PDA

View Full Version : Scalloped neck



Luuk'm
23 juni 2004, 12:00
Ben erg benieuwd hoe een scalloped neck speelt!
heeft iemand hier enige ervaring mee?

luuk'm

skabouter
23 juni 2004, 12:24
ik heb er nu een paar keer over gespeelt, en k vind het erg fijn. vooral bij solo`s, maar het viel me mee hoe goed het ook nog speelt met (barré) chords. alles gaat zeg maar soepeler. shreds, solo`s, riffjes, benden enzo.
en het schijnt ook nog goed te zijn voor je algemene techniek, omdat je leert de snaren minder hard in de drukken, en dat komt van pas bij het spelen op unscalloped necks.
niets dan voordeel, zou ik zeggen....................

wie kan er met een nadeel komen ?

Stitch
23 juni 2004, 12:36
once you go there, you can never go back :)

skabouter
23 juni 2004, 12:43
nee, dat schijnt dus niet het geval te zijn. het spelen op normale gitaren wordt er alleen maar beter door. maar ok, het kan zijn dat je het zooo lekker vind dat je niet anders meer wilt, nee :D
maargoed, das niet echt een nadeel

JvD.
23 juni 2004, 12:43
wat is het? ik heb al gegoogled maar vind alleen jurken met scalloped neck...



ah, kep het:
http://webpages.charter.net/cynthias/scal-fb.jpg

Swan
23 juni 2004, 12:47
ik heb er nu een paar keer over gespeelt, en k vind het erg fijn. vooral bij solo`s, maar het viel me mee hoe goed het ook nog speelt met (barré) chords. alles gaat zeg maar soepeler. shreds, solo`s, riffjes, benden enzo.
en het schijnt ook nog goed te zijn voor je algemene techniek, omdat je leert de snaren minder hard in de drukken, en dat komt van pas bij het spelen op unscalloped necks.
niets dan voordeel, zou ik zeggen....................

wie kan er met een nadeel komen ?


dat je in de agressie van t nr te hard drukt en alles out of tune gaat :p

lupoloco
23 juni 2004, 12:52
wat is het? ik heb al gegoogled maar vind alleen jurken met scalloped neck...

zie de yngwie malmsteen signature strat van fender

http://home.online.no/~n-johano/Sign%20Fender%20japan%20poster%2095.jpg

Raffel
23 juni 2004, 13:07
grote nadeel is dus het overschakelen naar scalloped. Omdat je teveel druk op de fretten zet, klinkt alles net iets te hoog in verhouding met elkaar. Zeker bij dunne snaren. Als je er eenmaal aan gewend bent is het wellicht fijner, maar ik zie persoonlijk alleen de voordelen bij de 21 t/m 24e fret, omdat je daar veel sustain verliest als je niet hard genoeg op de fret drukt. Daar is de invloed op de toonhoogte ook niet zo hoog. Ik zie niet het voordeel in van je hele nek gescalloped, vooral niet bij de eerste frets. Heeft gewoon geen zin. Ik heb overigens bij 1 gitaar de laatste 4 fretten naar beneden gevijld. Het werkt zeker niet slecht.

amon
23 juni 2004, 13:56
ik zat daar ook aan te denken, om de laatste paar frets naar beneden te vijlen, maar hoe zit dat met de inlay? ik heb een rg met sharkfin inlays. ik ben daarom bang dat als ik ga vijlen, ik mn inlays mee eruit vijl ofzo...

EmgMaster
23 juni 2004, 14:06
zit er dik in dat je je inlay verkloot ja, maar ik weer niet hoe diep dat erin zit

Swan
23 juni 2004, 14:07
heb je inlays in je frets? :roll:

Raffel
23 juni 2004, 14:29
dubbele post

Raffel
23 juni 2004, 14:29
als je MOP stipjes hebt zit het er in ieder geval HEEL diep in. Als ik invijl, worden die stippen ook mee afgevijld en ze blijven zichtbaar en worden niet eens kleiner o.i.d. naar mate je dieper vijlt.
Ik denk niet dat dat bij sharkfins heel anders zal zijn.

Maar je bepaalt uiteindelijk zelf tot hoever je wilt vijlen, dus weet je precies waar je wil ophouden. Het is echter wel een delicaat taakje, als je wil dat het er ook nog een beetje uitziet naderhand. Je bent er wel wat uurtjes mee kwijt.

Monty
23 juni 2004, 15:10
Ik heb een strat die gescalloped is (zie webshotlink beneden en dan fender squier/esp). Op zich speelt het fijn voor bends, maar ook voor snelle loopjes. Je heb immers niet meer die weerstand van het fretboard. Dat het alleen nut heeft in de hoge posities is bullsh*t. Je soleert ook vaak genoeg in het midden van de hals (bijv Am) dan heeft het ook voordelen voor benden en loopjes.

