PDA

View Full Version : Mesa Boogie Quad ervaring gezocht ........



CrystalPlanet
21 juni 2004, 23:25
Hallo allemaal.

Ik zag dat er hier verschillenden zijn met ervaring met de Quad preamp, dus dit leek me een prima plek voor een probleempje waar ik mee zit:

Ik heb via eBay een Quad gekocht. Zitten net nieuwe buizen in (JJ's), en ik ben al eerder heel tevreden geweest over Boogie, dus dat kan niet fout gaan (dacht ik ...). Ik zeg niets nieuws al ik vertel dat -ie vierkanaals is (duhh). De kanalen Rythm 1, Lead 1 en Rythm 2 klinken precies zoals ze horen te klinken, maar bij Lead 2 lukt het mij niet om de "gain gain gain gain gain" te vinden die er volgens de handleiding in hoort te zitten. Ook maximaal heeft Lead 2 minder gain en sustain dan Lead 1. Hij heeft zelfs minder gain dan de JMP1 die ik nu niet meer nodig dacht te hebben, en dat is toch geen hi-gain machine.

Mijn set-up: Ibanez JS1 (de originele) in de Quad en die rechtstreeks in een Boogie 50/50. Ik heb ook een G-Major, maar ik wilde eerst het geluid van de Quad zelf leren kennen voor ik die er tussen gooi. Het geluid dat ik had gehoopt te vinden is de Petrucci "Images and Words"/"Awake" sound.

Mijn vraag aan jullie: herkent iemand dit van een Quad? Of hoort Lead 2 gewoon echt meer gain te hebben dan Lead 1, en moet ik de mijne gewoon eens goed na laten kijken? Of verwacht ik misschien iets van deze preamp dat er toch niet in zit, ondanks alle goede sounds die er wel in zitten?

Groeten,

John.

jw009
22 juni 2004, 14:12
het is heel soort andere gain, je moet trouwens ook je EQ gebruiken als je echt veel gain wil hebben. Maar ik gebruik ook Lead 1 voor mijn lead sound vind ik veel lekkerder klinken dan de lead 2

wimmeltje
22 juni 2004, 15:32
het is heel soort andere gain, je moet trouwens ook je EQ gebruiken als je echt veel gain wil hebben. Maar ik gebruik ook Lead 1 voor mijn lead sound vind ik veel lekkerder klinken dan de lead 2

Vraag Nocki. Die heeft er een tijdje eentje gebruikt.

charlie45
22 juni 2004, 17:31
kijk op www.tubefreak.com, daar huist een quad fanaat.

CrystalPlanet
22 juni 2004, 20:12
Ja, ik had Maarten inderdaad al ontdekt. Ik kreeg deze post niet meteen geplaatst, dus ik heb hem ook een mail gestuurd hierover. Wel nog bedankt voor de tip.

Maar JW, het is bij jouw Quad dus ook zo dat Lead 2 niet karrevrachten meer gain heeft dan Lead 1, begrijp ik? Dan zal het dus niet zozeer aan mijn Quad liggen, alswel aan de verwachtingen die ik er van had.

Moet ik dus toch gewoon aan het 'tweaken' slaan! :lol: Ik was alleen wel bang te gaan zitten tweaken aan een kanaal dat niet goed is, en dan blijf je bezig, he :-?

JW, even 'off topic': blijft de Rocktron nog steeds clean genoeg? :wink:

bluegate
22 juni 2004, 21:19
Heb je de volume van rythm 2 laag staan of hoog?
De eerste volume is belangrijk want die bepaald de basis gain.

Dave

CrystalPlanet
22 juni 2004, 21:30
Ja, dat had ik nou juist niet verwacht. Met volume 1 (om hem maar even zo te noemen) en lead drive allebei op 10 was de hoeveelheid gain en sustain nog lange niet wat ik verwacht had. En dat terwijl hij juist geroemd wordt voor nog meer dan genoeg gain bij bescheiden instellingen :???:

Het is inderdaad wel een feit dat de equalizer veel doet, maar dan toch meer qua volume dan qua gain, moet ik zeggen. Maar als John Petrucci daar ergens in zit, blijf ik wel zoeken ......

