PDA

View Full Version : Plectrums, waar laat je ze?



moretel
5 september 2001, 17:36
Als ik een stukje speel(fingerpicking) zonder plectrum stop ik deze altijd in mijn mond. In een stuk waarin je een paar maal moet wisselen kan dat wel eens lastig zijn. Reserve plectrums zitten altijd in mijn broekzak. Maar soms.... waar is mijn plectrum gebleven? Hoe lossen andere gitaristen dit op?

Rectifier
6 september 2001, 13:37
Als je een gitaar hebt met slagplaat,haal er dan een schroefje uit ergens,en daar duw je je plectrum half tussen.Wil prima,alleen wel op een plek waar je hem er weer snel tussenuit kan halen.Bovenkant van de body is kloten,want dan moet je er met je nagels tussen.Ik kon hem onder de toonknop kwijt.(dus tussen de slagplaat en de draaiknop zelf) Kan ook. Maar je kan ook een stukje plakband aan de onderkant van je body plakken en daar een paar reserve plectrums tussen plakken.Doen sommigen ook wel.
Sukseks!

taylor
6 september 2001, 23:22
ik kan er vandaag 20 kopen een morgen vind ik er nog maar 10.

ik heb ze over al een nergens.

Ibanez
7 september 2001, 20:41
stop ze in een plectrum opberg doosje.

Jimi Hendrix
7 september 2001, 21:37
Trouwens, net als afgeragde gitaren klinken afgerade plectrums beter...
Met nieuwe klinkt het altijd k**

taylor
7 september 2001, 22:29
ja ik vind nieuwe plectrums ook niet zo je moet ze toch wel inspeelen.

ik gebruik ook plectrums die soms al +- 6 a 7 jaar oud zijn.

Ic3gl0vE
8 september 2001, 14:24
Op 2001-09-07 21:29, schreef taylor:
ja ik vind nieuwe plectrums ook niet zo je moet ze toch wel inspeelen.

ik gebruik ook plectrums die soms al +- 6 a 7 jaar oud zijn.


Ik had ooit zo'n fender medium ding en na twee maanden had 'ie nog maar 2 hoeken...
kloteding
Dunlop rulez :smile:

taylor
8 september 2001, 20:07
oh ik heb echt nog zeer oude dikke van fender doen het nog steeds :smile:

Jimi Hendrix
8 september 2001, 21:23
Speel je heel weinig ofzo, taylor?
die van mij zijn ingespeeld na een weekje toonladders raggen, en dan na twee maanden op....

taylor
8 september 2001, 23:04
nee hoor

ik bedoel ik heb sommige die gewoon en paar jaar heb liggen ik gooi ze gewoon niet weg.die zijn dus hellemaal kapot gespeeld sommige is gewoon van druppel vorm naar en soort van ronde vorm gegaan.

nieuwe is ook niks mis mee maar net wat je zegt en maandje ofzo speelt het toch fijner vind ik dan

ik koop ze niet zo vaak dus misschien is het wel en gewenning geworden

taylor
11 september 2001, 23:37
tevens gebruik ik doorgangs dikke plectrums dus die knappen niet in 2e(die slijten alleen)

laaste tijd speel ik ook wel op mediums is ook wel fijn.

Jimi Hendrix
12 september 2001, 09:25
Ja, dikke plectrums klinken ook dikker, dus lekkerder voor vooral clean soleren.

Ibanez
12 september 2001, 19:06
Op 2001-09-08 13:24, schreef Ic3gl0vE:


Op 2001-09-07 21:29, schreef taylor:
ja ik vind nieuwe plectrums ook niet zo je moet ze toch wel inspeelen.

ik gebruik ook plectrums die soms al +- 6 a 7 jaar oud zijn.


Ik had ooit zo'n fender medium ding en na twee maanden had 'ie nog maar 2 hoeken...
kloteding
Dunlop rulez :smile:
Inderdaad

Ibanez2001
18 september 2001, 21:49
Ik heb zelf ook altijd een pesthekel aan plectrums, vooral als ik ze na een minuut of vijf, hooguit zes weer kwijt ben. Wat ik heb gedaan is een gaatje in mijn plectrums geboord, ze aan een ketting om m'n nek heb gehangen en ik raak ze nooit weer kwijt, tenminste als ik ze dan aan de ketting doe. Een vreselijk raar idee voor zo'n idioot probleem, maar het helpt wel.

