PDA

View Full Version : Buizen vervangen, maar met welk merk?



DiffusionX
24 april 2002, 11:31
Hoi, ik zit eraan te denken om de buizen van mijn Marshall te vervangen. Ik heb een DSL-401, een bescheiden versterkertje dus. Op een review die ik gelezen had over deze versterker vertelde de auteur dat hij de goedkoop standaard buizen vervangen had met andere buizen. Het geluid zou meteen verbeterd zijn. Het buizen type wat erin moet is de EL84, maar er zijn verschillende merken die deze buizen produceren. En dan komt nu mijn vraag; Heeft iemand ervaring met verschillende EL84 buizen, of heeft er iets zinnigs over te melden?? Weet misschien iemand welk merk mesa-boogie gebruikt voor de EL84?

Grooveyard21
24 april 2002, 13:46
zie http://www.thetubestore.com voor test resultaten van diverse type's en merken buizen.

De Klaas
25 april 2002, 11:47
Zelf heb ik ooit eens Sovtek in mijn London City gezet. Heule goede buisjes. Vroeger waren ze geloof ik ooit leverancier voor Mesa Boogie. Inmiddels is dit (dacht ik) Svetlana, ook zeer goede buizen, als ik mij niet vergis zitten die ook in mijn Dual Rectifier. Verder heb ik ook goede verhalen over Groove Tubes gehoord maar die heb ik zelf nooit gehad
Success

Grooveyard21
25 april 2002, 12:58
Groove tubes zijn gerelabelde buizen van bijv sovetek, svetlana of een ander merk.

Groove tubes maken zelf geen buizen!

jpb
25 april 2002, 20:00
Groove Tubes zijn goeie buizen maar erg duur. Het kan goedkoper, zonder dat de kwaliteit minder is (b.v. bij FNS tubetech)

P
2 mei 2002, 21:07
[quote]
Op 2002-04-24 11:31, schreef DiffusionX:
Hoi, ik zit eraan te denken om de buizen van mijn Marshall te vervangen. Ik heb een DSL-401, een bescheiden versterkertje dus.

Is de DSL-401 zo bescheiden dan? Ik zat er namelijk aan te denken er zelf een te kopen

Dirk_Hendrik
3 mei 2002, 09:02
Vanwege het extreme gain karakter van Mesa's is het niet aan te raden daar een "gewoon" setje EL buizen in te gooien. Deze sluiten daar te veel. Zowel Mesa Boogie als Broove Tubes selecteren hun buizen speciaal op Mesa versterkers. Deze buizen zijn meestal nog steviger van constructie.

Grooveyard21
3 mei 2002, 09:35
Het selectie proces van mesa of groove tubes heeft niets te maken met de constructie.

DiffusionX
7 mei 2002, 20:28
Nou P, als je vanplan bent om de DSL401 aan te schaffen, zal je zeker niet teleurgesteld raken. Het feit dat ik het een bescheiden versterkertje noem is dat ik me zo klein ermee voel als ik hoor dat de rest met marshall tops e.d. rond loopt. Ik zou zeggen bekijk de reviews maar op http://www.harmomy-central.com . Ik had laatst een optreden, en gebruikte daar mijn DSL voor, maar een waanzinnig geluid dat'ie gaf!! De geluidstechnici stonden er ff van te kijken dat zo'n geluid uit zo'n beestje kwam :smile: . Het ding komt goed tot zijn recht als'ie hard gezet wordt, echter er is wel bezuinigd op de buizen die erin zitten. Daarom wil ik die graag vervangen hebben. Ik zit er ook aan te denken om de huidige (goedkope) celestion speaker te vervangen met een betere. Denk nou niet dat de versterker niets is, want je krijgt zeker waar voor je geld. Het is immers ook niet een al te dure versterker. Succes

Slowhand41
7 mei 2002, 21:45
Eindbuizen moeten altijd per paar of in jou geval per kwartet vervangen worden. De buizen kun je krijgen in verschillende bias-klassen, ze zijn dan getest op electrische eigenschappen en worden dan genummerd op klasse(matchen). Bij een lage klasse geldt: eerdere vervorming, hogere klasse: minder snel vervorming. Het is wel zaak ervoor te zorgen dat je biasafstelling van je versterker ook klopt, als je dit af laat regelen op een nieuwe set buizen met een bepaalde bias-klasse, kun je de volgende keer wanneer je weer aan nieuwe buizen toe bent een nieuwe set van dezelfde klasse kopen (van hetzelfde merk!), bias afregelen is dan niet nodig. Ikzelf gebruik EL84M van Sovtek en die doen 't al jaren prima.