PDA

View Full Version : Keuze tussen 3 gitaren



Tim Huybreckx
21 juni 2004, 23:43
Ok, effe een vraagje. Ik ben linkshandig dus ik kan niet zomaar in elke winkel gitaren gaan uittesten.
Mijn aandacht is gevallen op 3 gitaren. Ik had graag van jullie gehoord hoe deze gitaren spelen (licht, zwaar, warm, hol, sherp, ...)
Dus diegenen die een rechtshandige hebben is ook goed natuurlijk. Ook zou ik willen weten welk van de merken jullie het beste vinden ivm kwaliteit van de gitaar.
Het feit dat er 1 elek/acc bijzit is niet belangrijk. Ze moeten in de eerste plaats oversterkt goed klinken. (Als de crafter ook onversterkt goed klinkt zal ik misschien eerder de crafter nemen)
Ze kosten allemaal tussen 500-600 € dus dat maakt geen verschil.

Simon and patrick Cedar 6
http://users.pandora.be/maverick82/Simonandpatrick.JPG

Seagull S6
http://users.pandora.be/maverick82/Seagull.JPG

Crafter GAE15L - N
http://users.pandora.be/maverick82/Crafter.JPG

Alvast bedankt

Kjiratsiekoedel
22 juni 2004, 07:59
ik kan je met deze nie helpen, nog nooit op gespeeld. zien er eigenlijk allemaal wel mooi uit.

-wil je een cutaway? of is dat meer een leuke optie
-is er voor 600 euro geen volledig massieve gitaar te koop?? voor ietsje meer volgens mij wel

Tim Huybreckx
22 juni 2004, 09:34
Tja, die cutaway hoeft eigenlijk niet, maar als hij toch even mooi zou spelen als de andere is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Ik heb ook al naar Taylor, Martin, Takamine, Yamaha, Furch, Washburn, Gibson, Epiphone, ... maar daar gaan de eerste goede modellen al richting 1000€ en das toch nog net iets te veel. Binnen een jaar of 2-3 als ik werk heb zal ik wel eens in de hogere klassen gaan kijken.
Daar komt ook nog bij dat de linkse gitaren gewoon veel duurder zijn.
Bv. bij peter verspuy Yamaha Apx5a = +- 500€ en de linkse is +- 630€
Helaas is dit bij bijna alle merken zo.

Jammer, maar het is nu eenmaal zo.

Tim Huybreckx
22 juni 2004, 09:35
dubbel

hadv
22 juni 2004, 20:45
s&p en crafter vind ik beter klinken dan seagull

maar ook al ben je linkshandig, dan zijn er toch wel oplossingen
neem een rechtspoter mee (die een beetje fatsoenlijk kan spelen) en luister naar de verschillen
hoor je van een afstand trouwens beter
heb ik ook gedaan toen ik mn huidige akoestische kocht (en ik ben rechtshandig)

harrievandenberg
27 juni 2004, 17:00
de seagull zaiet er niet uit vind ik maar dat is mijn mening ik vind de Crafter er het mooiste uitzien, heb je niet meer keuze rond deze prijsklasse? Volgens mij is er beter te krijgen.

arjenh
1 juli 2004, 12:30
Ik heb acht jaar geleden een S&P gekocht en ben daar nog steeds erg tevreden mee. Met de jaren is de klank steeds rijker geworden. Ik heb ook veel op Seagulls gespeeld en vind die twee gitaren erg op elkaar lijken. De Seagull vind ik persoolijk minder mooi om te zien.

Praktisch nadeel van beide gitaren is de afwerking van het bovenblad. De laklaag is erg dun en een kras in het cederhout is bijna niet te verwijderen en blijft altijd zichtbaar als een donkere streep. Voor op het strand en op feestjes is dit niet ideaal.

bert k
1 juli 2004, 12:42
Klopt, er zit dunne lak op die dingen.
Crafter heeft dik gelakte gitaren, hoogglans. Kijk ook eens naar Furch, ook een goed merk in de juiste prijsklasse. (Alleen hun logo is niet goed. Van een afstand lijkt het of er 'Fuck' op de kop staat :D )

Buzz
1 juli 2004, 17:14
Dat logo is al een jaar of 3-4 een gothische F. Dus dat probleem is opgelost. Overigens heb ik zelf een Furch uit het "F**k"-tijdperk. En dat vind ik niet erg. Ik vind de Furchs uit de vorige eeuw toch iets meer cachet hebben, ook qua klank. Maar dat kan met rijping te maken hebben natuurlijk. En ach, als sommige mensen alleen maar kunnen lezen wat ze willen lezen....what's on a man's mind.....

Rw
8 juli 2004, 11:03
ik zou gaan voor de Crafter omdat ik mensen ken die daar veel goeds aan hebben en dat zijn geen amateurs !
heb je ze allemaal al bespeeld?? zoniet moet je dat echt eerst doen voordat je ze gaat kopen hea? je moet eigenlijk gewoon op de klank uitgaan zo ben ik ook aan mijn hofner hf-17 gekomen gewoon naar het geluid toe
een crafter heeft overigens een mooie warme maar toch ook wat scherpe sound
suc6

bert k
8 juli 2004, 11:28
Dat logo is al een jaar of 3-4 een gothische F. Dus dat probleem is opgelost. Overigens heb ik zelf een Furch uit het "F**k"-tijdperk. En dat vind ik niet erg. Ik vind de Furchs uit de vorige eeuw toch iets meer cachet hebben, ook qua klank. Maar dat kan met rijping te maken hebben natuurlijk. En ach, als sommige mensen alleen maar kunnen lezen wat ze willen lezen....what's on a man's mind.....

