

Bigfoot414
24 juni 2004, 00:25
Om een lekker scheurgeluid te krijgen kun je eigenlijk alleen maar een buizenbak gebruiken. Want een buizenversterker van 15 watt gaat veel harder dan een transistor met 15 watt.

Negative K3 fan
24 juni 2004, 11:28
Om een lekker scheurgeluid te krijgen kun je eigenlijk alleen maar een buizenbak gebruiken. Want een buizenversterker van 15 watt gaat veel harder dan een transistor met 15 watt.

dubieuze post...

klopt iig niks van.

en chroxy> het pedaal wat je gebruikt maakt wel enigzins uit, want elk overdrive pedaal kleurt de toon wel een klein beetje en je hebt ook pedalen die alleen maar boosten. Dit werkt bij transistor en bij buizenversterkers alleen wordt het niet erg vaak toegepast bij transistor amps.

Chroxy
24 juni 2004, 14:02
Bigfoot: ik heb een marshall 8080 (transitor) en die scheurt vind ik verschrikkelijk lekker.. dus wat je zegt klopt niet helemaal..

En negative k3 fan, bedankt voor de info. Zodra ik een JCM 800 zal ik eens met verschillende boost en overdrive pedalen gaan experimenteren om te kijken waarmee ik vind dat ik de beste scheur krijg.

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 14:15
Bigfoot: ik heb een marshall 8080 (transitor) en die scheurt vind ik verschrikkelijk lekker.. dus wat je zegt klopt niet helemaal..
.

Een Valvestate lekker klinken????? :???: Vind ik persoonlijk één van de zwakste Marshalls ooit.

Dus ben je dringend toe aan een JCM 800. Dat kan scheuren, de ballen van je lijf. Je moet zeker geen mod laten uitvoeren, gewoon pedaaltje (overdrive of distortion of evt. Boss MT-2) ervoor. Marshall reageert goed op de Boss pedaaltjes. OF euh zou boss het zo geflikkerd hebben dat ze goed reageren op de Marshalls. Zonder pedaaltje moet je met zeer veel master spelen want van zijn eigen heeft een JCM 800 niet zo veel preamp gain.

Probeer wel een JCM 800 single channel te pakken te krijgen.

En idd. alle grote metalbands hebben ooit op JCM 800 gespeeld. Was vroeger niet veel anders, buiten de ouwe JMP's.

Negative K3 fan
24 juni 2004, 18:24
Probeer wel een JCM 800 single channel te pakken te krijgen.


heel belangrijk, die twee kanaals dingen (niet de jubilees enzo) schijnen echt niet lekker te zijn.

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 19:01
Idd. K3, zoals ik al zei de single channel.

De eerste versies van de splitchannel vind ik niet goed (1982??). Heb onlangs eentje gehoord eneuh scheelt veel met een single channel.
Maar, de recentere split channels (2de helft eighties) [b]zouden [/b (??onvoldoende ervaring mee)] het ook niet slecht doen.

Richtprijzen : heb onlangs gitaarmaatje aan een goede 2x12 single channel geholpen voor 500 euro.

Chroxy
24 juni 2004, 20:22
valvestate scheuren..? ja, ik vind van wel.. :).. nouw, op versterker gebied heb ik niet erg veel ervaring: heb op een aantal transistor fender amps gespeeld, een aantal moddeling amps en 1x op een mesa boogie nomad (met een fender strat) maar daaraan mocht ik niets zelf afstellen (was van de muziekschool) en omdat het cleane liedjes waren kon ik niet veel scheuren.. Dus in mijn ogen scheurt de valvestate gigantisch vergeleken met wat ik gewend ben..

verder had ik ook al gehoord van de 1 channel jcm's, en dat de 2 channels niet al te goed zijn. Het nadeel is, dat ik in mn band ook af en toen clean meot spelen. Ik wil dus graag een 2 channel jcm anders lijkt me het onmogelijk om clean te kunnen spelen. En de jcm die ik op het oog heb is van een forumlid (weet alleen de naam even niet meer), maar ik kon hem van hem krijgen voor 400 euro.

dus doen, of toch maar echt 1 channel pakken (of een andere amp?)
maar wat is dan precies het verschil met een 2 kanaals.? slechter geluid of is het ook iets van wat je maar net beter of slechter vind klinken..?