Michael AE
22 juni 2004, 22:51
Hij MOET een onvoorstelbare hoeveelheid gain hebben, dat kan niet anders. Probeer uit te vinden welke buizen voor het desbetreffende kanaal zijn en vervang ze. Misschien helpt het. Ook nieuwe buizen kunnen kuren hebben.

bluegate
22 juni 2004, 23:44
Volgens mij was dit de laatste instelling die ik gebruikte:
Volume=7/8 (hoe hoger deze staat, des te hoger de Lead gain)
Treble= 6
Bass= 4/5
Middle= 7
Master= 5
LeadLevel= 7
LeadMaster= 3
EQ in V stand op Lead2

Ik weet alleen de standen van de pull switches niet meer.

Dave

jw009
23 juni 2004, 00:15
Volume=7/8 (hoe hoger deze staat, des te hoger de Lead gain)
Treble= 6
Bass= 4/5
Middle= 7
Master= 5
LeadLevel= 7
LeadMaster= 3
EQ in V stand op Lead2

ik heb nu me quad niet hier maar, het leadlevel of leadmaster een van de 2 heeft ook nog aardig wat met je gain te maken.


JW, even 'off topic': blijft de Rocktron nog steeds clean genoeg?
Ej John, geen id dat jij het was, ik zie nu Blerick staan jah :razz:
Nee de rocktron ben ik heel tevreden mee. Off topic: zag ik je nou bij 2e avond Vai ?? ik keek tegen het licht in en kon het niet goed zien, zat je rechtsboven toevallig?

CrystalPlanet
23 juni 2004, 09:10
Hij MOET een onvoorstelbare hoeveelheid gain hebben, dat kan niet anders. Probeer uit te vinden welke buizen voor het desbetreffende kanaal zijn en vervang ze. Misschien helpt het. Ook nieuwe buizen kunnen kuren hebben.

Ja, ik had dankzij Tubefreak's schema's de buizen al een rondedansje laten doen, en toen dit niets uitmaakte de buizen van kanaal 2 vervangen met de buizen uit mijn Boogie DC5, maar dat leverde geen (wereldschokkende) verschillen op .....


Off topic: zag ik je nou bij 2e avond Vai ?? ik keek tegen het licht in en kon het niet goed zien, zat je rechtsboven toevallig?

Yep, daar zat ik. Boven de blazers. Wat komt daar een herrie uit man! Zo diep heb ik de bassen bij Steve nog nooit eerder gehoord! Was goed he! :-D Weet je als muzikant meteen je plek weer .....

Tubefreak
26 juni 2004, 09:04
Sorry dat ik je mail nog niet heb kunnen beantwoorden, maar had het erg druk met de band.

Maar bij mij heeft lead1 ook een mooier, dikker en higher gain geluid dan lead2. Ik vind lead1 ook veel beter voor solo's. Alhoewel ik met lead2 toch ook behoorlijk wat gain kan maken, maar dan moet je wel ff idd volume (van rhythm) hoog zetten en ff de gain van de lead uittrekken en die van de treble ook. Daarnaast heb ik de mid ook altijd open omdat je dan een wat dikkere klank krijgt met mooie boventonen.

Mrtn

CrystalPlanet
26 juni 2004, 13:31
Geen punt. Had ik het zelf maar zo druk met m'n band, maar dat is een andere discussie, denk ik he? :wink: Ik heb door de tips hier en nog wat zaken die ik in een ander forum gezien heb "de" sound al veel meer gevonden. Met name hoe de toonregeling en de EQ zich verhouden heb ik veel in kunnen vinden. Lead 1 is inderdaad een heel lekker klinkend kanaal. :P

Ik mis alleen voor solo's nog net dat beetje extra gain, maar voordat ik helemaal uitgedokterd heb hoe alle kanalen individueel en tegelijkertijd kunnen klinken heb ik daar ook wel wat op gevonden, lijkt me. :-D

Hoewel ik wel al wat huiswerk gedaan heb, ben ik op het gebied van buizen nog een redelijke analfabeet. Ik heb er nu JJ's in zitten, en dat zijn goede buizen, maar ik heb hier en daar ook al gezien dat die meer geadviseerd worden voor een blues-sound. Welke buizen die meer gain hebben zou ik dan bijvoorbeeld voor de lead-kanalen kunnen proberen?

jw009
27 juni 2004, 14:50
ik heb van JJ 3 high gain buizen in mijn quad

Nocki
29 juni 2004, 09:56
Hoi.

de gain van de lead 2 was bij mij zeker veel meer dan lead 1. hij klonk beter dan recto's en zonder fuzz. zelfs zonder de eq is er een geweldig metal geluid uit te halen. de lead 1 klink erg 80 waar de lead 2 nog verder gaat dan de metal van nu. heerlijke amp. wat mischien je probleem is is dat je een cleane in stelling hebt op rh2 draai gewoon e en lekkere overdrive in l2 en kijk niet naar rh2. die klink toch al heel lekker met een randje. ik had er allemaal jj buoizen in zitten waardoor hij super klonk. ik heb ooit de buizen vervangen voor andere en toen kloink de hele preamp nergens meer naar. totaal geen gain meer. dus het kan zeker ook aan het type buizen liggen wat er in zit. veel succes. die buizen doen erg veel met de quad dat is de grootste tip die ik kan geven.