Bij mij zijn eerst de dots eruit gehaald, daarna gescalloped en daarna nieuwe dots erin gezet. Ik speel zelf met .010 en dat je akkoorden vals gaan klinken als je barrés pakt is hier niet aan de oorde (dus ook niet waar tenzij je echt hard duwt). Je moet gewoon je hals gewoon opnieuw goed afstellen.

Nadeel is alleen dat je fretranden beter voelt nu het niet 1 lijn is maar allemaal grote hobbels. Persoonlijk speel ik toch liever op een gewone fretboard met wat hogere frets. Daarom staat ie ook vaak te verstoffen :lol:

Raffel
23 juni 2004, 15:24
mja, niemand heeft het over het geen 'nut' hebben van scallops op lagere fretten. Ik neem bij deze aan dat je doelt op mijn post, waarin ik zei: Dat ik PERSOONLIJK geen voordelen ondervind van een geheel gescallopte nek.

Ik heb eigenlijk geen zin om een welles/nietes verhaal te beginnen, maar ik hoor het verschil dus meteen als ik een akkoord speel op een gescallopte nek of niet. Zonder scallop vind ik het stukken strakker klinken, omdat je toch niet op iedere snaar even veel druk uitoefent. En ik mag dan op .10 setjes spelen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet. En ondanks dat mensen die op .009 spelen sowieso al minder druk uitoefenen, is het verschil dan nog groter op lagere/bredere frets.

Luuk'm
23 juni 2004, 15:45
zozo 14 post in `n halve dag!

Hoe kwam ik hier nu op?
Ik was `n beetje aan `t koekeloeren op warmoth.com
omdat ik er over zit te denken wat onderdeeltjes te gaan bestellen
en dan in elkaar te priegelen. Ik kwam daar de halfscalloped neck tegen.
Hierbij is je neck vanaf de 12e fret scalloped. probleem opgelost lijkt me.
Je zou dus eigenlijk 2 gitaren moeten hebben.. èèn voor je slag en
èèn voor je solo`s. Aan de andere kant moet je sowieso zo veel mogelijk
gitaren hebben :lol:...
Ik denk dat ik er `s eentje ga testen

Thijssie
23 juni 2004, 15:46
niets dan voordeel, zou ik zeggen....................

wie kan er met een nadeel komen ?


Dat een lompe beer, zoals ik, zo vals klinkt als een valse nicht in een hetro vrijgezellenbar :D

EmgMaster
23 juni 2004, 17:43
heb je inlays in je frets? :roll:

Veil jij je frets weg als je een scalloped neck wilt hebben? :roll:

Anders Destium
23 juni 2004, 17:52
Ik heb een gitaar met 21t/m24e fret gescalloped, maar ik ondervind er niet echt een voordeel van. Ik heb er eerder last van dan dat ik er baat bij heb. De belangrijkste reden dat Yngwie scallops heeft (zegt ie zelf) is dat hij zo heel makkelijk subtiele bends en vibrato's kan maken, dat doet hij ook erg vaak.

Het feit dat je met scallops geen weerstand meer zou hebben op je toets is gelul. Normaal gesproken heb je dat ook al niet, omdat je met je snaar eigenlijk je toets nooit raakt, tenzij je lomp hard drukt (waardoor het vals gaat klinken).

Rubenios
23 juni 2004, 18:14
malmsteen is gewoon een mietje, hoeft ie minder te drukken met shredden...

fred dons
23 juni 2004, 18:19
sorry Anders maar tot de 12 fret raken je vingers de toets wel en zul
je met een full scallop dus wel merken dat je minder weerstand heb
(met name met bends)
ik heb 4 gitaren met een full scalloped nek en ieder die die gitaren probeert (o.a. skabouter :D ) merkt de verminderde weerstand

op de hoge posities is het verschil wel minimaal echter ik merk zelf dat ik een rondere toon krijg bij gitaren met een partial scallop waarbij ik switch tussen een plek die gescalloped is en de fret er naast

Luuk'm
23 juni 2004, 20:18
Het blijkt hier dus wederom om een kwestie van smaak te gaan.
Iedereen wil een andere feel.
De een valt op blondjes, de ander brunettes..
Ik blijf er bij zoveel mogelijk gitaren te hebben :-D

Monty
23 juni 2004, 20:48
Het feit dat je met scallops geen weerstand meer zou hebben op je toets is gelul. Normaal gesproken heb je dat ook al niet, omdat je met je snaar eigenlijk je toets nooit raakt, tenzij je lomp hard drukt (waardoor het vals gaat klinken).

Niemand raakt met zijn snaar de toets, maar WEL met je vingers. Hoe verklaar je anders de troep op je fretboard na een jaar niet schoonmaken of de slijtageplekken die je op oude Fenders altijd ziet op de toets.

gershwin5150
23 juni 2004, 21:30
Je kan omdat je weinig weerstand hebt op de lage posities ook goed snelle vibrato's maken. Dat is dus een groot voordeel van een scalloped hals.
Voor de rest is het puur een kweste van smaak.
Malmsteen beweert altijd dat een scalloped hals juist moeilijker speelt dat een gewone hals, maarja die man beweert wel meer....