Chroxy
24 juni 2004, 20:22
oepsie..

birt
24 juni 2004, 22:07
valvestate scheuren..? ja, ik vind van wel.. :).. nouw, op versterker gebied heb ik niet erg veel ervaring: heb op een aantal transistor fender amps gespeeld, een aantal moddeling amps en 1x op een mesa boogie nomad (met een fender strat) maar daaraan mocht ik niets zelf afstellen (was van de muziekschool) en omdat het cleane liedjes waren kon ik niet veel scheuren.. Dus in mijn ogen scheurt de valvestate gigantisch vergeleken met wat ik gewend ben..

verder had ik ook al gehoord van de 1 channel jcm's, en dat de 2 channels niet al te goed zijn. Het nadeel is, dat ik in mn band ook af en toen clean meot spelen. Ik wil dus graag een 2 channel jcm anders lijkt me het onmogelijk om clean te kunnen spelen. En de jcm die ik op het oog heb is van een forumlid (weet alleen de naam even niet meer), maar ik kon hem van hem krijgen voor 400 euro.

dus doen, of toch maar echt 1 channel pakken (of een andere amp?)
maar wat is dan precies het verschil met een 2 kanaals.? slechter geluid of is het ook iets van wat je maar net beter of slechter vind klinken..?

staar je niet te blind op bepaalde uitspraken, zo'n 2kanaals jcm800 is ook een goede amp hè!!!
maar velen prefereren de eenkanaals.

heavy-metal-thunder
25 juni 2004, 08:57
Gewoon powercords met veel gain wil best nog lukken met een valvestate, maar lead vind ik er echt niet goed mee. Veel te dun, niet die warmte van een echte lampen Marshall.
Persoonlijk vind ik de sigle channel beter klinken dan de split channels, maar als jij die goed vindt. 400 lijkt me niet echt overdreven, tenzij je transfo naar de kleurpotloden is, alle lampen op zijn, speaker versleten is...
succes ermee.

Chroxy
25 juni 2004, 12:39
precies birt, dat bedoel ik. Ik heb zelf dus geen buizenamp ervaring dus zal ik dat verschil wel horen..?

birt
25 juni 2004, 12:56
precies birt, dat bedoel ik. Ik heb zelf dus geen buizenamp ervaring dus zal ik dat verschil wel horen..?

je zal het wel horen, maar het kan zijn dat je het geluid van een 2 kanaals top vind en dan ben je er zelfs nog goedkoper van af want de meesten vragen minder voor een 2kanaals dan een 1kanaals juist omdat die 1kanaals meer gewild is :)

Chroxy
25 juni 2004, 18:24
heavy metal: wat je zegt met de lead van dat het nogal dun klinkt herken ik best wel ja, ik zit dan ook altijd te kloten met als ik een solo moet inzetten ik het geluid niet goed genoeg vind.

Ik heb voor mezelf besloten toch maar voor een 2kanaals te gaan omdat ik een clean kanaal toch echt nodig is, hij mag dan wel tegenvallen tegenover de 1kanaal versie maar ik denk dat zodra ik een jcm 800 heb ik al helemaal word weggeblazen van het topgeluid omdat ik mn valvestate nu gewend ben. Als ik dan ooit geen clean geluid meer nodig heb dan koop ik me natuurlijk wel de 1kanaals versie..

De jcm die ik wil gaan kopen van het forumlid (weet zn naam nog steeds nie..) is een jcm 800 4210, 1x 12 inch speaker, 50 watt en hij zei dat de buizen een jaar oud zijn en hij voor de rest perfect werkt..

GuitarMaster
26 juni 2004, 12:54
Ik ben dat forumlid :)
De buizen zijn inderdaad een jaar oud (maar ik heb er weinig op gespeeld, en alleen op huiskamervolume). Verder is hij gewoon in hele goede staat.

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 11:44
Ik ben dat forumlid :)
De buizen zijn inderdaad een jaar oud (maar ik heb er weinig op gespeeld, en alleen op huiskamervolume). Verder is hij gewoon in hele goede staat.

quanta costa??? Ik volg gewoon zeer strak de prijzen op van Marshalls en Les Pauls. En welk jaar is 'tie. Ik ga hem zeker niet van je afsnoepen. Of zijn het gewoon mijn zaken niet?

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 12:02
heavy metal: wat je zegt met de lead van dat het nogal dun klinkt herken ik best wel ja, ik zit dan ook altijd te kloten met als ik een solo moet inzetten ik het geluid niet goed genoeg vind.

Ik heb voor mezelf besloten toch maar voor een 2kanaals te gaan omdat ik een clean kanaal toch echt nodig is, hij mag dan wel tegenvallen tegenover de 1kanaal versie maar ik denk dat zodra ik een jcm 800 heb ik al helemaal word weggeblazen van het topgeluid omdat ik mn valvestate nu gewend ben. Als ik dan ooit geen clean geluid meer nodig heb dan koop ik me natuurlijk wel de 1kanaals versie..
.


