PDA

View Full Version : En toen had ik opeens geen geluid meer....



Firebird
22 juni 2004, 12:30
test

Firebird
22 juni 2004, 12:31
Zo...eindelijk een optreden in een tent waar we toch wel heel graag wilde staan. Wij onze spullen opbouwen en ik zet mn Fender 75 op een 4x12" Hughes & Knetter kast. Ik zet de kast met de Fender erop erg dicht tegen het doek wat tegen de (achter)muur van het podium hangt. Tis een zo'n dik 'rode loper' doek.

Oke, aankondiging, we beginnen met het eerste nummer. In de bridge van het nummer hoor ik een beetje geknetter en 'storing'. Ik kijk om en krijg het een beetje benauwd. Tocg gaat het nog wel goed. Na het eerste nummer kijk ik even of ik wat verdachts zie, maar ik kan niks vinden. Dan zetten we het 2de nummer in, ik kijk nog een keer om en ik zie het lampje van mn versterker uitgaat....met als gevolg geen geluid. Overal komen er mensen naar me toe rennen om te checken wat er aan de hand is en al snel blijkt dat de zekering doorgebrand is. En heel lullig: ik heb geen reserve zekeringen bij me.

Eenmaal thuis haal ik de 6L6 buizen eruit en ik zie dat op 1 van de buizen een soort 'spiegeleffect' zit. Normaal zit dat boven in de kop (ja toch?), maar nu zit het halverwege de buis. Ook zit er in het grijze ding in het midden van de buis (geen idee wat dat is) een raar, koperkleurig stukje metaal, met daarnaast hetzelfde, maar dan lijkt het gesmolten.

Na afloop met verschillende mensen gesproken en men zei dat het waarschijnlijk kwam omdat de versterker te dicht tegen de muur stond. De warmte kan dan niet weg en dan gaat het stuk.

Zelf heb ik echt geen idee wat er gebeurt is, dus msschien weet iemand van jullie dat?

Negative K3 fan
22 juni 2004, 13:01
het zou heel goed de hitte kunnen zijn want op veel podiums is het vaak erg heet door de lampen en dat soort geouwehoer, als je dan je versterker net goed laat ventileren loop je al een risico.

Maar het zou ook ergens anders aan kunnen liggen zoals dat een buis ietsje los is gekomen bij het vervoer ofzo??? Ik weet niet echt wat zon spiegelende aanslag en dat gesmolten iets betekent. Ik zou ook niet zonder meer een nieuwe zekering erin stoppen en dan weer gaan met de banaan.

IndiepoprockJesse
22 juni 2004, 13:10
koop gewoon wat zekeringen, test er een uit, kijken of hij het doet.. knalt ie dan weer, dan is het waarschijnlijk die buis die naar de klote is.. buis vervangen dus (ik denk dat het wel je buis is want de uitleg die je geeft klinkt niet echt fris ofzo)

maar ga nou neit meteen doen wat ik je nu vertel, want ik heb er ook weer niet zoveel verstand van, maar dacht misschien is het een ideetje..


Jesse//

harrie-beton
22 juni 2004, 13:43
ik heb 12 jaar met een glasbak (el34 groove tubes) opgetreden en die jongens hebben wel eens 10 uur aangestaan in de meest hete omstandigheden. Zo heet wordt dat niet.

Is nog nooit wat stukgegaan tijdens spelen. Buizen slijten wel en misschien was je buisje gewoon ziek en terminaal.

Ik verving standaard 1 keer per 2 jaar de buizen.

hb

Swan
22 juni 2004, 13:55
waar haal je trouwens die zekeringen?

dejohan
22 juni 2004, 14:44
ik heb 12 jaar met een glasbak (el34 groove tubes) opgetreden en die jongens hebben wel eens 10 uur aangestaan in de meest hete omstandigheden. Zo heet wordt dat niet.

Is nog nooit wat stukgegaan tijdens spelen. Buizen slijten wel en misschien was je buisje gewoon ziek en terminaal.

Ik verving standaard 1 keer per 2 jaar de buizen.

hb

1 tot 2 keer per jaar? Dat is veel.
Bij mij in het repetitiehok staat een dual showman silverface, en volgens de eigenaar zitten daar nog de originele (poweramp)buizen in. Die zitten daar dus al 25 jaar in. Hij wil ze er niet uitdoen zolang ze werken, hij zegt dat ze veel beter zijn dan nieuwe.

Negative K3 fan
22 juni 2004, 14:57
waar haal je trouwens die zekeringen?

electronica winkel op de hoek.