Anders Destium
23 juni 2004, 23:47
Het feit dat je met scallops geen weerstand meer zou hebben op je toets is gelul. Normaal gesproken heb je dat ook al niet, omdat je met je snaar eigenlijk je toets nooit raakt, tenzij je lomp hard drukt (waardoor het vals gaat klinken).

Niemand raakt met zijn snaar de toets, maar WEL met je vingers. Hoe verklaar je anders de troep op je fretboard na een jaar niet schoonmaken of de slijtageplekken die je op oude Fenders altijd ziet op de toets.

mensen die een Fender hebben kunnen gewoon niet spelen :D

Raffel
24 juni 2004, 08:42
Je kan omdat je weinig weerstand hebt op de lage posities ook goed snelle vibrato's maken. Dat is dus een groot voordeel van een scalloped hals.
Voor de rest is het puur een kweste van smaak.
Malmsteen beweert altijd dat een scalloped hals juist moeilijker speelt dat een gewone hals, maarja die man beweert wel meer....

ik denk dat het moeilijker is om te leren (als het tenminste gaat om een geheel gescallopte nek) als je iets anders gewend bent. Maar dat is met alles. Probeer maar eens op een fretloze gitaar te spelen. Je wil constant een bend doen, maar dat gaat dus niet :)

jorrit
24 juni 2004, 08:52
wat nou tuurlijk raakt je snaar de toets van je hals wel. of jij hebt een actie van een halve cm ofzo bij je topkam. bij de eerste (gokje) 7 a 8 frets raak je zoweizo je toets zowel met je vinger als snaar...

Raffel
24 juni 2004, 10:16
hmm toch eens checken vanavond :D

amon
24 juni 2004, 13:34
@ fred dons: jij bent hier de inlay-expert, als ik het zo mag noemen, wat denk jij van die sharkfin inlays in een ibanez rg? zou ik daar makkelijk wat mm van de tots/inlay af kunnen halen om de laatste paar vakjes te scalloppen? of vijl ik dan door de inlay heen, zodat je aan de zijkantjes, vlak naast de frets nog wat restjes inlay ziet zitten en in het midden van het vakkie alleen maar de toets ziet?

Alain
24 juni 2004, 13:57
Hangt ervan af. Ibanez zijn sharktooth inlays. Bij mijn Rg, waar het wel dots waren, heb ik de dots eruit gevijld. Let dus op.

amon
24 juni 2004, 15:28
ja, sharktooth/-fins, boeit niet zoveel. bij bij dus sharktooths eigenlijk

fred dons
25 juni 2004, 07:42
ik weet niet hoe dik de inlays zijn op een RG maar als je net zo dik zijn
als op een JEm dan kun je behoorlijk diep scallopen
ik heb een Jem nek waar ik de inlays vervangen heb (was groen plastic en is nu wit parelmoer) en het viel me dus op dat de inlays ook op het gescallopte gedeelte net zo diep waren in gelegt (en er bleef genoeg over)

ik zou beginnen met een goede ronde vijl op de hoogste posities omdat dat daar het minste hout weg hoeft, je merkt dan ook hoe dik de inlays zijn, als je twijfelt kun je zonder veel risico scallopen tot de 9 fret (t/m de 12e hoeft er weinig hout weg en op de 11 en 10e fret zit geen positie aanduiding)
plak wel van te voren de frets goed af omdat je gegarandeerd een keer uitschiet met je vijl (ik doe meestal meestal 5 stukjes plakband over de frets en als ik klaar ben schuif ik het plakband een fretje op)
als je haast heb en wat meer dapper bent ingesteld kun je ook een dremel gebruiken, daar is een schuurkopje voor dat precies tussen de hoogste frets past en waarmee je snel veel hout kan weg schuren (ook hier geld goed afplakken!!)

amon
25 juni 2004, 13:26
ok, bedankt!

maareh, als ik dan gevijld heb, daarna afgeschuurd, dan zullen die inlays lang niet zo mooi worden als de inlays van de vakjes die ik niet scallop. moet ik zeker ook nog eindeloos gaan polijsten?

fred dons
25 juni 2004, 17:47
afhankelijk van het materiaal valt het mee, echt parelmoer is geen probleem
plastic zul je moeten naschuren met schuur papier van minimaal 600 grit
(it sowieso geen slecht idee ook als je geen inlays heb of parelmoer)
je blijft met hetzelfde stukje schuurpapier schuren totdat de inlay weer
gaat glanzen (het papier gaat als polijst werken na verloop van tijd)

als je daarna olied en waxed ziet je nek er weer als nieuw uit

Luke-wannabe
18 juli 2005, 19:24
heb je inlays in je frets? :roll:

Veil jij je frets weg als je een scalloped neck wilt hebben? :roll:


Ja ik vond het ook al een vrij onnozele opmerking...

H.Manback
19 juli 2005, 00:11
Reageer jij op iets onnozels van een jaar terug :roll:

Vrij onnozele opmerking dacht ik zo :razz: