PDA

View Full Version : Big muff



phx
23 juni 2004, 13:47
Ik heb zojuist deze muff gekocht:

http://www.afraid-of-sunlight.com/phx/gear/bif_muff.jpg

kan iemand mij iets over deze ussr green muff vertellen. Wat is het bouwjaar (ongeveer)?


greez PHX

jaywalker
23 juni 2004, 15:53
Ik kan je der 1 ding over vertellen:

























DEZE MUFF IS OUD :-D

bobdieleman
23 juni 2004, 19:41
eind 80 begin 90 VETT DING!!

bat
23 juni 2004, 20:42
Midden jaren 90. Ik heb er zelf ook zo eentje gehad, gekocht in 1995 of zo, toen waren ze net een paar maanden op de markt.

Hoewel ze naar ik heb horen zeggen minder goed zijn dan een originele EH Big Muff Pi (of de huidige USA reissue van EH), kreeg je voor het geld (100 gulden of daaromtrent) heel veel waar. Hij 's vanaf het moment van aankoop mijn standaard distortion geweest in mijn toenmalige band. In combinatie met mijn onvolprezen Yamaha overdrive pedaaltje (geen idee welk type) de voor mij ideale OD, distortion en solo geluiden.

Origineel heeft ie geen adapteraansluiting, maar die is met een beetje handigheid wel te fabriceren met wat onderdeeltjes uit de elektrowinkel.

phx
23 juni 2004, 20:47
gekocht voor: €50,- :P :P :P
kzal hem vandaag of morgen wel binnenkrijgen van vriend TPG, meld ik meteen hoe die klinkt

PHX

dejohan
24 juni 2004, 01:56
gekocht voor: €50,- :P :P :P
kzal hem vandaag of morgen wel binnenkrijgen van vriend TPG, meld ik meteen hoe die klinkt

PHX

Ik wil geen spelbederver zijn, maareuh, 50 euro is veel teveel. Een nieuwe Russian Bif Muff koop je voor 55€. http://www.musicmakerpricebreaker.com/v2/details.asp?prodid=81040&taal=0


Dat zie je wel vaker, dat mensen tweedehands pedaaltjes kopen die te duur zijn. Net op ebay, koopt iemand een tweedehands Boss DS-1 voor 56 €, terwijl die nieuw 59 is!!!

jaywalker
24 juni 2004, 13:11
gekocht voor: €50,- :P :P :P
kzal hem vandaag of morgen wel binnenkrijgen van vriend TPG, meld ik meteen hoe die klinkt

PHX

Ik wil geen spelbederver zijn, maareuh, 50 euro is veel teveel. Een nieuwe Russian Bif Muff koop je voor 55€. http://www.musicmakerpricebreaker.com/v2/details.asp?prodid=81040&taal=0


Dat zie je wel vaker, dat mensen tweedehands pedaaltjes kopen die te duur zijn. Net op ebay, koopt iemand een tweedehands Boss DS-1 voor 56 €, terwijl die nieuw 59 is!!!


dat is toch een andere muff.

Anyway ik ook een vintage muff usa! :D

phx
24 juni 2004, 20:06
idd, dat is die nieuwe kunstoffen muff die johan bedoeld. Deze is natuurlijk van staal en is waaaayyyy bigger (7 cm hoog!! :cool: , je moet je voet van de vloer halen om hem aan te zetten). Hij klinkt super, minstens net zo lekker als die van Jaywalker (de nyc original)


greez PHX

bat
24 juni 2004, 21:09
Tja, ik moet dejohan toch volgen in zijn redenatie. Nieuw kostten deze pedalen destijds 100 gulden of zo (zie mijn eerdere post) en dat was echt een metalen bak (gietijzeren onderkant zelfs), loeizwaar en oerdegelijk. En afkomstig uit Rusland.

Maar goed, het gaat er vooral om dat ie lekker klinkt. en dat doet ie, weet ik uit ervaring.

phx
24 juni 2004, 21:47
dan nog het verschil tussen (wat men zegt) russian: distortion, usa: meer fuzzz? is dat zo? ik vind mijn russian green wel eerug fuzz hoor, en ik ken de usa van geluid, jij ervaring hiermee bat?


