PDA

View Full Version : brakke taperecorder



IndiepoprockJesse
22 juni 2004, 13:17
hey guys,

van een vriend stel ik deze vraag:



ik wil dus een eh pedaaltje
waarmee je je gtr kan laten klinken alsof ie op een brakke taperecorder wordt afgespeeld
met een beetje een varierende bandsnelheid enzo?!?!


wat heb je hier voor nodig..

thanks,

Jesse//

Dirk_Hendrik
22 juni 2004, 13:35
Atlantis tapeechosimulator. ga er eens rustig op brouwsen. je hebt alle tijd daar die vriend van je nog wel een tijdje voor zo'n apparaat aan het sparen zal zijn. :wink:

Wilson
22 juni 2004, 13:37
misschien beetje spelen met je tremolo op je gitaar?
veel mid, weinig treble, weinig bas en reverb uit op je versterker?

verder bestaat er bij mijn weten niet 1 pedaal dat speciaal bedoeld is voor "taperecordergeluid"

Fuhgawz
22 juni 2004, 15:30
Met dat Ibanez Fuzz pedaaltje (FZ-7???) kun je je gitaar wel laten klinken alsof je door een brakke versterker speelt, misschien dat dat een beetje in de buurt komt van wat je wilt...

aad
22 juni 2004, 20:39
hey guys,

van een vriend stel ik deze vraag:

[quote]
ik wil dus een eh pedaaltje
waarmee je je gtr kan laten klinken alsof ie op een brakke taperecorder wordt afgespeeld
met een beetje een varierende bandsnelheid enzo?!?!

wat heb je hier voor nodig..

thanks,
Jesse//


Flanger, die is gemaakt naar dat aloude verschijnsel, dat een multi-track opname vroeger met meerdere recorders werd gemaakt en daardoor dus faseverschuiving optradt. Eigenlijk een uitvinding van de Beatles??? Heb ik wel eens opgevangen. Anyway, dit effect noemt men flanging, en dat doe je dus met een flanger tegenwoordig. :P

BlackSun
22 juni 2004, 20:46
Ik vind een flanger bepaald niet als een oude taperecorder klinken :???:

soup
22 juni 2004, 21:01
flanger klinkt prachtig , over 1jaar moet ik zeker mn electric mistress hebben zo'n geile flanger

dejohan
22 juni 2004, 21:01
indiepop,
ik denk dat je vriend zijn vraag wat anders moet stellen, want eigenlijk heeft iedereen hier gelijk. Een brakke taperecorder kan zijn:

-gewoon een lo-fi geluid, schriel geluid. Kan je vb met wah naar beneden "aan" laten staan, wat overdrive, je amp slecht instellen ofzo
-een taperecorder die sneller en trager begint te spelen, zodat de noten dan weer hoger zijn dan weer trager, met een "vals' effect. Kan je met je tremelo, of de digi wah.
-een taperecoder waarbij het "linkse" spoor niet simultaan speelt met het "rechtse" spoor, en je dus tegenfasering krijgt: een faser dus.
-als je een dubbele kop hebt op je bandrecorden, en om een of andere fout "pakken" ze het geluid alletwee tegelijk, denk ik ook dat je mss een delay kunt krijgen.

aad
22 juni 2004, 21:03
Ik vind een flanger bepaald niet als een oude taperecorder klinken :???:

Ligt eraan hoe die recorder klinkt. Ik denk zelf dat er bedoeld wordt: het verlies aan hoge/lage tonen tijdens weergeven van een opname. Dit lijkt op fasing/flanging (or whatever).

hadv
22 juni 2004, 21:04
toch weer leuk dat mensen hun dure spullen als kapotte rotzooi willen laten klinken :razz: :razz: :razz:

IndiepoprockJesse
22 juni 2004, 22:28
toch weer leuk dat mensen hun dure spullen als kapotte rotzooi willen laten klinken :razz: :razz: :razz:

hoeft helemaal niet duur te zijn als je dat wilt, die maat van mij heeft een vaag wahwah pedaaltje en een klote zoom staan, dus die kan dat effect misschein wel bereiken :P

Jesse//

IndiepoprockJesse
22 juni 2004, 23:18
ohja die vriend van me bedoelt dus ongeveer dit effect:

ga hier naar toe.. en wacht tot het einde.. je hoort op eengegeven moment een brak tapeachtig idee, het is heel overduidelijk dus wachten tot je het hoort, ja het is verschrikkelijk om naar te kijken maar goed..

http://www.jeanscompany.nl/

aan het einde hoor je het..

dat wil hij dus ongeveer bereiken..

Jesse//

Swan
22 juni 2004, 23:21
volgens mij is t op opnames vaak n studiotruukje

Mitch
22 juni 2004, 23:30
Met dat Ibanez Fuzz pedaaltje (FZ-7???) kun je je gitaar wel laten klinken alsof je door een brakke versterker speelt, misschien dat dat een beetje in de buurt komt van wat je wilt...

beter nog: Ibanez heeft daar de LF7 voor: Lo-Fi uit een doosje !
En voor het betere 'onregelmatige snelheid effect' inderdaad gewoon lukraak aan de vibrato gaan hangen.

soup
23 juni 2004, 00:25
ga hier naar toe.. en wacht tot het einde.. je hoort op eengegeven moment een brak tapeachtig idee, het is heel overduidelijk dus wachten tot je het hoort, ja het is verschrikkelijk om naar te kijken maar goed..

http://www.jeanscompany.nl/

Jesse//
ik denk dat ik sterf :cry:, en hoe zijn jullie in godsnaam aan deze site gekomen vraag ik me dan af

soupero// :wink:

dejohan
23 juni 2004, 08:57
ohja die vriend van me bedoelt dus ongeveer dit effect:

ga hier naar toe.. en wacht tot het einde.. je hoort op eengegeven moment een brak tapeachtig idee, het is heel overduidelijk dus wachten tot je het hoort, ja het is verschrikkelijk om naar te kijken maar goed..

http://www.jeanscompany.nl/

aan het einde hoor je het..

dat wil hij dus ongeveer bereiken..

Jesse//


Aah, verschikkelijk!!! :D

Serieus: het enige waar je dit mee kunt doen (voor zover ik weet) is de Digitech Whammy. Dat is een pitch shifter waarmee je de pitch (de toonhoogte) kunt veranderen via een soort wah pedaal. Denk aan de solo's van Rage against the Machine.
Kost wel een bom geld, maar je kan er dan ook enorm veel coole geliuden uit halen. Maar misschien zijn er goedkopere alternatieven voor.

dejohan
23 juni 2004, 09:01
Check de Digitech Whammy.

Diedo
23 juni 2004, 14:54
check je tremolo hendeltje en speel tegelijkertijd wat langzamer...

of neem het op een LP op en ga lekker scratchen... :)