Nocki

bluegate
29 juni 2004, 19:00
Inderdaad, Lead2 heeft meer gain dan Lead1.

De opbouw is:
boven, Mark II (kanaal 1 & 2)
onder, Mark III (kanaal 2 & 3)
Volgens een artikel in een oude GuitarPlayer gaat R2 verder waar L1 ophoud.

CrystalPlanet
29 juni 2004, 23:31
Inderdaad, Lead2 heeft meer gain dan Lead1.


de gain van de lead 2 was bij mij zeker veel meer dan lead 1
Ja, zo begrijp ik het inderdaad ook uit de handleiding. Maar zo te horen varieert de praktijk. Bij de ene heeft lead 2 inderdaad meer gain dan lead 1, en bij de andere niet. :???:

Ik weet niet of er verschillende versies van zijn of zo? De mijne is uit '88. Ik denk dat ik er eens een mailtje naar Mesa Boogie aan ga wagen, al heb ik wel op een eerder mailtje nooit een reactie gekregen :cry: Misschien kunnen (willen?) die er nog wat zinvols aan toevoegen.

Even voor de volledigheid: hij klinkt echt goed, laat daar geen twijfel over bestaan, maar als hij nou ook nog eens meer gain zou hebben, zou hij echt alles kunnen produceren wat ik ooit zou willen, en daar zijn wij nou eenmaal allemaal naar op zoek, toch? :-D

Nocki
30 juni 2004, 22:52
ik zei het toch. kan aan de buizen liggen.

ik het de quad met buizen van jj gehad. weet niet meer welk type. sorry.

ik heb toen allebuizen vervangen voor andere buizen een mix van oud en nieuw en allerleij merken en de amp klonk daarna voor geen meter meer. alle gain was er uit.

]de jj's er weer in en de amp was een waar scheurmonster wat de recto's wegblies...

Nocki

jw009
2 juli 2004, 10:33
ik heb gister nog ff zitten spelen met me quad en het ligt ook super veel aan je instelling van de treble hoeveel gain je krijgt.
Ik had met precies de zelfde instellingen op allebei, bijna het zelfde geluid. Op zich vreemd eigelijk omdat het 2 verschillende versterkers moet voorstellen (met hun eigen geluid zou je denken) Maarja... je moet zelf maar ff uitzoeken want je het lekkerst vindt klinken, blijft leuk beetje spelen met zo'n ding

CrystalPlanet
2 juli 2004, 11:40
Ja, dat is een feit. Je moet er even bijblijven voor het beste resultaat. :D

Ik begin ook steeds betere resultaten te bereiken, moet ik zeggen. Ik heb nog eens alle buizen omgeruild met de buizen uit mijn DC5 en Kitty-Hawk Quattro, er toen een uurtje mee ge-experimenteerd, goede sounds ingesteld en toen de JJ's er weer terug in. Die klinken inderdaad gewoon beter, daar bestaat geen twijfel over. Volgens mij waren de buizenvoetjes ook gewoon een beetje aangetast, want het lijkt bijna alsof de zaak steeds beter is gaan klinken naarmate ik de buizen een aantal keren verwisseld heb.

Ik wil wel nog kijken naar die hi-gain buizen van JJ. Hoe ben jij daar aangekomen? Die gast bij www.eurotubes.com kan ze leveren, maar het lijkt me dat dat toch ook wel ergens in Europa moet kunnen, of niet?

jw009
3 juli 2004, 15:09
ja Bob van eurotubes past ze zelf aan, als je hem mailt dan zal hij je alles wel uitleggen, ik heb zelf me JJ's ook gehaalt bij hem. Het is nog goedkoper om ze bij hem te bestellen en uit amerika te laten komen dan gewoon hier te kopen. Naja je hebt er maar drie nodig maar als je alle buizen doet iig wel. Maar anders moet je maar ff prijs aan hem opvragen. Succes ermee