U zal een gelukkig mens worden met jouw JCM 800. Wel nog een tip: speel erop en vind je hem goed, kopen. Vind je hem niet leuk, niet kopen ook al beweert 3/4 van het forum dat het fantastische versterkers zijn.

Ach, zonde van dat Marshall-logo ... op een Valvestate. Ik heb met mn Valvestate zitten klxten met pedaaltjes (overdrive, distortion...) andere pick ups... om toch maar een warme maar toch bijtende overstuurde klank te hebben. Gewoon een andere amp.

Clean hoeft geen probleem te zijn met een single channel (het is natuurlijk geen Fender-clean). De meeste gitaristen zetten de amp een beetje vuil voor het cleanere werk en gebruiken vb. een Boss DS1 dystopedaaltje voor te scheuren. Werkt goed.

Chroxy
28 juni 2004, 13:05
bedankt heavy-metal.. ik denk ook dat ik gelukkig ga worden met mn jcm.. :)

en met clean kan het natuurlijk wel met 1 channel.. opzich ook geen probleem maar als ik een liedje heb wat clean en distortion heeft ja, dan heb ik een probleem.. of ik moet met pedaaltjes aan de slag gaan maar ik gebruik liever de echte distortion van de versterker.. en zeker als hij zo'n goeie scheur heeft als een jcm 800..

heavy-metal-thunder
28 juni 2004, 13:21
Ik ben ook voorstander van overdrive uit de versterker en heb een grondige hekel aan pedaaljtes. Maar, onderschat de werking van een Boss distortion/overdrive op een Marshall niet. Als je de kans krijgt moet je dat eens uitproberen, gewoon voor de gein. Marshall een beetje vuil en de SD-1 niet te veel tone (gaat ie scherp) en niet te veel distortion.

Een 1 x 12 is een goede keuze, weegt niet te veel en is niet te luid. Kan je met veel Master spelen. Je zal trouwens ondervinden dat een JCM veel overdrive haalt uit de Master.

GuitarMaster
28 juni 2004, 18:05
Ik ben dat forumlid :)
De buizen zijn inderdaad een jaar oud (maar ik heb er weinig op gespeeld, en alleen op huiskamervolume). Verder is hij gewoon in hele goede staat.

quanta costa??? Ik volg gewoon zeer strak de prijzen op van Marshalls en Les Pauls. En welk jaar is 'tie. Ik ga hem zeker niet van je afsnoepen. Of zijn het gewoon mijn zaken niet?

Ik wil er dus 400 euro voor hebben, lijkt me een nette prijs. Hij is uit '83.

heavy-metal-thunder
29 juni 2004, 08:50
Mooie prijs inderdaad. Zeker als je bedenkt dat een Valvestate 80 zowat 350 euro gaat. Een JCM 800 heeft zo vééél meer te bieden.

Guinness
29 juni 2004, 13:09
heavy metal: wat je zegt met de lead van dat het nogal dun klinkt herken ik best wel ja, ik zit dan ook altijd te kloten met als ik een solo moet inzetten ik het geluid niet goed genoeg vind.

Ik heb voor mezelf besloten toch maar voor een 2kanaals te gaan omdat ik een clean kanaal toch echt nodig is, hij mag dan wel tegenvallen tegenover de 1kanaal versie maar ik denk dat zodra ik een jcm 800 heb ik al helemaal word weggeblazen van het topgeluid omdat ik mn valvestate nu gewend ben. Als ik dan ooit geen clean geluid meer nodig heb dan koop ik me natuurlijk wel de 1kanaals versie..

De jcm die ik wil gaan kopen van het forumlid (weet zn naam nog steeds nie..) is een jcm 800 4210, 1x 12 inch speaker, 50 watt en hij zei dat de buizen een jaar oud zijn en hij voor de rest perfect werkt..


Je hebt het cleane kanaal toch niet nodig? Je hebt toch een volumeknop op je gitaar.

De jcm800 2kanaals is GEEN 2203 met een extra clean kanaal, het is gewoon een hele andere versterker. Zelf ben ik er niet zo kapot van en als je de kans krijgt op een 2203/4 dan zou ik daar dus echt voor gaan hoor. Die 2203 doe je niet meer weg en de 2210 na verloop van tijd wel denk ik.

heavy-metal-thunder
29 juni 2004, 18:29
Zo zou ik het ook doen, volume wat terugschroeven want uiteindelijke worden de meer cleane passages toch wat stiller gespeeld. Maar ik ben voorstander van de JCM een "beetje vuil" en distopedaaltje ervoor. Kan gek klinken met een JCM 800 maar geloof me ik ben niet de enige die dat fantastisch vind. Even the Pro's do it...

