PDA

View Full Version : Je topkam van graphtech? Beter /slechter...



Ricktrodat
22 juni 2004, 19:45
Dit vond ik op de afstelpagina:

"Een nieuw materiaal is graphtech. Topkammen die hiervan zijn gemaakt hebben een zelfsmerende werking. Deze topkammen moeten niet te diep ingevijld worden omdat deze zeker in het begin nogal slijten en dus dieper worden".

Heeft zo een topkam van graphtech nou een voordeel?

En is het gemakkelijk dat vijlen hiervan?

heeres gitaarbouw
26 juni 2004, 08:45
Het voordeel van Graphtech is dat het een homogeen materiaal is waardoor het gelijkmatig klink. Ook de zelfsmerende eigenschap is een voordeel, de gitaar zal hierdoor minder ontstemmen.
Het vijlt als boter, dus een groot voordeel voor profs die veel kammetjes maken.

Een nadeel is dat Graphtech kammetjes sneller slijten en, voor mijn oren, minder goed klinken dan been. Als je de topkam op de juiste manier invijlt heb je geen last van ontstemmen.

Samurai
9 september 2004, 20:00
weet je al wie ik ben? goed voor jou.

tmadna
27 oktober 2004, 08:40
Hallo,
Ik breek even in op deze discussie!
Ikwil een nieuwe benen topnut invijlen, wat voor vijltjes heb ik daarvoor nodig en waar kan ik die kopen.
Bedankt

heeres gitaarbouw
27 oktober 2004, 08:52
Topkamvijltjes zijn te koop bij Texas & Tweed (0118 470935) en Vox Humana (010 4346628).
Je zou ook eens kunnen kijken op www.ksdb.nl.

De vijltjes zijn er oplopend vanaf ongeveer 0.25 mm. Het is gebruikelijk dat het gleufje net iets breder wordt gevijld dan de diameter van de snaar. Maar niet té breed want dan kan de snaar in de topkam heen en weer schuiven en onstemt de gitaar.

Je kunt ook een klein driehoeksvijltje gebruiken. Het voordeel is dat je er dan maar één nodig hebt. Het nadeel is dat de ronde snaar maar op twee punten van de driehoekige gleuf steun heeft, met meer slijtage en ontstemmen tot gevolg.

Gerrit
26 januari 2005, 13:31
Ik ben echt heel tevreden over die graftech beentjes. Ik vind ze ook beter klinken dan been, maar dat is meer een person lijke kwestie. Ik raad je ook aan om niet te gaan vijlen in het beentje, maar de onderkant op een vlak schuurpapiertje af te schuren. Werkt zeer goed en is 10x makkelijker dan vijlen.

Succes

Gerrit
26 januari 2005, 13:31
Ik ben echt heel tevreden over die graftech beentjes. Ik vind ze ook beter klinken dan been, maar dat is meer een person lijke kwestie. Ik raad je ook aan om niet te gaan vijlen in het beentje, maar de onderkant op een vlak schuurpapiertje af te schuren. Werkt zeer goed en is 10x makkelijker dan vijlen.

Succes