Negative K3 fan
22 juni 2004, 14:58
ik heb 12 jaar met een glasbak (el34 groove tubes) opgetreden en die jongens hebben wel eens 10 uur aangestaan in de meest hete omstandigheden. Zo heet wordt dat niet.

Is nog nooit wat stukgegaan tijdens spelen. Buizen slijten wel en misschien was je buisje gewoon ziek en terminaal.

Ik verving standaard 1 keer per 2 jaar de buizen.

hb

1 tot 2 keer per jaar? Dat is veel.
Beter lezen, 1 keer PER 2 jaar


Bij mij in het repetitiehok staat een dual showman silverface, en volgens de eigenaar zitten daar nog de originele (poweramp)buizen in. Die zitten daar dus al 25 jaar in. Hij wil ze er niet uitdoen zolang ze werken, hij zegt dat ze veel beter zijn dan nieuwe.

Waarschijnlijk loopt ie jou de gek aan te steken, 25 jaar is wel érg lang.

PeeVee
22 juni 2004, 15:00
Zelf heb ik echt geen idee wat er gebeurt is, dus msschien weet iemand van jullie dat?

Het doorknallen van de zekering is een "gevolg" en zeker niet de "oorzaak" van het probleem.

Het lijkt alsof de eindbuis het heeft begeven hetzij door sluiting hetzij door probleem in het circuit.

Hij is in ieder geval veeeeel stroom gaan trekken (wat toch wel beetje lijkt op sluiting) en daardoor is de zekering gegaan. Ondanks dat huidige productie 6L6 buizen mechanisch gammel is, heb ik nog niet meegemaakt dat ze het "zomaar" opgeven, ik vermoed dus ook dat er gewoon iets niet helemaal fris was met de amp, misschien schermroosterweerstand te heet en teveel geleidend zodat schermrooster teveel vermogen dissipeert (en uitfikt), vaste weerstanden voor neg. voorspanning t.b.v. bias uitgefikt (niet vaak gezien), stuurrooster (hoort negatieve voorspanning op te staan) maakt "sluiting" met aarde, een doorgeslagen filtercap of gewoon mechanisch defect van buis door transport etc. etc.

Tal van oorzaken te noemen. Het zou de warmte geweest kunnen zijn, maar buizen kunnen meer warmte aan dan je zou denken dus ik denk eerder mechanisch defect van de buis of een probleem in (bias) circuit. Ik zou absoluut niet zomeer een buis en zekering terugzetten! Breng de amp naar een tech en laat 'm nakijken. Grote kans dat de hoge stroom die even heeft gelopen ook b.v. de eerste filtercap stage meegetrokken heeft (of misschien was doorslaande filtercap juist de veroorzaker).

Een gelukkie: Fender 75 is de laatste point-to-point gebouwde Fender amp dus goed te onderhouden en relatief eenvoudig te servicen. Is wel een iets ingewikkelder circuit, maar goeie tech prikt daar wel doorheen, het problem zal 'm denk ik in de eindtrap zitten. Succes!

Oja... Fender 75 heeft op hi-power stand wel absurd hoge spanning op 6L6 pitten, echt 500+ VDC. De meeste huidige productie buizen uit Saratov fabriek (Sovtek, GT, Mesa, sommige EH etc.) vinden dat NIET fijn. De platen houden het vaak wel, maar door de relatief hogere spanning gaan de schermroosters ook relatief meer vermogen dissiperen en daar zit vaak de zwakke plek (daar zijn ze nl. niet voor gemaakt). Fnuikend langzaam fikt je schermrooster af totdat je feitenlijk een soort triode over houdt, daarna gaat ie wel een keer denk ik...

PeeVee
22 juni 2004, 15:05
Waarschijnlijk loopt ie jou de gek aan te steken, 25 jaar is wel érg lang.

In twee van mijn mijn "gig amps" heb ik gebruikte RCA blackplates 6L6GC's van bijna 40 jaar oud waar nog steeds flink vermogen vanaf komt: ruim 56W RMS van een setje redelijke gezonde exemplaren bij 450VDC!! Da's geen kattepis! Het zijn alleen de goeie Svets die dat halen, verder nog geen buis gezien die dat doet (misschien JJ's, nog niet geprobeerd). Buizen klinken absoluut superieur aan welke huidige productie 6L6GC dan ook.

Negative K3 fan
22 juni 2004, 15:06
ook nog na zo'n lange tijd van operatie (in een oefenhok !)

dejohan
22 juni 2004, 16:24
Waarschijnlijk loopt ie jou de gek aan te steken, 25 jaar is wel érg lang.