Volledig akkoord, een Splitchannel is géén single channel met een extra optie. De techneuten gaan dat nog beter weten want is ander circuit.
Maar, het neemt niet weg dat sommige versies splitchannel meer dan aardig klinken en voor 400 euro is 't ie gematst en is alleszins betere deal dan een Valvestate.

Chroxy
30 juni 2004, 14:08
ik ga toch echt voor de 2 channel versie: ik moet te vaak overswitchen naar echt clean (zonder randje) en met de volumeknop lukt me dat niet snel genoeg (ik zit er altijd naast)

de 1channel mag dan wel beter zijn maar voor de prijs moet ik het ook niet laten: ik krijg opeens toch een veel betere versterker en mij maakt het eigenlijk niks uit dat de 1channel dan nog net wat beter is.. mijn geluid zal er toch wel op vooruit gaan

Guinness
30 juni 2004, 15:24
De one channel is niet 'net' wat beter, maar een hele wereld beter. Ik heb ze allebei gehad dus kan wel een vergelijk maken. Maar waar il je je scheur dan mee maken , met een pedaal of de top? De scheur van de 2 channel stelt niet zoveel voor hoor.

Chroxy
30 juni 2004, 16:14
de scheur wil ik met de top maken (combo in mijn geval).. maar met de scheur stelt niet veel voor, vergelijk je het dan met andere 'top'versterkers of niet..? want zelf ben ik dus alleen transistor amps gewend dus voor mij lijkt het echt al een verschil van dag en nacht als ik overstap op buizen..

Chroxy
30 juni 2004, 16:15
oeps.. dubbelpost..

Guinness
30 juni 2004, 16:58
Ik denk wel dat je gelijkt hebt als je het vergelijkt met de gemiddelde valvestate scheur, ja.

Maar de scheur uit de jcm800 kun je mischien nog opkrikken met een overdrive pedaal. Maar als je versterker je niet bevalt verkoop je hem toch voor hetzelfde geld als waar je um voor hebt gekocht dus geen man overboord...

Succes ermee...

Chroxy
30 juni 2004, 19:42
nou ja, ik hoop dus dat de scheur bevalt anders ga ik toch aan de slag met (boss) pedaaltjes en anders verkoop ik hem weer.. maar hij klinkt dus duidelijk minder dan een 1channel.. maar is het (los van het feit dat hij minder klinkt) toch nog een goede versterker of niet..?

heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 08:17
Zoals ik al schreef, 400 euro is een mooie prijs als hij nog in goede staat is. En als de klank je bevalt, waarom zou je dan twijfelen? Als je ooit de jouwe naast een single channel gaat plaatsen, zal begrijpen met wat er hier geschreven staat. De Single channel is véél meer een echte lampenversterker, zitten minder elektronische spullen in. Maar nogmaals, de jouwe gaat een wereld van verschil zijn met je valvestate, het gaat je niet veel kosten (een Valvestate VS 80 gaat in België om en bij de 300 à 350 euro). Dus, kopen die handel als hij je bevalt.

Chroxy
1 juli 2004, 08:59
precies, ik moet niet meer twijfelen maar gewwoon eens luisteren en eventueel dan kopen..

maar eerst moet ik mijn valvestate kwijt.. ik heb hem al op marktplaats aangeboden maar dr is niemand die er meer dan 225 euro voor wil betalen.. misschien nog tips waar ik hem kwijt kan.. ?

heavy-metal-thunder
1 juli 2004, 09:23
precies, ik moet niet meer twijfelen maar gewwoon eens luisteren en eventueel dan kopen..

maar eerst moet ik mijn valvestate kwijt.. ik heb hem al op marktplaats aangeboden maar dr is niemand die er meer dan 225 euro voor wil betalen.. misschien nog tips waar ik hem kwijt kan.. ?

Verpatsen aan een gekke Belg, heb dit ook gedaan... Onlangs nog eentje voor 360 verkocht.

225 euro, als het een Valvestate VS 8080 is, is dit toch wel weinig. Het is zeker geen superamp, maar uiteindelijk geeft het voor bepaalde activiteiten een Marshallsound. Jonge gasten zijn hier nog wel wild van en mankeren het geld voor een echte.

robzilla
1 juli 2004, 12:26
Ik ben dat forumlid :)
De buizen zijn inderdaad een jaar oud (maar ik heb er weinig op gespeeld, en alleen op huiskamervolume). Verder is hij gewoon in hele goede staat.

Heb je een foto?