PHX

bat
24 juni 2004, 22:10
Heb nooit een "echte" Big Muff mogen proberen helaas. Van wat ik heb horen zeggen komt de huidige reissue uit de US erg dicht in de buurt van het origineel, waar de huidige Russische nog wel wat afwijkt. De Rus die jij hebt (en ik had) werd in de Guitar van juni vorig jaar beschreven als:


(...) the original big green Sovtek (...) are great value, but in my opinion they're a little duller sounding than original '70s units

Echt Fuzz is het natuurlijk niet, daar istie wat te rauw voor (vind ik), maar het is ook beslist iets anders dan een Boss distortion pedaaltje. Destijds ging het Boss pedaaltje een week na aankoop van de Muff weg. Ik vond er helemaal niks meer aan.

dejohan
25 juni 2004, 11:40
Tja, ik moet dejohan toch volgen in zijn redenatie. Nieuw kostten deze pedalen destijds 100 gulden of zo (zie mijn eerdere post) en dat was echt een metalen bak (gietijzeren onderkant zelfs), loeizwaar en oerdegelijk. En afkomstig uit Rusland.

Maar goed, het gaat er vooral om dat ie lekker klinkt. en dat doet ie, weet ik uit ervaring.

Dan zijn de prijzen toch veel gedaalds. Een nieuwe USA kost iets van een 78€.

bat
29 juni 2004, 22:55
Tja, ik moet dejohan toch volgen in zijn redenatie. Nieuw kostten deze pedalen destijds 100 gulden of zo (zie mijn eerdere post) en dat was echt een metalen bak (gietijzeren onderkant zelfs), loeizwaar en oerdegelijk. En afkomstig uit Rusland.

Maar goed, het gaat er vooral om dat ie lekker klinkt. en dat doet ie, weet ik uit ervaring.

Dan zijn de prijzen toch veel gedaalds. Een nieuwe USA kost iets van een 78€.

Ik had het over de rus die phx aangeschaft heeft.

En 78 euro voor een USA (die beter heet te zijn) is ook nog behoorlijk betaalbaar lijkt mij. Is immers ook maar 161,50 gulden.

phx
30 juni 2004, 21:38
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn muff. Ik heb hem naast een originele usa muff gehoord (zonder led jaren 70/80) en klinken bijna exact hetzelfde. Mijn groene muff heeft wel veel meer laag, dat valt wel op.

PHX

bat
30 juni 2004, 22:31
Waar heb je hem trouwens vandaan? Ik had op mijn oude namelijk net zulke streepjes gezet als op deze staan en ik begin een beetje nieuwsgierig te worden...

phx
1 juli 2004, 08:12
via marktplaats gekocht (2 weken geleden). Hij is errrug ge-relic-t (nederlands?) en klinkt super. Kheb alleen de switch na moeten kijken die deed nl igjaijgijsgdijdsij als je hem intrapte, nu niet meer gelukkig. Zit ook geen adapter aansluiting aan, gebruik ik toch niet.


greez PHX

Epic
1 juli 2004, 10:37
Heb die groene ook gehad in 1995, met houten kistje :D !! Cool geluid, alleen niet zo solide constructie, en ook niet zo flexibel. Ik denk dat ie het best tot z'n recht komt op een marshallachtige versterker, op mijn cleane fender geluid klonk het niet zo goed. maarja, ik wilde toen smashing pumpkins spelen...

bat
3 juli 2004, 17:54
Ik gebruikte hem over een Session Sessionette 75. Die was nog gerelicter dan hoe deze Big Muff eruit ziet haha, maar een geweldig geluid.

Meer en meer baal ik ervan dat ik al dat spul verkocht heb.

phx
3 juli 2004, 19:03
respect respect... muff gisteravond nog gebruikt bij optreden, tijdens de soundcheck keek de geluidsman zo: :angry:

Ik keek zo: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Lekker veel laag en soepele Santana a like sound (in combi met mijn Les Paul) boven de 12e fret

Globetrotter
6 juli 2004, 23:43
Is de Big muff een goede overdrive? Spreekt me ook wel aan, klinkt wel heel vet, ik vraag me af, is hij wel zo geschikt om bv. strummings etc. mee te doen, dan wel om riffs en solowerk te doen. Is hij anders niet wat zwaar (bedoel eigenlijk, wanneer je op meer dan 2 snaren tegelijk speelt...), en wat geeft hij op een transistorbakje, of komt hij enkel echt tot zijn recht op een lampenbak zoals bv. de tubescreamer van Ibanez...
Cheers,

Bart

Rooligan
7 juli 2004, 07:07
Ik heb sinds enige tijd het kleine broetje van de Big Muff in mijn bezit: de Double Muff.