Kitaarhiero
21 september 2001, 18:30
Een Pickstick is voor mensen die bérgen plectrums gebruiken ideaal.
Ikzelf doe al zo'n 4 maanden met dezelfde grijze 0.60 MM plectrum (en ik speel vaak!).

Als ik voor een deel in een liedje geen plectrum nodig heb, dan stop ik hem helemaal weg in m'n hand, m'n ringvinger en pink houden hem dan vast, dan heb ik wel maar slechts 3 vingers om mee te plukken helaas, maar ik moet ook nog een beetje zingen, dus tussen m'n lippen gaat niet.
Bij tapping (wiedelewiedele) gebruik ik meestal gewoon m'n wijsvinger en hou ik m'n plectrum dan tussen duim en middelvinger.

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:10
Ik had ooit zo'n fender medium ding en na twee maanden had 'ie nog maar 2 hoeken...
kloteding
Dunlop rulez :smile:
[/quote]

Yep, Ook voor de Bassist!!!!

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:14
Tja, als bassist gebruik ik veel dikkere plectrums, niet altijd (vooral niet voor de snelle loopjes).

Toch moet ik erg uitkijken, want die dikke dingen zijn de pest voor de snaren. Ooit twee keer in 1 week nieuwe (goede) E-snaren (115) gebroken.

Misschien ben ik wel te lomp. Gelukkig dat ik geen gitaar speel dan maar!!!!!!

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:15
Tja, als bassist gebruik ik veel dikkere plectrums, niet altijd (vooral niet voor de snelle loopjes).

Toch moet ik erg uitkijken, want die dikke dingen zijn de pest voor de snaren. Ooit twee keer in 1 week nieuwe (goede) E-snaren (115) gebroken.

Misschien ben ik wel te lomp. Gelukkig dat ik geen gitaar speel dan maar!!!!!!

Master Tinuzzz
2 oktober 2001, 16:17
Twee keer is te veel!

idono
2 oktober 2001, 16:38
Je hebt van die speciale plectum houders, met een kleefstrip, die plak je aan de achterkant van je kop van je gitaar, je kan er hier 7 inkwijt. IDEAAL!!! Greetz Henk

sleep_to_saturate
2 oktober 2001, 16:43
Ja maar alleen blijft je haar d'r ook aan plakken. :smile:

Kitaarhiero
4 oktober 2001, 14:43
ja, dat kunnen we natuurlijk níet gebruiken.
je kunt ze ook aan een microfoon standaard kleven.

anoniem
5 oktober 2001, 19:43
Plak een stuk gaffer-tape binnenstebuiten op je gitaar en plak daar snel je plectrum op.
Werkt perfect, en leuke gimmick.

ginne
12 oktober 2001, 19:47
ik plak een paar van die dingen vast op body of zijkant van 'n akoestische met 'n stukje schildertape; makkelijker dan sellotape en n miljoen keer te hergebruiken.

gangsta
12 oktober 2001, 21:33
er zijn een soort "opbergdoosjes" die je op je gitaar kan plakken. er kunner er 3 ofzo in

sleep_to_saturate
13 oktober 2001, 14:31
Eigenlijk heb ik nog nooit een plectrum verloren op het podium.. Ik laat ze niet uit m'n poten glijen en ze breken ook niet. (ik sla niet zo hard aan)

Laurens
13 oktober 2001, 21:33
ik steek mijn plectrum steevast tussen de snaren aan de stemsleutels...door de lockers van de floyd rose heeft dat geen enkele invloed op toonhoogte e.d. en ben er nog maar 1 plectrum mee kwijtgeraakt ( dat was gisteren :smile: ) ... en ik speel met JD jazz 3's ( van die kleinen die zalig in de hand zitten )

Dila
17 oktober 2001, 22:23
je kan beter met nylon plectrums dan plasticen spelen vind ik die plasticen geven altijd een beetje een 'snaar voor snaar geluid' met nylon is het meer een geheel maar kan aan mij liggen. ik heb altijd plectrums in mn zakken zitten maar dan gooi ik mn broek in de was en dan ben ik er weer een paar kwijt op het podium steek ik er een paar onder mn slagplaat of ik hou ze in mn mond maar dan krijg ik op gegeven moment braak-neigingen hahaha