Oeioei... dat wat dus een grapje.

Buzz
8 juli 2004, 15:34
Wat maakt het ook uit Bert, mannen onder mekaar :-D

bert k
8 juli 2004, 16:32
Maar inderdaad, een gitaar gaat na een paar jaar wel anders klinken. Meestal beter.

maylingjv
9 juli 2004, 15:03
ik ben zelf ook linkshandig en heb de linkshandiger versies van de eerste 2 al bespeeldt gehad,en kmoet zeggen de S&P zijn wel leuke gitaartjes maar de seagull klinkt beter,heb deze seagull al kunnen vergelijken met een duurdere takamine die wij vroeger hadden en ze waren bijna identiek kwa sound maar dat zal ook wel afhangen dat je wat geluk moet hebben,crafter ken ik niet echt maar heel veel goede dingen over gehoordt,maar wil je echt kwaliteit voor de prijs van zo'n S&P of seagull dan moet je voor furch of stanford gaan,ik geloof dat er niks in de buurt komt kwa prijskwaliteit,de goedkoopste furch kan je gerust naast een martin van 2000euro zetten en deze verbleekt erbij,stanford begint al goedkoper en eindigd goedkoper als furch maar niettemin evenzelfde kwaliteit,in duitsland zullen er wel winkels zijn die ze linkshandig in stock hebben

Leen Kap
4 augustus 2004, 10:10
Volgens mij heeft www.casabenelly.nl een tweedehands TAylor BIg Baby left te koop staan voor iets van 450 euro.

Peter Verspuij in Rotterdam heeft nogal eens lefty's staan.

gertdm
24 januari 2006, 12:04
Ik zou ook eens een 2e hands Furch uitproberen. Klinken erg goed en vooral de nieuwere series mogen er zijn.
En binnen je budget he...
Crafter is een goeie beginners/ aanvangs- gitaar maar vergeet niet dat het uiterlijk in zo'n prijsklasse ook wat kost en dus ten koste gaat van houtsoorten etc. Dikke lak knijpt het geluid dicht.

Ik heb zelf ooit een Seagull gehad voor in mijn toenmalige band. Versterkt was het oke, maar akoesties niet zo geweldig. Net als Takamine.
Simon en Patrick is vergelijkbaar met Seagull. Zelfde constructie en houtsoort.

Met Furch, zeker tweedehands, zit je goed en niet al te duur.

Oh ja, Bert K...het oude logo hebben ze vervangen. Inderdaad omdat het oude logo verdacht veel op fuck leek....vandaar nu een grote F ( die van F..ck)


Gert

Buzz
24 januari 2006, 13:30
Helaas.....Bert K heeft ons na een ergernis over enkele forumleden verlaten. Ik hoop dat-ie nog eens terugkomt.

Bert, als je dit leest:


Keer terug!

gertdm
24 januari 2006, 13:49
Ik blijf erbij dat Crafter en Cort leuke (beginner/aanvang-) gitaren maken voor die prijs, maar dat je ook de beperkingen moet kennen.
Het uiterlijk en de dikke lak hebben nadelen. Het kost wat, dat uiterlijk, en de dikke lak knijpt het geluid dicht.

Met zo'n budget ben je veel beter af met een tweedehandse gitaar. n als je n beetje kunt onderhandelen kom je nog verder.
Inderdaad is Furch gewoon n goeie optie omdat het goeie gitaren zijn en erg betaalbaar. Ik zou zeker op zoek gaan naar n tweedehands Furch.
Het nieuwe logo is met de F van ......F..K...:), het oude logo was teveel lijkend op...

Maar ze zijn echt oke....en ik kan het weten want ik heb er al op veel gespeeld. Daarnaast heb ik al veel gitaren gehad van andere merken.
Uiteindelijk heb ik daarom mijn 6string laten bouwen....maar oke...dat is n ander verhaal .
Daarnaast blijven Seagulls en S&P's ook wel interessant. Helaas zijn ze akoesties in de laag- tot middenmoot. Versterkt klinken ze wel oke.
Dat is net als met Takamine.

Een goeie akoestiese gitaar heeft t van zichzelf. Een piezo helpt dan om te versterken etc maar blijft behelpen tot op zekere hoogte.
Immers het geluid van snaren en hout, constructie etc maakt de gitaar tot wat die is. Versterkt wordt t n ander verhaal.
Wel is het zo dat je een goeie akoestiese gitaar zijn karakter kunt laten houden, maar dan moet je investeren in een goed duet systeem (microfoon en piezo). Ik heb dat ook in mijn Zwier GdM en klinkt erg natuurlijk.Daarom ben ik altijd voorstander van de omgekeerde weg: eerst een goeie gitaar en dan de piezo erin laten zetten.

Een mindere akoestiese gitaar kun je versterkt wel goed laten klinken :) middels een goeie piezo....nadeel is dat het dan een gewoon versterkte akoestiese gitaar is zonder eigen karakter.

guhlenn
28 januari 2006, 11:51
eh, beetje off-topic, maar ik wou even mijn complimenten aan je maken. Tering. Departure sample is werkelijk TE GEK. Damn. Daar zitten een paar briljant geke dingen in.