Ik heb slechts 1 keer over de Big gespeeld, dus ik kan niet direct een vergelijking opzetten met de Double. Ik ben wel zeer tevreden over die Double; blijft een aparte sound. Het is (vind ik) net een wilde overdrive met een eigenaardig fuzz-randje. Hij heeft een switch (mode 1 & 2) en twee "gain"-draaiknoppen. In mode 1 kun je slechts 1 gain gebruiken, in mode 2 beide. Enige nadeel vind ik de enorme volumetoename wanneer de gainknoppen verder opengezet worden. De Double heeft dus geen volumeknop (enige minpunt).
Maar al met al ben ik zeer tevreden! Zeker voor 50 euro (nieuw in de winkel).
Ik zou zeggen, probeer deze ook eens uit...

Rooligan
7 juli 2004, 07:07
Ik heb sinds enige tijd het kleine broetje van de Big Muff in mijn bezit: de Double Muff.

Ik heb slechts 1 keer over de Big gespeeld, dus ik kan niet direct een vergelijking opzetten met de Double. Ik ben wel zeer tevreden over die Double; blijft een aparte sound. Het is (vind ik) net een wilde overdrive met een eigenaardig fuzz-randje. Hij heeft een switch (mode 1 & 2) en twee "gain"-draaiknoppen. In mode 1 kun je slechts 1 gain gebruiken, in mode 2 beide. Enige nadeel vind ik de enorme volumetoename wanneer de gainknoppen verder opengezet worden. De Double heeft dus geen volumeknop (enige minpunt).
Maar al met al ben ik zeer tevreden! Zeker voor 50 euro (nieuw in de winkel).
Ik zou zeggen, probeer deze ook eens uit...

Rooligan
7 juli 2004, 07:08
Ik heb sinds enige tijd het kleine broetje van de Big Muff in mijn bezit: de Double Muff.

Ik heb slechts 1 keer over de Big gespeeld, dus ik kan niet direct een vergelijking opzetten met de Double. Ik ben wel zeer tevreden over die Double; blijft een aparte sound. Het is (vind ik) net een wilde overdrive met een eigenaardig fuzz-randje. Hij heeft een switch (mode 1 & 2) en twee "gain"-draaiknoppen. In mode 1 kun je slechts 1 gain gebruiken, in mode 2 beide. Enige nadeel vind ik de enorme volumetoename wanneer de gainknoppen verder opengezet worden. De Double heeft dus geen volumeknop (enige minpunt).
Maar al met al ben ik zeer tevreden! Zeker voor 50 euro (nieuw in de winkel).
Ik zou zeggen, probeer deze ook eens uit...

phx
7 juli 2004, 09:21
Is de Big muff een goede overdrive? Spreekt me ook wel aan, klinkt wel heel vet, ik vraag me af, is hij wel zo geschikt om bv. strummings etc. mee te doen, dan wel om riffs en solowerk te doen.


NEE, nee en nog eens nee. Big muff is een fuzz/distortion/chorus in een (zo is het mischien het beste te beschrijven). Het is dus al helemaal geen overdrive zoals bijv de buisschreeuwer van ibbi. Solowerk klinkt wel goed, riffs minder. En sla aub niet meer dan 2 snaren tegelijk aan, anders klinken alle akkoorden het zelfde nl.

Vanwege de frequenty is hij ook niet optimaal geschikt voor het spelen in een band met nog een gitarist (die geen muff gebruikt), je valt dan nl helemaal weg (trust me, I tried last week).

greez PHX

bat
7 juli 2004, 20:28
wat dat laatste betreft: da thangt er helemaal vanaf. Ik blaasde de tweede gitarist ongeveer weg mat m'n big muff.

Rutger
8 juli 2004, 00:00
He luitjes, t lijk me leuk een originele '70-s Big Muff te pakken te krijgen, maar eerst ff een paar vraagjes die ik ook aan jaywalker gesteld heb:

- klinkt ie goed i.c.m. fender buizenamps? ik heb nl een Blackface Bandmaster en speel strat/tele.
- zijn ze eenvoudig te verkrijgen of moet je de hele wereld afstruinen?
- wat betaal je ervoor?
- zijn er ook goede replica's van de originele '70-s Big Muff? ik bedoel dan ook exacte replica's zonder getweak of gemod.

Alvast bedankt!