VHsologitarist
23 oktober 2001, 15:32
JA hallo moretel,

ik heb de antwoord op jouw vraag:
Ik heb Eddie van Halen grondig
bestudeerd over zijn techniek
van het vasthouden van de plectrum
tijdens fingerpicking en/of fingertapping:
tappen:
1.tappen met de middelvinger, je houdt
de plectrum dus gewoon tussen wijsvinger en duim
2.tappen met de index (wijsvinger), zodra je gaat tappen schuift je duim samen met de plectrum naar de middelvinger en hou je dus je plectrum tussen de duim en middelvinger.
fingerpicking:
1.Deze techniek is in het begin klote, maar
Eddie van Halen maakt er veel gebruik van!!
Je plectrum schuif je aan de onderkant van de middelvinger, bol die vinger zodat de plectrum wordt vastgehouden tussen eerste vingerkootje vanaf de hand gezien van de middelvinger.
2.Plectrum inderdaad snel tussen je lippen
stoppen, dit werkt vaak niet effectief, niet snel genoeg!!

Mazzel

anoniem
23 oktober 2001, 20:51
Ik laat altijd mn plectrum tussen mn duim en wijsvinger of nie goe? Of in mn oorschelp?

VHsologitarist
25 oktober 2001, 11:40
Ja ook goed knakker!! Stop ze maar in je reet!!

anoniem
1 november 2001, 10:00
haha ok

Rectifier
1 november 2001, 12:39
Nee joh, daar krijg je zo'n opstopping van..... en dan moet je een stoma.
Stoma's zijn voor oma's :smile:

ekkerman
2 november 2001, 10:52
ik stop mijn diverse plektri (?) in de gaatjes van mijn gitaar strap ik heb um namelijk met de smalle kant voor en dan met strap locks van shaller en dan blijven er nog wat van die lock gaatjes over en daar schuif ik ze in voor easy acces.
als ik sultans of swing speel dan speel ik sommige loopjes met plectrum maar de meeste fingerpicking en dan als ik pick klem ik het plectrum tussen mid en ring vinger en binnenkant hand.

VHsologitarist
2 november 2001, 13:30
AAAAAhhhh Jaaaaaaaaa, snapte!!!
Waar laat k mn plectrum, man wat een vraag
eigenlijk, waar denk je?

purple haze
2 november 2001, 21:11
ik heb mijn plectrums meestal gewoon in mijn gitaartas zitten. wat trouwens heel vervelend is, is als mijn plectrum in mijn gitaar valt (ik heb een akoestische).

VHsologitarist
6 november 2001, 11:01
gewoon tussen de snaren stoppen bij een akoestische gitaar.

Dila
8 november 2001, 21:20
onder je slagplaat of met kauwgom aan een mic standaard

ekkerman
11 november 2001, 16:12
vrouwen stoppen ze toch in het zweet gootje van de boezem ?
heb je ook geen kauwgom bij nodig...

Dila
11 november 2001, 16:23
hahaha dan moet je wel een super push up bh aantrekken wil dat lukken hoor! heb jij dat woord bedacht trouwens 'zweetgootje'?? het klinkt echt SUPER ranzig whaahahahah sorry

Kitaarhiero
13 november 2001, 14:35
Hij heeft gewoon teveel naar die Friese vlag reclame gekeken...:wink:

Ik doe er altijd een paar in m'n broekzak, en als ik onder het spelen een verlies speel ik gewoon door met m'n vingers...bij solo's gaat dat meestal wat minder maar toch...daarna rommel ik tussen m'n sleutels om een nieuwe te vinden.

ginne
21 november 2001, 04:25
Tegenwoordig flikker ik ze het publiek in: die vechten erom!
Ik neem na iedere paar nummers een verse.

Rectifier
21 november 2001, 18:02
Nadat je ze eerst in je reet hebt gestopt???

Eugh....

Anavrin
21 november 2001, 20:29
Of in het zweetgootje natuurlijk (ook bekend bij bouwvakkers).

philbee
22 november 2001, 00:32
1 in je achterzak, reserves in je voorzak :wink:, zweetgootje, ja vind ik wel een goeie, van die dingen krijg ik balluh in me buik.

Gman
15 december 2001, 11:44
Op 2001-09-07 19:41, schreef Ibanez:
stop ze in een plectrum opberg doosje.


Hahahaha,..... Ja das lekker bijdehand.
Eh,... Dames en heren heb u nog maar een ogenblikje, de gitarist zoekt even z'n doosje.
:smile: