PDA

View Full Version : De gitaar bespelen, ZONDER plectrum... help!!!



TaylorBaby
24 april 2002, 17:18
Ik heb een vraag: Hoe spelen alle mensen toch gitaar ZONDER plectrum! Ik speel nu bijna 6 maanden maar bijna altijd met plectrum! Ik speel met een zachte plectrum, en ik moet zeggen dat het erg mooi klinkt, maar ik wil ook spelen zonder plectrum.

Het fingerpicken is al zonder plectrum, en dat lukt ook goed, maar dan heb je het "slag" strumwerk nog! Dat wil ik ook graag leren. Ik heb het al meerdere keren geprobeert, maar telkens klinkt het gewoon niet. Mijn nagels erbij gebruiken, wil ook niet echt lukken! WIE helpt me aub, ik wil het dolgraag leren!!

Ik heb op mijn linkerhand, op iedere vinger veel eelt zitten, dus dat zit wel goed, moet ik soms voor het strummen ook eelt krijgen op mijn linkerhand (vingers)?!?!?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, advies, tips, foto's, site's en maakt me niets uit, als het maar helpt :wink:

mijn dank is groot!


TaylorBaby

sebass
24 april 2002, 17:44
Bij een down strum gebruik ik de nagel van mijn wijsvinger en voor een strum omhoog gebruik ik de nagel van mijn duim of het topje van mijn wijsvinger. De stand van mijn vingers is precies hetzelfde als wanneer ik een plectrum vast heb. Tussen een upstroke en een downstroke veranderd de stand van mijn wijsvinger en duim een beetje zodat ik de snaren allemaal vol raak, maar niet te diep.

mirage
24 april 2002, 20:00
in mijn lesboek stond alleen techniek om met de hand aan te slaan, gebruik wijsvinger voor zowel opstroke als downstroke...
toen ik elektrisch beest kocht heb ik ook plectrums meegenomen maar ik kan er niet mee omgaan ontdanks half uur oefenen iedere dag

Dirk_Hendrik
24 april 2002, 21:04
Zet je duim tegen de vingertop van je wijsvinger en sla met de neerslag (naar je voet dus) met de 4 vingernagels aan en bij de opslag met je duimnagel. Zo gaat het bij mij al jaren goed. Ik mocht dit trouwens niet van mijn allereerste leraar maar dat was een professionele eikel.

gangsta
24 april 2002, 21:13
bij mij was het trouwens andersom, ik kon in het begin nix met een plectrum. (ik gebruik dezelfde manier als seabass.)

sickpunk
27 april 2002, 23:01
zorg ervoor dat de nagels van je wijsvinger en van je duim een stuk langer zijn(zolang als jij wil) die kan je dan nml. als "plectrum" gebruiken, heb k ook een tijd gehad maar ben weer verder met plectrum gegaan omdat k veel nr's speel waarbij je losse noten en accoorden moe spelen en dan is dat makkelijker(vin k)

sickpunk
27 april 2002, 23:01
zorg ervoor dat de nagels van je wijsvinger en van je duim een stuk langer zijn(zolang als jij wil) die kan je dan nml. als "plectrum" gebruiken, heb k ook een tijd gehad maar ben weer verder met plectrum gegaan omdat k veel nr's speel waarbij je losse noten en accoorden moe spelen en dan is dat makkelijker(vin k)

TaylorBaby
29 april 2002, 13:00
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga het eens proberen, het lijkt me nog steeds lastig, en zeker met nagels, die laat ik toch niet groeien, ik erger me er nogal aan.

Met duim tegen bovenkant van de wijsvingers aan, dat lijkt me dan nog de beste methode...

ik ga het proberen, thanks!

dirkw83
29 april 2002, 20:35
ik vind het met plectrum juist onmogelijk. Klinkt wel anders, dat wel.

Stefan16384
16 mei 2002, 00:33
Ik heb mezelf gelijk aangeleerd om zonder plectrum te spelen. Het duurde ff maar het leek makkelijker te gaan dan met plectrum, die dingen zijn echt een ramp (voor mij dan....) Ik speel inderdaad ook met duim op mijn wijsvinger, zonder dat ik mijn nagels lang hoef te laten groeien (ik houd ze ook niet extreem kort....)

MetalliCat
16 mei 2002, 17:51
Maarre als je met de top van je wijsvinger een upstroke doet krijg je toch een heel ander geluid als dat je et met je nagel doet...? Of is dat nou juist de bedoeling...? :|

Stefan16384
16 mei 2002, 19:24
Op 2002-05-16 17:51, schreef MetalliCat:
Maarre als je met de top van je wijsvinger een upstroke doet krijg je toch een heel ander geluid als dat je et met je nagel doet...? Of is dat nou juist de bedoeling...? :|


Dan zit daar dus je duim met een nagel....

dirkw83
16 mei 2002, 20:51
je moet ook niet met je vel aan slaan natuurlijk.

MetalliCat
16 mei 2002, 21:56
Op 2002-04-24 20:00, schreef mirage:
in mijn lesboek stond alleen techniek om met de hand aan te slaan, gebruik wijsvinger voor zowel opstroke als downstroke...
toen ik elektrisch beest kocht heb ik ook plectrums meegenomen maar ik kan er niet mee omgaan ontdanks half uur oefenen iedere dag


Dat is dus zonder duim....en et lijkt me raar dat je met een upstroke met je wijsvingernagel aan de snaren gaat zitten peuteren

lfnanirbas
11 juli 2002, 13:58
Ik kan absoluut niet met een plectrum spelen. Ik heb er denk ik een stuk of 15 liggen, verschillend in dikte en groote, maar er is er geeneen bij waar ik echt mee kan spelen. Wel om te tokkelen, maar strummen gaat gewoon niet. Ik verlies ze tijdens het strummen en ik vind het geluid van de plectrum tegen de snaren vervelend. Net of je een stukje karton tussen je spaken doet (vroeger als kind zijnde in iedergeval, lol)

Crutch
11 juli 2002, 14:57
Het hangt eigenlijk ook een beetje je van het ritme af wat je wilt spelen.
Met bijvoorbeeld veel stops ik het fijner om met vier nagels aan te slaan (vind ik), maar hammerons en pulloffs hoor je dan niet zo goed.
Voor het aanslaan van verschillende groepen snaren zoals bijvoorbeeld eerst de laaste 3 dan de middelste 3 en noem maar op, is het makkelijker om met je wijsvinger en duim te werken.

Ik heb ook een methode met alleen mijn duim geleerd, hiermee gebruik je niet je nagel.
Je krijgt een heel ander geluid en ook kun je veeeel gecontroleerder je snaren raken.
Speelt ook veel lekkerder vind ik.

En wat plectrum betreft: Mensen blijf oefenen totdat je m vast kunt houden en er goed mee kunt spelen, net zoals het leren van accooden in het begin.
Het geluid van een plectrum klinkt wat minder mooi bij accoustisch maar er zijn plectrums met een coating die echt een heel lekker en warm geluid uit je gitaar toveren.

Laat het een uitdaging voor je zijn om dit soort technieken door te krijgen.

Leen Kap
12 juli 2002, 22:08
Als je dit soort beginnersvragen hebt zou ik gewoon een poosje op les gaan. Heb ik op een gegeven moment (veel te laat dus) ook gedaan. In een paar lessen los je problemen op waar je anders maanden mee aan het worstelen bent. Je gaat dan ineens heel hard vooruit.