PDA

View Full Version : snelheid moet sneller (rechterhandtechniek)



walkin' j. blue
22 juni 2004, 18:22
Speel Donna Lee al redelijk snel (170bpm) maar Jaco speelt het nog sneller. Wie kent informatie/studiemateriaal om je rechterhandtechniek te verbeteren. Ben niet geintresseerd in drievinger-gedoe a la Billy Sheeman. Gaat me erom om op turbo-speed snelle melodieen te spelen.
Je kunt me trouwens horen op : www.soundclick.com onder de naam jaap Blue. Een leuke site om je eigen stuff te droppen.

Indiana Joost
22 juni 2004, 21:53
Goed hoor, die opnames van je! Jammer alleen dat je bij het downloaden na elke 5 seconden weer moet bufferen (die snelheid moet idd sneller :D ), moet je toch eens www.digitalsoundplanet.com proberen.
Verder geen snelheidstips qua speeltechniek, sorry.

Lazy B.
23 juni 2004, 00:02
Gewoon blijven oefenen maat... :soul:

AntY
23 juni 2004, 00:50
wat ik zelf heb gemekrt is dat licht aanslaan een stuk scheelt, met je vingertopjoes in plaats van de hele vinger. verder zit snelheid in je hoofd niet je vinger. wordt je bewust vna je instrument ne zo, dan komt het vanzelf

Joghy
23 juni 2004, 09:13
Het helpt ook om een superlage actie te hebben. Daarvoor moet je hals perfect afgesteld zijn (net niet kaarsrecht); een gewone toets heeft meestal wel een paar bulten of putten (fracties van millimeters zijn voldoende) die een extra lage actie verhinderen. Een goeie luthier kan deze zaken corrigeren - het resultaat is weergaloos, ook voor je snelheid (mijn MTD Kingston 5 heeft net een dergelijke behandeling ondergaan, het is gewoon niet te geloven ...)

Maar nogmaals: dit is slechts een hulp. Als de vingerzettingen van de linkerhand nog geen reflex geworden zijn: gewoon stug dooroefenen en zo ontspannen mogelijk spelen.

Venomer
23 juni 2004, 09:35
Heel belangrijk is om ontspannen te spelen. Als je uit alle macht probeert snel te spelen, dan ga je verkrampen en lukt het juist niet.