Zou kunnen, maar hij is echt niet het type dat veel uit z'n nek te lult.
Misschien in de amp redelijk "koud" afgesteld.

marc_o
22 juni 2004, 21:11
Het ligt er maar aan hoe je ermee omgaat. Een vriend van me speelt op mijn oude Savagetop (Engl) en daar zitten de eerste buizen nog in en klinkt als een klok....ik kocht 'm begin 1994 en heeft echt honderden optredens gedaan. Buizen laten nakijken en hup, terugsteken!
Goed af laten koelen en rustig vervoeren, is het advies.

Antoon
23 juni 2004, 10:20
Sterk verhaal over RCA 6L6 buizen: In een museum, volgens mij in Utrecht, staat een 'kunstwerk' bestaande uit een object met onder andere een met een microfoon versterkte trommel die iedere seconde een luide knal maakt. De versterker die in het kunstwerk is ingebouwd en waarmee de trommel versterkt wordt is een silverface Bandmaster.
Het kunstwerk is ergens in de jaren 70 gemaakt en schijnt sindsdien permanent aangestaan te hebben. Doet het nog steeds prima.

Het verschil of een buis 200.000 uur of 2 uur meegaat hangt volgens mij grotendeels af van de instelling af. Als die in orde is en niet teveel vraagt van de buis kan hij heeeeel lang meegaan. Zeker legendarische NOS buizen als RCA6L6, Tung-Sol5881, GECKT66 etc.

Swan
23 juni 2004, 10:47
Sterk verhaal over RCA 6L6 buizen: In een museum, volgens mij in Utrecht, staat een 'kunstwerk' bestaande uit een object met onder andere een met een microfoon versterkte trommel die iedere seconde een luide knal maakt. De versterker die in het kunstwerk is ingebouwd en waarmee de trommel versterkt wordt is een silverface Bandmaster.
Het kunstwerk is ergens in de jaren 70 gemaakt en schijnt sindsdien permanent aangestaan te hebben. Doet het nog steeds prima.

Het verschil of een buis 200.000 uur of 2 uur meegaat hangt volgens mij grotendeels af van de instelling af. Als die in orde is en niet teveel vraagt van de buis kan hij heeeeel lang meegaan. Zeker legendarische NOS buizen als RCA6L6, Tung-Sol5881, GECKT66 etc.




hm dat kunstwerk was er maar tijdelijk...en t lijkt me dat ze bij het verplaatsen naar n ander museum t heus wel ff uitzetten en dus eventueel ook reparaties kunnen doen

harrie-beton
24 juni 2004, 11:39
we kunnen het lang over buizen hebben :-D
ik merkte dat nieuwe buizen een paar jaar mooi klonken en dan wordt de kleur anders en geven ze een minder mooi geluid.
Ik had groove tubes type 6 geloof ik.

ik liet mijn buizen altijd hard werken voor hun geld. Onze drummer slaat nogal hard en daar moet je wel overheen natuurlijk met je gitaartje 8-)

had ik al verteld dat onze drummer zijn drums versterkt in de oefenruimte :???:
en hij heeft 2 van keiharde china bekkens :o

harrie-beton
24 juni 2004, 11:40
oeps - kreeg foutmelding maar tog gepost

dejohan
28 juli 2004, 20:53
Waarschijnlijk loopt ie jou de gek aan te steken, 25 jaar is wel érg lang.


Zou kunnen, maar hij is echt niet het type dat veel uit z'n nek te lult.
Misschien in de amp redelijk "koud" afgesteld.

Ik heb eens vanachter in die Showman gekeken, en er zitten RCA lampen in, hij zou dus gelijk kunnen hebben.

AART
28 juli 2004, 22:22
Waarschijnlijk loopt ie jou de gek aan te steken, 25 jaar is wel érg lang.


Zou kunnen, maar hij is echt niet het type dat veel uit z'n nek te lult.
Misschien in de amp redelijk "koud" afgesteld.

Ik heb eens vanachter in die Showman gekeken, en er zitten RCA lampen in, hij zou dus gelijk kunnen hebben.

over archeologie esproken, dit topic is eeuwen oud.... :-?

harrie-beton
29 juli 2004, 09:35
over archeologie esproken, dit topic is eeuwen oud....



buizen zijn toch uit de tijd van holbewoners?

Mijn oude versterker: sinds 2003 line6 pod xt.

http://217.120.167.227/website1/gear/full/buizen_el34.jpg

sorry voor de grote foto maar fotosjoepen lukt even niet.